02188218279-86053927

وندور لیست چیست؟

1702 بازدید | پنجشنبه 03 تیر 1400 | دسته بندی : مقالات

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز; وندور (انگلیسی: vendor) در زنجیره تامین، به شرکت بازرگانی معتبر اطلاق می شود، که تامین کننده کالا یا خدمات است. خریداران حرفه ای، با ارزیابی عرضه کنندگان کالا و خدمات مورد نیاز خود، فهرستی شامل عرضه کنندگان معتبر پذیرفته شده را تهیه می کنند، که در زمان نیاز به یک کالا یا خدمات خاص، در کوتاه ترین زمان بتوانند به نیاز خود دست پیدا کنند. این فهرست "وندور لیست" خوانده می شود.

نظارت بر خرید پیمانکاران نوع EPC از سوی کارفرما می باشد، به این صورت پیمانکار متعهد می گردد تنها از میان فهرست تولید کنندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات مورد تایید شرکت کارفرما یا همان وندورلیست خرید مورد نیاز قرار داد را انجام دهد.

در پروژه های بزرگ صنعتی از قبیل پروژه های نفت، گاز و پتروشیمی، پخش و پالایش، نیرو، فولاد و دیگر صنایع بزرگ و حساس، زمانی که مسئولیت تامین کالای مورد نیاز پروژه بر عهده مجری می باشد، کارفرمایان یا مشاورین مطرح، لیستی شامل کلیه کالا و تجهیزات مورد تایید خود و شرکت های تولید یا توزیع کننده آن را پیوست قرارداد می کند و در قرارداد ذکر خواهد شد که مجری موظف است در اجرای پروژه تنها از محصولات مورد تایید کارفرما استفاده نماید، به لیستی که شامل محصولات مورد تایید کارفرما است و اطلاعات شرکت تولید یا توزیع کننده در آن وجود دارد "لیست بلند" یا "وندور لیست" می نامند. البته نام کامل و صحیح آن Approved vendor list به معنی لیست فروشندگان تایید شده می باشد، یا مخفف آن (AVL) است.

توضیح اینکه در کنار لیست بلند (وندور لیست) پیمانکار یا مجری طرح مجاز است لیست کوتاهی (Short list) را برای سهولت انجام اخذ پیشنهادات فنی و مالی و همچنین تسریع در فرآیند ارزیابی تهیه و بر اساس آن فهرست تامین کالا و تجهیزات خود را انجام دهد.

وندور لیست به منظور دستیابی سریع به اطلاعات تولید، توزیع کننده و فروشندگان در بازه زمانی کوتاه ایجاد می گردد.

تعیین این روند بستگی به سیاست ها و راهبردهای شرکت تهیه کننده وندولیست (لیست سازندگان مجاز و مورد تایید) دارد و این روند در هر شرکت های مختلف، متفاوت می باشد بنابراین، روند ورود به وندورلیست های مختلف یکسان نیست.

مرحله ثبت نام اولیه برخی از وندورلیست ها به صورت آنلاین است، برخی به صورت حضوری، برخی مکاتبه پستی با دبیرخانه و پیگیری اتوماسیونی و همچنین برخی از لیست سازندگان مجاز فاقد ثبت نام می باشند و AVL آنها تابع وندورلیست دیگر می باشند، مثلا شرکت الف می گوید افراد تایید شده توسط شرکت به مورد تایید ما نیز می باشند، اما مراحل مهم بعد از ثبت نام است که اگر درست و کامل صورت نگیرد می تواند تا رسیدن به حصول نتیجه حتی تا چند سال به درازا کشد.

به عبارتی با توجه به ماهیت پروژه هایی که تامین کالا یا پیمانکار است، کارفرما در ابتدا قرارداد فی مابین، فهرست سازندگان یا تولیدکنندگان مورد تایید خود یا مرکز استاندارد یا غیره را در پیوست های قرارداد می آورد و برای پیمانکار الزام آور است که اقلام یا تجهیزات پروژه را از آن فهرست که به وندورلیست یا فهرست سازندگان کالا و تجهیزات معروف است تهیه کند.