02188218279-86053927

نگاهی به کاربردهای وسیع مستربچ و آشنایی باانواع مستربچ

654 بازدید | يكشنبه 30 آذر 1399 | دسته بندی : مقالات

مستربچ چیست؟

پلیمرها در انواع صنایع از جمله صنعت بسته بندی ،تولید لوله و اتصالات ،سیم و کابل ،لوازم خانگی ،قطعات خودرو و ...استفاده می گردند.بسته به کاربرد باید نوع مناسبی از انواع مختلف پلیمر انتخاب شود.حتی اگر نوع پلیمر مناسب برای تولید یک محصول انتخاب شود باز هم نمی تواند تمام خواصی را که ما به آن نیاز داریم را در محصول نهایی ایجاد کند.بنابراین موادی به عنوان افزودنی،رنگ،پرکننده و تقویت کننده باید به پلیمر اضافه گردندتا بتوانند پلیمر مربوطه را برای کاربردهای مختلف آماده نمایند،به این ترکیب مستربچ می گوبند.سپس در هنگام تولید قطعات،با توجه به نوع مستربچ ،درصدی از این ماده را به محصول اضافه می کنند تا خواص مورد نظر را به دست آورند.

چند نوع از مستربچ ها در زیر آورده شده است:

*مستربچ رنگی

*مستربچ ضد حریق

*مستربچ لیزکننده

*مستربچ آنتی بلاک

*مستربچ آنتی استاتیک

*مستربچ آنتی اکسیدانت و ....

در ادامه به توضیح خواص هریک از مستربچ های نام برده پرداخت می شود:

مستربچ رنگی:

رایج ترین روش تولید قطعات رنگی از مواد پلاستیکی،افزودن مستربچ های رنگی است.این افزودنی ها گاهی علاوه بر ایجاد رنگ مطلوب محصول نهایی،باعث بهبود و اصلاح خواص فیزیکی،مکانیکی و غیره نی می گردد.

مستربچ ضد حریق:

از این مستربچ جهت مقاوم سازی در برابر اشتعال استفاده می شود.

مستربچ آنتی بلاک:

در تولید فیلم های پلیمری کاربرد دارد و این مستربچ جهت کاهش چسبندگی سطوح فیلم به همدیگر پس از تولیدتا زمان مصرف می باشد.

مستربچ لیز کننده:

پس از تولید فیلم های پلاستیکی،لایه های فیلم به سختی از یکدیگر جدا می شوندو در فرآیند های بسته بندی مشکلات فراوانی ایجاد می نمایند.همچنین در تولید برخی تجهیزات و لوازم پزشکی مانند سرنگ اصطکاک بین دو قطعه باعث کندی حرکت آن می شود.

مستربچ آنتی استاتیک:

استفاده از این مستربچ باعث جلوگیری از ایجاد الکتریسیته ساکن و جذب گرد و غبار در سطح محصول می باشد.

مستربچ آنتی اکسیدانت:

پلیمر ها به دلایل مختلف تحت تاثیر اکسیداسیون و تخریب قرار می گیرند.از این مستربچ جهت پایدار سازی پلیمر در برابر عوامل اکسایش در فرآیند تولید استفاده می شود.