02188218279-86053927

ایران تا 1402 از واردات کاتالیست های اصلی پتروشیمی بی نیاز می شود.

333 بازدید | يكشنبه 21 آذر 1400 | دسته بندی : اخبار

مجید دفتری ضمن گرامیداشت هفته پژوهش و تبریک به پژوهشگران صنعت پتروشیمی،اظهار کرد:شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با پشتیبانی صنعت پتروشیمی و با بهره گیری از دانش روزآمد جهان،همواره در روند توسعه این صنعت پویا نقش آفرین بوده است.

وی افزود:این شرکت بر اساس برنامه ریزی های راهبردی خود در مسیر تدوین و توسعه دانش فنی تولید کاتالیست ها و مواد شیمیایی مورد نیاز صنعت پتروشیمی،صنایع تکمیلی و بهینه سازی فرآیندهای واحدهای تولیدی و دانش های موجود و تجاری سازی دانش های فنی گام بر میدارد.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با بیان اینکه از 40 نوع گروه کاتالیست موجود در صنعت پتروشیمی،20 گروه آن در کشور داخلی سازی و صنعتی شده،گفت:تا پایان امسال هشت گروه دیگر داخلی سازی می شود و 12 گروه باقیمانده نیز در حال تحقیق و یا توسعه است.

شکست انحصار شرکت های خارجی

دفتری با بیان اینکه در زمینه تامین کاتالیست های مورد نیاز صنعت پتروشیمی،انحصار شرکت های خارجی شکسته شده است،تصریح کرد:با توجه به برنامه ریزی های انجام شده تا سال 1402،ایران از واردات کاتالیست های اصلی مورد نیاز صنعت پتروشیمی بی نیاز می شود و در این مسیر شرکت پژوهش و فناوری با ارائه کاتالیست های مختلف مورد نیاز مجتمع های پتروشیمی،سبب افزایش اعتماد به ساخت داخل شده است.

وی ادامه داد:در سال های اخیر با وجود تحریم های اعمال شده با همکاری فعال شرکت های دانش بنیان و شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی،نیاز شرکت های پتروشیمی به خارج از کشور برای تامین کاتالیست های خود کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی به قابلیت ها و امکانات پیشرفته شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در مراکز تهران،اراک،ماهشهر و عسلویه اشاره کرد و گفت:شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی ارتباط و همکاری های بسیار مطلوبی را با پژوهشگران در بخش های مختلف دارد و این شرکت آماده هرگونه همکاری با تولید کنندگان کاتالیست هاست.

ایجاد موسسه های پژوهشی

دفتری ادامه داد:ارتباط با مراکز دانشگاهی،شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها می تواند نیازهای صنعت را برطرف کند و به عنوان یک شرکت دانش محور،موسسه های پژوهشی(متانول،الفین و پروپیلن) در چند دانشگاه معتبر ایجاد کرده ایم و همکاری مطلوبی با مجموعه دانشگاهی کشور وجود دارد.

وی افزود:خوشبختانه همکاری مطلوبی با هلدینگ های پتروشیمی وجود دارد و با حمایت شرکت ملی صنایع پتروشیمی پروژه های پرشمار مشترکی با هلدینگ ها و شرکت های پتروشیمی تعریف شده که برخی از آنها نیز منجر به کسب نتایج بسیار ارزشمندی و عقد قرارداد با هدف حمایت از تولید داخلی شده است.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی به قابلیت های موجود برای صادرات دانش فنی و کاتالیست به کشورهای دیگر اشاره کرد و گفت: با بعضی از کشورهای همسایه از سوی بخش خصوصی مذاکراتی انجام شده و امید است در آینده نزدیک بتوانیم در زمینه صادرات دانش فنی و کاتالیس نیز عملکردی قابل قبول را رقم بزنیم.

دفتری تصریح کرد:با تلاش پژوهشگران توانمند شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی شعار "دانش ایرانی،آفرینش و توانایی" محقق شده است و مصمم هستیم با حمایت وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی برنامه های پیش بینی شده را برای سال های آینده محقق کنیم.

وی به همکاری با شرکت ملی نفت،شرکت ملی گاز و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی اشاره کرد و افزود:در پی درخواست هایی از دیگر شرکت های تابع وزارت نفت،شرکت پژوهش و فناوری آمادگی خود را برای همکاری های مشترک اعلام کرده است و زمینه های همکاری در بخش های گوناگون فراهم است.

طرح GTPP اسلام آباد غرب نماد خودباوری

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با اشاره به اینکه طرح اسلام آباد غرب نخستین طرحی است که با دانش فنی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی ساخته می شود،اظهار کرد:این طرح نخستین پروژه ملی در صنعت پتروشیمی است که زنجیره آن در هر سه مرحله از مسیر گاز طبیعی به متانول،متانول به پروپیلن و پروپیلن به پلی پروپیلن از دانش فنی ایرانی تعریف شده است و شرکت های پژوهش و فناوری پتروشیمی طرح GTPP اسلام اباد غرب را در همه مسیر ساخت حمایت خواهد کرد.

دفتری درباره قرارداد با شرکت های پتروشیمی بوشهر و تبریز در مورد تامین دانش فنی طرح های توسعه ای ساخت واحد پلی اتیلن سنگین،افزود:با اجرایی شدن این دو قرارداد،عملیات اجرایی ساخت این واحدها با دانش فنی ایرانی آغاز شده است.

وی درباره قرارداد با پتروشیمی مروارید نیز گفت:قرارداد تامین 170 تن اکتیویتور مورد نیاز پتروشیمی مروارید میان شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و شرکت پتروشیمی مروارید در سال 1399 امضا شد و پس از موثر شدن قرارداد،واحد اکتیویتور در مرکز ماهشهر شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی احداث و پیش از سررسید قرارداد،محصول تولیدی به شرکت پتروشیمی مروارید تحویل داده شده است.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی،تامین دانش فنی طرح GTPP امیرآباد در استان مازندران را از برنامه های آینده این شرکت برشمرد و بیان کرد:تفاهم نامه تامین دانش فنی(PVM) این طرح امضا شده است و در صورت صدور کامل مجوزهای مورد نیاز برای اجرایی شدن طرح GTPP امیرآباد آماده تامین دانش فنی آن هستیم.