02188218279-86053927

کاربرد ادتا 4 سدیم در صنایع مختلف

719 بازدید | دوشنبه 22 آذر 1400 | دسته بندی : مقالات

ادتا 4 سدیم چیست؟

اتیلن دی آمین تترا استیک اسید یا ادتا (EDTA) یکی از مواد بسیار پرکاربرد و پرمصرف در صنایع مختلف است که به دو صورت 2 سدیمی و 4 سدیمی یافت می شود.بیشترین کاربرد ادتا 4 سدیم در مقاصد پزشکی و صنعتی است که به دلیل داشتن ویژگی های منحصر به فرد روز به روز بر کاربرد ادتا 4 سدیم افزوده می شود. 

در واقع این ماده یک آمینو پلی کربوکسیلیک اسید است که به صورت جامد،بدون رنگ با حلالیت بالا در آب است که در بسیاری از ترکیبات به عنوان نقش جداسازی یون کلسیم و آهن مورد استفاده قرار می گیرد.

این ماده نقش شلات ساز دارد که به عنوان کاهش دهنده و جداسازی یون های فلزی موجود در برخی از محصولات مراقبتی مورد استفاده قرار می گیرد.مهمترین کاربرد ادتا 4 سدیم این است که با اتصال به یون های معدنی سبب غیر فعال شدن آنها می شود.

ادتا 4 سدیم چه کاربردی دارد؟

ادتا 4 سدیم به دلیل کاهش و جداسازی بسیاری از یون های معدنی و فلزی در محصولات مراقبتی و سایر محصولات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد و از خراب شدن این محصولات جلوگیری می کند و از دیگر کاربرد ادتا 4 سدیم می توان به متوقف ساختن روند رشد انواع قارچ ها و میکروارگانیسم ها در این موارد اشاره کرد.

یکی دیگر از مهمترین و گسترده ترین کاربرد ادتا 4 سدیم می توان به نقش این ماده در انحلال آهک اشاره کرد.از دیگر کاربرد ادتا 4 سدیم می توان به نقش آن در تصفیه آب،در صنعت کاغذ سازی و استفاده از این ماده به عنوان سفیدکننده،در صنعت نساجی و نقش این ماده به عنوان تثبیت کننده رنگ و سفید کننده،ضدعفونی کننده و تولید انواع مواد شوینده و مواد آرایشی،کاهش دهنده سختی آب است.

در صورتی که این ماده در آب حل شود با یون های کلسیم و منیزیم و سایر یون های فلزی اتصال برقرار می کند و همین امر سبب می شود که سختی آب کاهش پیدا کند.تولید انواع مواد آرایشی و بهداشتی،رنگ مو،اکسیدان،انواع شامپو،صابون و ... یکی دیگر از کاربردهای بسیار مهم این ماده استفاده از آن در صنایع غذایی،جهت افزایش ماندگاری مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.

در صنعت پزشکی و داروسازی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.در صنعت پزشکی و داروسازی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد زیرا خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و همین امر سبب می شود که از آسیب رساندن رادیکال های آزاد به دیواره عروقی جلوگیری می کند. در صنعت پلیمر و لاستیک سازی،آبکاری فلزات هم از دیگر کاربرد ادتا 4 سدیم است.

مهمترین مشخصه ها و خواص و کاربرد ادتا 4 سدیم

وجود مشخصه های بارز ادتا 4 سدیم سبب شده که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار بگیرد و همین امر مصرف این ماده را بالا برده است. از مهمترین مشخصه های این ماده می توان به:

-حلالیت بسیار بالا در آب

-ظاهر کریستالی،جامد،بی رنگ،بی بو

-نقطه ذوب در حدود 220 درجه سانتی گراد

-دانسیته این ماده 860 گرم بر سانتی متر مکعب

-نقطه تجزیه در دمای 240 درجه سانتی گراد

-متعلق به خانواده آمینو پلی کربوکسیلیک اسید

-جرم مولی این ماده در حدود 292/244 گرم بر مول است.

-فرمول مولکولی C10H16N2O8 از مهمترین خواص فیزیکی و شیمیایی این ماده است.

نکات بسیار مهم در خرید و فروش ادتا 4 سدیم

با توجه به بالا بودن کاربرد ادتا 4 سدیم در صنایع مختلف تقاضا برای این ماده بسیار بالا می باشد و همین امر سبب شده که بازار خرید و فروش آن رونق بسیار بالایی داشته باشد.معروفیت و محبوبیت بالای این ماده سبب شده که برخی از سوداگران اقدام به فروش ادتا 4 سدیم بی کیفیت و تقلبی کنند و با هزینه کمتری این ماده را عرضه کنند و برخی از افراد وسوسه خرید این ماده را به دلیل پایین بودن قیمت آن پیدا کنند اما باید در خرید این ماده دقت بسیار بالایی را داشت و از مراکزی که معتبر هستند خرید صورت گیرد.

شرکت شبانکو یکی از شرکت های معتبر،تامین کننده و واردکننده بسیاری از محصولات صنعتی است که با فروش محصولات اصل و با کیفیت توانسته فروش بالایی را داشته باشد و در واقع یکی از فروشنده های بسیار معتبر در این زمینه است که دامنه فعالیت گسترده ای را با صنایع و شرکت های مختلف دارد.

مزایا و معایب ادتا 4 سدیم

هنگام کار با ادتا 4 سدیم ضروری است که نکات بسیار مهمی را در نظر داشت.زیرا این ماده ها شیمیایی هستند و ممکن است در هنگام کار با این مواد در دراز مدت تبعاتی داشته باشد.در هنگام کار با این ماده ضروری است که از دستکش و روپوش و عینک های مخصوص استفاده شود و محیط کار از سیستم تهویه مناسب برخوردار باشد.درصورت تماس با این ماده باید سریعا محل تماس را اب سرد شست و شو داد از مهمترین مزایای این ماده علاوه بر استفاده بسیار زیاد در صنایع مختلف می توان به غیر سمی بودن آن اشاره داشت و اینکه عامل کلاته بسیار قوی است از دیگر خواص مفید آن می توان به امکان حذف شدن آن در طبیعت توسط میکروارگانیسم ها تا بیش از 80 درصد اشاره داشت.

نکات مهم در نگهداری و انبارداری ادتا 4 سدیم

از دیگر نکات بسیار مهمی که باید در خرید و نگهداری این ماده در نظر داشت توجه به شرایط نگهداری آن است.محل نگهداری و ذخیره این ماده باید در بسته بندی های مخصوص EDTA قرار گیرد و بهترین مکان برای نگهداری این ماده باید در محیط خشک و خنک و به دور از منابع تولیدکننده گرما و حرارت باشد زیرا در صورتی که این ماده دچار آتش سوزی شود سریعا گازهای سمی و تحریک کننده آزاد می شود.

این ماده از نظر اشتعال پذیری در گرید اول قرار گرفته است و در صورت آتش سوزی این ماده برای خاموش کردن آن باید از اسپری آب و یا کف دی اکسید کربن استفاده کرد.

انبار نگهداری این ماده باید از تهویه مناسب برخورار باشد.بسته بندی این ماده باید در محیطی به دور از تابش مستقیم نور آفتاب نگهداری شود. در محیط اطراف این ماده نباید ترکیباتی مانند بازهای قوی،آلومینیوم،آلیاژ مس،اکسیدکننده ها و ... وجود داشته باشد زیرا این ماده با این ترکیبات ناسازگار است.

بسته بندی ادتا 4 سدیم

یکی از نکات بسیار مهم و قابل توجه در خرید و فروش هر محصولی بسته بندی آن است.این ماده در بسته بندی های 25 کیلوگرمی به فروش می رسد،اما برای کارهای آزمایشگاهی می توان این ماده را در مقیاس کمتر هم خریداری کرد و بسته به نوع نیاز می توان این ماده را در دسته بندی های متفاوتی تهیه کرد.کشور چین یکی از کشورهای مطرح در زمینه تولید این ماده با ارزش است.

فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت ادتا 4 سدیم

در هنگام خرید یکی از فاکتورهایی که باید به آن توجه داشت قیمت محصول است.هر چند که امروزه به دلیل شرایط تحریم حاکم بر کشور،ناپایداری بازار ارزی،هزینه های مربوط به ترخیص و گمرک مواد و ... سبب شده که قیمت این ماده مدام در حال نوسان می باشد و نمی توان قیمت ثابتی را برای این ماده در نظر گرفت.

نتیجه گیری کلی

همانطور که در بالا هم اشاره شد کاربرد ادتا 4 سدیم بسیار بالا می باشد که به برخی از مهمترین این کاربردها در بالا اشاره شد از دیگر کاربردهای آن می توان به استفاده از آن در میدان های نفتی،به عنوان تثبیت کننده در پردازش پلیمر،حذف کننده فلزات و هم اشاره ای داشت.از آنجایی که این ماده کاربرد بسیار زیادی دارد باید در خرید آن دقت داشت که ماده خریداری شده از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشد.در نظر گرفتن نکات ایمنی در هنگام کار با این ماده و شرایط لازم برای نگهداری و ذخیره این ماده هم از دیگر مواد ضروری در ارتباط با این ماده است.شرکت شبانکو با عرضه محصولات با کیفیت این اطمینان خطر را در ذهن مشتری ایجاد کرده که بتوانند ماده اصل و مورد نیاز خود را با قیمت مناسب خریداری کنند.