02188218279-86053927

ترمیم کننده بتن چیست؟ بررسی مواد ترمیم کننده بتن

495 بازدید | يكشنبه 23 آبان 1400 | دسته بندی : مقالات

مقدمه

در ادامه این مقاله می خوانیم که ترمیم کننده بتن چیست و چگونه انجام می شود؟ همچنین در مورد مواد ترمیم کننده بتن بحث می کنیم و به بررسی مزایای ترمیم کننده بتن می پردازیم و می گوییم که ترمیم کننده بتن چه ویژگی هایی دارد.

بررسی و اهمیت آشنایی با این موضوع که ترمیم کننده بتن چیست؟

همانطور که می دانیم امروزه یکی از سوالات رایج بسیاری از افراد در مورد فرآورده های بتنی این است که ترمیم کننده بتن چیست و چگونه انجام می شود. همچنین آنها در مورد قیمت این ترمیم کننده ها و شرایط نگهداری از آنها نیز سوالاتی دارند.

در جواب سوال افرادی که می پرسند ترمیم کننده بتن چیست، می توانیم بگوییم این ترمیم کننده ها جزء یکی از فرآورده های پرمصرف و پرکاربرد در صنعت های مختلف از جمله صنعت ساخت و ساز می باشند. از آنجایی که بتن از ترکیباتی به وجود آمده است که حالت چسبندگی و توانایی سیمانی شدن دارند، دارای مقاومت و استحکام بسیار بالایی می باشند.

الیاف، انواع مختلف سیمان، مواد افزودنی و ... از موادی هستند که در تولید ملات سیمانی و یا ترمیم کننده بتن ها به کار می روند. از طرف دیگر می توان در بیان ترکیبات ترمیم کننده بتن چیست؟ گفت که این ترکیبات آب و سیمان هستند و با استفاده از سنگ دانه های مختلفی تولید و ساخته می شوند. همچنین مواد افزودنی به بتن ها نیز می تواند در ویژگی و کاربردهای منحصر به فرد آن ها تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

علاوه بر استحکام، مقاومت و ویژگی هایی که این بتن ها دارند، گاهی بر اثر عوامل مختلف آسیب می بینند و دچار تخریب می شوند. به همین دلیل افراد دنبال راه حلی برای جلوگیری از این آسیب و تخریب ها می باشند; مهندس ها، کارفرمایان و دیگر افرادی که در زمینه تولید این بتن ها نقش دارند، به افراد پیشنهاد می کنند با ترمیم کننده های این ترکیبات آشنا شوند.

معایب عدم شناخت ترمیم کننده بتن

از آنجایی که بسیاری از افراد با خاصیت های این ترمیم کننده ها آشنایی ندارند و می پرسند ترمیم کننده بتن چیست، می توان به آنها گفت این فرآورده ها از پرمصرف ترین مواد در صنعت ساخت و ساز می باشند، علاوه بر این، ترمیم کننده ها از آسیب و تخریب ملات های سیمانی جلوگیری می کنند و به تعمیر و ترمیم خرابی های به وجود آمده می پردازند. به عبارت دیگر می توان گفت آنها از دیگر مشکلات و آسیب های احتمالی این مواد جلوگیری می کنند.

پس یکی از نکات مهمی که افراد باید برای جلوگیری از تخریب ملات های سیمانی و بتن ها به آن توجه بسیار جدی داشته باشند، این است که بدانند ترمیم کننده بتن چیست و چه مزایا و ویژگی هایی دارد تا بتوانند به راحتی هنگام مشکلات، از پس آنها برآیند و آن ها را برطرف کنند.

مزایای ترمیم کننده بتن چیست؟

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، ترمیم کننده ها در صنعت ساخت و ساز فواید، مزایا و کاربرد های بسیار زیادی دارند که افراد از آن ها بهره مند می شوند. این ترمیم کننده ها به دلیل اینکه فرمول ها و مواد خاصی در تولید آنها نقش دارد، دارای استحکام و مقاومت بسیار بالایی می باشند.

از طرف دیگر می توان گفت این مواد امکان چسبندگی شان بسیار بالا است و به سطح زیرین کار به راحتی می چسبند. همچنین آنها نیاز به مواد افزودنی برای چسبیدن بهتر ندارند; زیرا از ترکیبات و مواد خاصی به وجود آمده اند که قابلیت چسبندگی خیلی بالایی دارند.

یکی دیگر از کاربردها و مزایای ترمیم کننده ملات های سیمانی این است که نیاز به مهاجرت و تبحر خاصی برای انجام شان نیست; زیرا روش های استفاده از آن ها بسیار آسان و راحت می باشد. از طرف دیگر می توان گفت داشتن مهارت های لازم برای ترمیم بتن ها می تواند قیمت و هزینه انجام این کار، بازسازی و ساخت و ساز را بسیار کاهش دهد.

علاوه بر این، شرایط بناها و ملات های سیمانی می تواند در غلظت این مواد و محصولات تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. مهندس ها و کارفرمایان در معرفی ترمیم کننده بتن چیست، به افراد مزایا و کاربردهای زیر را ارائه می دهند:

*از این مواد و ترکیبات در انواع مختلف و متنوع سازه های مسلح استفاده می کنند.

*این ترمیم کننده ها با ملات های سیمانی یک شکل و یک رنگ هستند. به عبارت دیگر می توان گفت آنها با رنگ و شکل ملات های سیمانی هماهنگ و سازگار هستند.

*این مواد در برابر هر گونه تغییر محیطی و دمایی از خود مقاومت و استحکام نشان می دهد و هیچ تغییر شکلی پیدا نمی کند. از طرف دیگر می توان گفت این محصول بعد از اتمام مراحل انجام، سخت و پیچیده می شود و به دلیل قابلیت کششی بسیار بالایی که دارد، هیچ گونه تغییر شکل، حجم و تغییر اندازه ای نخواهد داشت.

*ترمیم کننده ها به راحتی با آب مخلوط می شوند و شکل صاف و مناسبی به خود می گیرند.

*این ترمیم کننده ها در برابر عواملی مانند یخ زدگی، ذوب شدن و خوردگی از خود مقاومت و استحکام بالایی نشان می دهند.

*پر کردن سطح بتن و حفره و سوراخ های آن

به جز موارد بالا، این مواد ترمیم کننده مزایا و ویژگی های دیگری هم دارند که افراد برای استفاده از آن ها باید با این مزایا آشنا شوند تا به درستی از آنها استفاده کنند.

ترمیم کننده بتن چه ویژگی هایی دارد؟

برای اینکه بدانیم مواد ترکیبی در ترمیم کننده بتن چیست؟ می توانیم سوالات خود را از مهندسان و کارفرمایان در این زمینه بپرسیم; زیرا آن ها ما را راهنمایی می کنند و با ویژگی هایی که این ترمیم کننده ها دارند، آشنا می کنند.

یکی از ترکیبات اصلی برای ترمیم کننده های بتن، سیمان می باشد که بعد از آماده شدن مقداری آب به آن اضافه می کنند تا حالت خمیری پیدا کند. از طرف دیگر می توان گفت این ترکیبات وقتی که حالت خمیری پیدا کنند، مقاومت و استحکام شان بسیار افزایش می یابد. علاوه بر این، یکی دیگر از ویژگی های این مواد این است که نفوذپذیری آنها بسیار کم است و دارای دوام و ماندگاری طولانی مدت می باشند.

برای انجام مراحل ترمیم بتن ها، از روش های مختلفی مانند ماله کشی و ... استفاده می کنند که ضخامت این مواد در این روش تقریبا 50 میلی متر می باشد. البته این را هم می توان گفت که روش های دیگری برای انجام این کار وجود دارد که باعث می شود ضخامت مواد بیشتر شود.

از مهم ترین خواص و ویژگی های این ترمیم کننده ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

*چسبندگی سطح های زیری کار و امکان آب بندی سطوح مختلف

*عدم وجود خوردگی شیمیایی و تغییر شکل محیطی و دمایی

*داشتن نفوذپذیری بسیار کم و ماندگاری طولانی مدت

*نداشتن انقباض که باعث می شود از چسبندگی ملات ها اطمینان پیدا کنیم.

*این عملیات و کار، در سریع ترین زمان ممکن بدون هیچگونه مشکلی انجام می شود.

*انجام این کار با ضایعات ناچیز و بسیار کمی امکان پذیر است و این باعث صرفه جویی در هزینه و قیمت مواد تامین کننده ترمیم بتن ها می باشد.

*قابلیت ترمیم و تعمیر تمام اجزای ساختمان از جمله تیر و ستونها

علاوه بر این مواردی که بیان کردیم، یکی دیگر از ویژگی های مهم این ترمیم کننده ها این است که در انجام آن ها باید موادی به کار رود که دارای کیفیت بسیار خوبی باشد و اهداف مهندسان را به درستی برآورد کند. همچنین می توان گفت این مواد باید دارای تاییدیه آزمایشگاهی باشند تا کیفیت آنها به درستی مشخص شود.

ترمیم کننده بتن چیست و شرایط نگهداری از آن

همانطور که می دانیم این مواد باید بر اساس شرایط خاصی که نیاز دارند، نگهداری شوند. به همین دلیل پیشنهاد ما به افرادی که می پرسند شرایط نگهداری از ترمیم کننده بتن چیست، این است که آن ها را در بسته بندی های مخصوص خود و به دور از نور مستقیم خورشید، سرما و رطوبت نگهداری کنند. همچنین بهتر است برای نگهداری از این مواد، آنها را در جای خشک و مناسب قرار دهند.

علاوه بر شرایط نگهداری، بسیاری از افراد در مورد اینکه روش بسته بندی ترمیم کننده بتن سوال می پرسند; برای پاسخ به سوالات آنها می توان گفت پودر و مواد ترمیم کننده در بسته بندی های مخصوص خود که دارای وزن 20 کیلوگرمی می باشد، در بازار وجود دارند.

خلاصه اینکه در این مقاله بیان کردیم که ترمیم کننده بتن چیست و چه ویژگی هایی دارد. علاوه بر این، مزایا و کاربردهای این مواد را بیان کردیم و با شرایط نگهداری و نحوه بسته بندی آن ها نیز آشنا شدیم تا هنگام خرید و استفاده از آن ها هیچگونه مشکلی برایمان به وجود نیاید.