02188218279-86053927

روان کننده های بتن چیستند؟

551 بازدید | چهارشنبه 16 تیر 1400 | دسته بندی : مقالات

روان کننده های بتن چیست؟

روان کننده بتن جزء مواد شیمی ساختمان و بتن می باشد که به عنوان ماده افزودنی به بتن، باعث کاهش آب در استفاده از بتن و افزایش عدد اسلامپ می شود. روان کننده قادر است عدد اسلامپ بتن را افزایش داده بدون اینکه خواص آن دچار تغییر شوند، تا بتن روان شود و به راحتی بتوان از بتن روان شده در انواع سازه های بتنی استفاده نمود به گونه ای که تمام خلل و فرج های موجود به راحتی پر و اصلاح شود. روان کننده های بتن دارای انواع مختلفی هستند که کارایی هر کدام از آنها با دیگری متفاوت است. در این مقاله با کاربرد، نحوه تولید و نگهداری روان کننده بتن آشنا می شویم.

                                           

روان کننده های بتن چه کاربردی دارد؟

روان کننده های بتن دارای کاربردهای مشابهی هستند که از جمله این کاربردهای مشترک، عبارتند از:

*بهبود کارایی و قابلیت بتن: با توجه به اینکه روان کننده های بتن از ترکیبات آلی یا ترکیب مواد آلی با معدنی تولید می شوند، به راحتی با کاهش آب مخلوط با بتن باعث افزایش روانی و کارایی بتن می شوند.

*اختلاط کامل بتن: با توجه به روان بودن بتن، بعد از افزودن روان کننده ها به آن، اختلاط به راحتی انجام می شود و تراکم بهتر آن امکان پذیر است.

*استفاده از روان کننده های بتن برای پخش کردن سیمان در مخلوط بتن بسیار موثر بوده و با این عمل، باعث افزایش سطح تماس با آب می شوند در نتیجه، هیدراتاسیون سیمان را افزایش می دهند.

*مقاوم ساختن بتن: یکی دیگر از کاربردهای روان کننده ها، ایجاد مقاومت بالا در بتن است. روان کننده ها خواص بتن را به میزان قابل توجهی افزایش می دهند، به گونه ای که به راحتی می توان مقاومت بالای بتن حاوی روان کننده را نسبت به نوع بی روان کننده آن تشخیص داد.

*بهبود دادن خواص بتن یکی دیگر از کاربردهای کاهش دهنده های آب است که باعث می شود استفاده از این ترکیبات به میزان بالایی افزایش پیدا کند.

*استفاده از برخی روان کننده ها در بتن ریزی های پرحجم و همچنین مناطقی با آب و هوای گرم (روان کننده ملامین)

*به کارگیری روان کننده ها در ستون های ساختمانی و بتن های پیش ساخته قالبی

*استفاده از روان کننده ها در جهت افزایش قوام و استحکام ساختمان هایی که استراتژی هستند.

در صورتی که  آب را با سیمان، بدون روان کننده مخلوط نماییم، دافعه بین ذرات سیمان کاهش پیدا کرده که در اثر این کاهش دافعه، سیمان کلوخه می شود. روان کننده ها به راحتی می توانند حالت کلوخه سیمان را برطرف کرده و منجر به پخش شدن ذرات سیمان در بین مخلوط بتن شوند که این مسئله باعث تقاضای بالا برای خرید روان کننده های بتن در ساخت انواع سازه های بتنی شده است.

                                                 

نحوه تولید و نگهداری روان کننده بتن

مواد قوام آور مانند روان کننده های بتن، بر اساس رشته های مولکولی سنگین تولید می شوند که میل ترکیبی آنها با آب بسیار زیاد است. با ایجاد یک ساختمان سه بعدی که هم به سطح و هم به قسمت درونی مخلوط متصل شده باعث استحکام و همچنین افزایش لزجت سیمان می شود که با افزایش مقاومت سیمان، تنش تسلیم نیز افزایش پیدا می کند. این شکل سه بعدی که افزودنی های روان کننده دارد به توزیع یکنواخت ذرات در بین آب و سیمان کمک کرده و خاصیت رئولوژی مخلوط را کنترل می کند.

با توجه به اینکه روان کننده های بتن دارای انواع مختلفی هستند، نحوه تولید و نگهداری هر کدام از آنها با دیگری متفاوت می باشد. از انواع این روان کننده ها می توان به این موارد اشاره داشت:

*روان کننده بر پایه ملامین

*روان کننده بر پایه لیگنو

*روان کننده بر پایه کربوکسیلات

ترکیب ساخت هر کدام از این روان کننده ها با یکدیگر متفاوت است. روان کننده ملامین که بر پایه ملامین سولفونیت می باشد، با کاهش میزان مصرف آب در ساخت بتن، روانی آن را افزایش می دهد و قدرت این روان کننده در این زمینه بسیار بالا می باشد. پایداری این روان کننده نسبت به سایر روان کننده ها، بسیار بالاتر می باشد و می توانید به مدت 12 ماه این ماده را در مکانی سرپوشیده با دمای 16 تا 25 درجه سانتی گراد، نگهداری کنید. نگهداری از این روان کننده در انبارها، باید با کنترل دما صورت گیرد و دمای انبار از 4 درجه سانتی گراد کمتر نشود. فرمول شیمیایی این محصول در اختیار کارخانه های تولید مواد شیمیایی معتبر است که قادر هستند با کیفیت ترین نوع روان کننده ملامین را تولید کنند. این روان کننده به میزان 1/2 درصد سیمان قابل استفاده است که بستگی به نوع مخلوط بتن را دارد.

روان کننده لیگنو، کشش سطحی آب را کاهش داده و منجر به پخش ذرات سیمان در مخلوط بتن می شود که این واکنش ها باعث افزایش خاصیت روانی بتن می شوند. ترکیب شیمیایی این ترکیب برپایه فلوچم است، در ساختار آن از کلر استفاده نشده و با PH 7 قابلیت نگهداری در دمای 5 تا 35 درجه سانتی گراد را به مدت 365 روز دارد. 

این محصول را باید بعد از مخلوط کردن 70 درصد آب با سیمان، اضافه نمود تا به صورت یکنواخت و با کارایی درست بتوان از آن استفاده کرد، هیچوقت روان کننده لیگنو را به مخلوط خشک یا بدون آب اضافه نکنید. بنا به میزان بتن مورد نیاز به میزان 1/6 درصد نسبت سیمان می توان از این روان کننده استفاده نمود.

                                              

روان کننده بر پایه کربوکسیلات، با کاهش منافذ مویینه در بتن قادر به کاهش آب در آن به میزان 30 درصد می باشند که این مسئله باعث افزایش روان بودن و همچنین مقاومت بیشتر بتن می شود. این روان کننده قادر است که اسلامپ بتن را به میزان زیادی افزایش داده و عیار سیمان را کاهش می دهد.

روان کننده کربوکسیلاتی به راحتی می تواند درز سردی که در برخی از بتن ها بدون روان کننده، به وجود می آید را از بین ببرد و باعث خوش فرمی بتن می شود. بیشترین میزان مصرف آن بنا به ویژگی های کمی سیمان، تا 0/8 می باشد که میزان دقیق آن باید توسط آزمایشگاه های مخصوص آنالیز شود. این محصول را در بسته بندی اصلی خود برای یک سال در دمای 10 تا 30 درجه سانتی گراد می توان نگهداری کرد. برای نگهداری صحیح آن باید از یخ زدگی و در معرض آفتاب مستقیم، جلوگیری شود تا عمر مفید آن دوام داشته باشد.

فرمولاسیون روان کننده های بتن

قسمت اعظم فرمولاسیون ترکیبات روان کننده را ترکیبات آلی محلول در آب تشکیل می دهند، علاوه بر این، اسید سولفونیک ها نیز یکی از مشتقات دیگر مورد استفاده در ترکیبات روان کننده ها هستند. کارشناسان متخصص در حوزه فرمولاسیون باید مهارت و تجربه کافی برای تولید روان کننده را داشته باشند تا بتوانند یک محصول با کیفیت را تولید و به بازار عرضه نمایند. استفاده از فرمول های درست باعث تولید روان کننده های استاندارد می شود که استفاده از آنها برای ساخت بتن بسیار مفید و موثر خواهد بود، شرکت های معتبر قادر به تولید این فرمولاسیون های با کیفیت و تضمینی هستند.

                                            

خرید و فروش روان کننده بتن

روان کننده های بتن برای ساخت انواع ساختمان ها در ابعاد مختلف، کوچک (ساختمان های معمولی و مسکونی) و بزرگ (ساخت سدها و قطعات حجیم بتنی) مورد استفاده قرار می گیرند و به عنوان یکی از محصولات پر مصرف در زمینه کاهش آب بتن شناخته می شوند. استفاده از روان کننده در حد استاندارد باعث کاهش مصرف آب مورد استفاده برای مصرف بتن به میزان 5 تا 12 درصد می شود ولی باید توجه داشت که برای استفاده از این محصولات به حجم بتن مورد نیاز توجه شود و در صورت لزوم، آنالیزهای لازم انجام گیرد، زیرا استفاده بیش از اندازه از روان کننده های بتن، منجر به مسائلی از قبیل: هوازایی و کندگیری بیش از حد می شود.

شرکت تولیدی و بازرگانی شبانکو، یکی از شرکت های بزرگ در زمینه تامین انواع روان کننده های بتن از جمله: *روان کننده بر پایه ملامین ، *روان کننده بر پایه لیگنو و *روان کننده بر پایه کربوکسیلات می باشد. بهترین کیفیت و فرمولاسیون مورد نیاز توسط مهندسین متخصص این شرکت برای ساخت انواع روان کننده بکارگیری می شود تا محصولاتی موثر و عالی در اختیار مشتریان قرار گیرد.

اگرچه تعداد شرکت های تولید کننده و وارد کننده، روان کننده ها در کشور بسیار بالا می باشد ولی خرید روان کننده های با کیفیت و با قیمت مناسب در شرکت شبانکو از پارامترهای ویژه ای است که خریدار می تواند با خرید از این شرکت از آن بهره مند شود. این شرکت یکی از بزرگ ترین فروشنده های انواع روان کننده بتن در کشور است که با سابقه طولانی در این زمینه، قادر است که تمام نیازهای مشتریان را برطرف نماید.  کارشناسان فروش به صورت تمام وقت، پاسخگوی تماس های مشتریان می باشند و سفارش های ثبت شده در سایت شبانکو در اسرع وقت برای مشتریان ارسال خواهد شد.

                                            

 


Ali
پاسخ

بسیار عالی بود.

شبانکو

🌷🌷

علیرضا حسن بیکیان
پاسخ

عالی بود

شرکت شبانکو

👍👍🌺🌺