02188218279-86053927

صادرات 2.4 میلیارد دلاری هلدینگ خلیج فارس در نیمه نخست 1400

388 بازدید | دوشنبه 26 مهر 1400 | دسته بندی : اخبار

به گزارش شبانکو به نقل از خبرنگار شانا، جعفر ربیعی روز یکشنبه 25 مهرماه، در مجمع عمومی عادی سالانه منتهی به 31 خرداد 1400 این شرکت با تاکید بر این نکته که عملکرد هلدینگ خلیج فارس به معنای واقعی کلمه "جهش" داشته است، اظهار کرد: در گروه هلدینگ خلیج فارس، درآمدهای عملیاتی 71 درصد، سود عملیاتی تلفیقی 164 درصد، سود خالص 148 درصد و در سود هر سهم 146 درصد افزایش داشته است.

وی افزود: در شرکت اصلی نیز سود حاصل از سرمایه گذاری ها 85 درصد، سود عملیاتی 85 درصد، سود خالص و پایه 84 و 85 درصد افزایش یافت.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با اشاره به اینکه این شرکت در سال های گذشته 5 بار افزایش سرمایه داشته است که دو مرحله پیش از این هیئت مدیره و پیش از سال 97 و سه مرحله پس از سال 97 بوده است، تصریح کرد: مرحله چهارم نیز امیدواریم در چند ماه آینده رخ دهد.

افزایش سرمایه در ماه های آینده

ربیعی با اشاره به اینکه هلدینگ خلیج فارس شرکتی توسعه ای است و مدام باید افزایش سرمایه دهد، گفت: دومین شرکت بازار سرمایه از نظر سرمایه ثبتی هستیم و امیدواریم با حمایت سهامداران ظرف سه تا چهار ماه آینده با افزایش سرمایه به نخستین شرکت از نظر سرمایه ثبتی نیز تبدیل شویم.

وی درباره تامین سرمایه پروژه های هلدینگ خلیج فارس در شرایط تحریم ادامه داد: این شرکت از منابع مختلف پروژه ها را تامین مالی می کند; هلدینگ خلیج فارس از ابتدای تیر 97 تا به امروز 31.8 هزار میلیارد تومان و 2.2 میلیارد دلار در پروژه ها سرمایه گذاری کرده است.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، شبکه بانکی کشور و بازار سرمایه را یکی از همراهان بزرگ این شرکت در اجرای توسعه ای هلدینگ دانست و ادامه داد: پارسال 27 هزار میلیارد تومان از شبکه بانکی پول با حداکثر بهره بانکی 18 گرفته ایم که در پروژه ها صرف شده است.

ربیعی افزود: از ابتدای سال 97 تا امروز 53 هزار و 600 میلیارد تومان و 499 میلیون دلار از شبکه بانکی پول گرفته ایم که بخش زیادی از این مبلغ وارد پروژه ها شده و بخشی نیز در بازپرداخت بدهی ها صرف شده است.

عرضه ارز به نیما; 2 برابر تعهدها

وی با اشاره به اینکه هلدینگ خلیج فارس در سال مالی گذشته نزدیک به 2.8 میلیارد دلار صادرات داشته و بیش از 2 برابر تعهدات خود به سامانه نیما ارز عرضه کرده است، گفت: از ابتدای سال 97 تا امروز، این گروه 12 میلیارد دلار صادرات داشته و به طور میانگین در این سال ها 148 درصد تعهدهای خود را ایفا کرده است.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با بیان اینکه در 6 ماه نخست امسال نزدیک به 2.4 میلیارد دلار صادرات داشتیم، اظهار کرد: اگر امسال به همین ترتیب ادامه یابد، به طور حتم رکورد صادرات سال های گذشته این شرکت جابجا می شود و بزرگ ترین شرکت صادراتی کشور با فاصله زیاد خواهیم بود، این اعداد در شرایط تحریم که ادامه دارد، افتخار آمیز است و پول آن برگشته و در نیما عرضه شده و در طرح ها نیز استفاده شده است.

وزنه بزرگ بدهی های ارزی برداشته شد

ربیعی با تاکید بر اینکه هلدینگ خلیج فارس بیشترین سود خالص را در شرکت های پذیرفته شده در بورس داشته است و پارسال وزنه بزرگ بدهی های ارزی از پای هلدینگ برداشته شد، ادامه داد: 569 میلیون دلار از بدهی های ارزی هلدینگ به شرکت ملی صنایع پتروشیمی پارسال پرداخت شد و امروز بدهی مانده به شرکت های ملی صنایع پتروشیمی و ملی نفت ایران نداریم.

وی گفت: 68 میلیون دلار اختلاف حساب با شرکت ملی صنایع پتروشیمی داریم که بر اساس قرارداد به معاونت حقوقی ریاست جمهوری ارجاع داده شده است که هرچه رای دهند، پرداخت می شود. بنابراین عددی که مورد قبول دو طرف باشد دیگر وجود ندارد و پرداخت شده است. 598 میلیون دلار نیز فقط پارسال به شرکت ملی نفت ایران پرداخت شد.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس درباره راز کاهش بدهی های هلدینگ خلیج فارس ادامه داد: این شرکت بدهی های ارزی خود را به بدهی های ریالی با درصد سود بسیار پایین تبدیل کرده است.

ربیعی با بیان اینکه پارسال از بانک ها 27 هزار میلیارد تومان و 168 میلیون دلار تسهیلات ارزی برای پروژه گرفته شده است، گفت: 7 هزار و 100 میلیارد تومان نیز هم اکنون آماده داریم و مقدمات آن انجام شده که به محض اعلام نیاز در پروژه ها سرمایه گذاری می شود.

سهم 12.3 درصدی فارس از بازار سرمایه

وی با اشاره به اینکه همه شرکت های هلدینگ نقدینگی خوبی دارند و تولیدی هستند، اظهار کرد: این گروه، شرکت مشکل دار ندارند; شرکت های خوزستان، کارون، اروند، شهید تندگویان از شرکت های مشکل دار بودند که به همت مدیران و کارکنان و بهبود ساختار مالی این شرکت ها هم اکنون سودآور هستند و برخی از آنها وارد بورس شده اند.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با بیان اینکه پیش از تیرماه سال 97، چهار شرکت هلدینگ خلیج فارس در بورس بودند، تصریح کرد: در این سال ها با توجه به سیاست وارد کردن دیگر شرکت ها به بورس، پتروشیمی های پارس، نوری، شهید تندگویان، آریاساسول، ارومیه و بوعلی سینا نیز بورسی شدند و این نهضت در هلدینگ خلیج فارس باید ادامه داشته باشد، زیرا همه شرکت های زیرمجموعه با ارزش و سودآور هستند، امروزه سهم گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس در بازار سرمایه کشور 12.3 درصد است.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با اشاره به اینکه این شرکت در سه سال گذشته از بازار سرمایه نیز کسب تامین مالی کرده است، اظهار کرد: تا خردادماه امسال 19 هزار و 100 میلیارد تومان از بازار سرمایه کسب کرده است، در این سه سال 4 هزار میلیارد تومان اوراق مبتنی بر سهام در بازار سرمایه منتشر کرده ایم و همه کارها برای اوراق 6 هزار میلیارد تومانی در بازار سرمایه نیز انجام شده است که به محض نهایی شدن مقامات نایی، قابل عرضه است.

تنها گروه صنعتی دارنده مجوز شرکت تامین سرمایه 

ربیعی دریافت مجوز شرکت تامین سرمایه خلیج فارس از سازمان بورس و اوراق بهادار در سال 99 را دستاورد مهمی دانست و افزود: ما تنها گروه صنعتی هستیم که اجازه تشکیل شرکت تامین سرمایه پیدا کردیم. 10 شرکت تامین سرمایه در کشور بیشتر وابسته به بانک ها هستند، این افتخار بزرگی است که در آینده نه تنها به گروه خلیج فارس بلکه به صنعت نفت، گاز و پتروشیمی کشور، صنایع دیگر و حتی تامین مالی از خارج از کشور کمک بزرگی خواهد کرد.

وی ادامه داد: پتروشیمی های اروند و بندرامام نیز آمادگی عرضه در بورس را دارند و کارهای اروند کاملا تمام شده است.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به حل مسائل مالی با شرکت پترول، حل ساختار مالی پترول و اصلاح ساختار مالی هلدینگ اشاره کرد و گفت: بدهی بزرگی پترول به هلدینگ خلیج فارس داشت که همیشه آزار دهنده بود. خوشبختانه با انتقال شرکت مدیران اقتصاد از پترول به هلدینگ این ساختار مالی در هر دو شرکت انجام شد.

جایگاه سی و هفتم در جهان

ربیعی با اشاره به اینکه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس اکنون از نظر مقدار فروش دارای رتبه سی و هفتم جهان، دوم خاورمیانه پس از سابیک و در کشور هم تقریبا بی رقیب است که این ها افتخارهای ملی است، اظهار کرد: این شرکت سال هاست در چند رتبه در کشور از جمله شاخص فروش، ارزش بازار، میزان صادرات، مدار سودآوری و مقدار ارزش افزوده اول است.

وی با اشاره به اینکه پارسال سه پروژه بزرگ و سودآورهلدینگ ، پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس، پتروشیمی لردگان و واحد الفین پتروشیمی ایلام راه اندازی شد، افزود: پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس اگر امروز خوراکش کامل بود بیش از 3.5 میلیون تن صادرات داشت. با وجود بیدبلند خلیج فارس، مشکل کمبود اتان در ماهشهر حل شده و ما مازاد اتان داریم. این در حالی است که بیدبلند خلیج فارس به علت کمبود خوراک با 56 درصد ظرفیت کار می کند و ما امیدواریم با افزایش تولید نفت و مجال تحریم ها، تولید بیدبلند نیز افزایش می یابد.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با بیان اینکه پارسال اوره و آمونیاک به سبد تولید هلدینگ با بهره برداری از لردگان اضافه شد، ادامه داد: گاز مایع تولیدی بیدبلند افزایش جهشی در سبد تولیدی هلدینگ داشت.

ظرفیت 50 میلیون تنی در سال 1406

ربیعی، ظرفیت پارسال هلدینگ خلیج فارس را 27.6 میلیون تن عنوان کرد و گفت: امیدواریم با تکمیل طرح های در حال اجرا، این مقدار در سال 1406 به بیش از 50 میلیون تن برسد.

وی با اشاره به اینکه گروه هلدینگ خلیج فارس پارسال 19.6 میلیون تن تولید داشته که بالاترین رکورد تولید در تاریخ این شرکت است، تصریح کرد: از این میزان 15.2 میلیون تن فروش تجمیعی بوده که 92 هزارمیلیارد تومان فروش داخلی و 59 هزارمیلیارد تومان صادرات این شرکت در سال 99 بوده است.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به کارهای با ارزش ساخت داخل این شرکت اشاره کرد و گفت: فقط در سال 1400 تا به امروز، شرکت های ما 2200 میلیارد تومان خرج ساخت داخل کرده اند که نسبت به سال های گذشته افزایش چندبرابری داشته است.

ربیعی، هلدینگ خلیج فارس را شرکتی توسعه ای خواند و اظهار کرد: پارسال پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس، الفین ایلام، پتروشیمی لردگان، سولفات پتاسیم پتروشیمی ارومیه و شیرین سازی سبک پتروشیمی بوعلی سینا از طرح های این شرکت بودند که به بهره برداری رسیدند.

اجرای 28 پروژه در گروه فارس

وی با اشاره به اینکه گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس 28 پروژه در حال ساخت و مهندسی دارد که 14 پروژه در هلدینگ، 6 پروژه در پروژه های پایین دستی پترول و هشت پروژه در درون شرکت های تابع هلدینگ است، گفت: مجموع این 28 پروژه، 20 میلیون تن ظرفیت با 14.4 میلیارد دلار و 42 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری است.

به گفته مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پروژه های تاسیسات اسکله و مخازن پالایشگاه بیدبلند در ماهشهر، یادآوران، هنگام، آپادانا، گچساران، پلی پروپیلن اسلام، صدف، دهدشت، جمع آوری گازهای مشعل از سوی بیدبلند، صنایع پلیمر گچساران، پتروشیمی اندیمشک، PDH پتروشیمی پارس، دو مگاپروژه هرمز در عسلویه و الماس ماهشهر، 14 پروژه هلدینگ خلیج فارس است.

ربیعی با بیان اینکه همه پروژه های پایین دستی به پترول سپرده شده است، ادامه داد: اسم گروه پترول نیز به "گروه سرمایه گذاری و توسعه صنایع تکمیلی خلیج فارس" تغییر کرده که 6 پروژه با مجموع ظرفیت 236 هزار تن دارد و کاملا پایین دستی و نزدیک بازار مصرف است.

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با تقسیم سود 60 تومان به ازای هر سهم موافقت کرد.