02188218279-86053927

چسب کاشی پودری چیست؟ روش استفاده از آن چگونه است؟

655 بازدید | شنبه 27 آذر 1400 | دسته بندی : مقالات

ملاتی که برای چسباندن کاشی ها مورد استفاده قرار می گرفت، ترکیب شن و ماسه و سیمان بود. از آنجایی که کاشی ها در مکان های مختلفی نصب می شوند، همیشه باید برای نصب آنها از بهترین مواد و ابزار ممکن استفاده کنید.

چسب کاشی پودری یکی از بهترین و پرکاربردترین مواد موجود در بازار است که بسیاری از کاشی کارها از آن استفاده می کنند و پیمانکاران ساختمانی آن را بهترین ماده موجود برای نصب کاشی ها می دانند.

این روزها در اکثر پروژه های ساختمانی برای نصب کاشی و سرامیک ها از چسب های کاشی استفاده می شود و این چسب ها توانسته اند کیفیت اتصال بین کاشی و سطوح را بسیار افزایش دهند.

البته آیتم های گوناگونی وجود دارند که بر روی کیفیت نصب کاشی ها تاثیرگذار هستند. به عنوان نمونه این که شما کاشی را بر روی دیوار نصب کنید یا بخواهید آنها را در کف ساختمان مورد استفاده قرار دهید، در نحوه عملکرد چسب های کاشی تاثیرگذار خواهد بود.

مورد دیگری که بر روی عملکرد چسب کاشی تاثیر مستقیم دارد، وضعیت سطحی است که قرار است کاشی ها بر روی آن چسبانده شوند. به طور قطع یک سطح صاف که زیرسازی مناسب در آن وجود داشته باشد بسیار بهتر از یک سطح ناهموار است. در بسیاری از مواقع اگر سطح شما مناسب نباشد، باید زیرسازی صورت بگیرد تا بتوانید کاشی ها را نصب کنید.

انواع چسب کاشی

در تهیه و تولید چسب های کاشی عموما از سیمان، شن و ماسه با کیفیت و یک سری مواد اضافی جهت بهبود ویژگی های اساسی چسب استفاده می شود. با استفاده از این ماده آماده، کاشی ها با بهترین کیفیت به سطح مورد نظر متصل می شوند.

آن دسته از چسب های کاشی که کارایی بالایی دارند را می توان برای چسباندن کاشی ها بر روی سطوحی که از قبل کاشی کاری شده اند، بر روی سطوحی با سیمان صیقل داده شده، بر روی سطوح چوبی (با استفاده از پرایمر) یا بر روی دیگر سطوح خاص به کار برد.

چسب کاشی پودری

چسب های پودری یکی از انواع رایج چسب های کاشی هستند که علاوه بر کاشی می توان برای چسباندن برخی سنگ ها و سرامیک هم از آنها استفاده کرد. این چسب بر پایه سیمان تقویت شده با پلیمر می باشد. در ادامه به ویژگی های چسب کاشی می پردازیم.

- یکی از ویژگی های بسیار مهمی که در چسب کاشی پودری وجود دارد، این است که این مدل چسب ها پس از خشک شدن در برابر رطوبت مقاوم هستند. این مقاومت به دلیل وجود پلیمر خاصی است که در تولید این چسب ها مورد استفاده قرار می گیرد.

- این چسب ها علاوه بر اینکه به خوبی باعث چسبیدن انواع سرامیک و کاشی به سطوح مختلف می شود، به خودی خود باعث آب بندی سطح نیز می شود.

- عملیات دوغاب ریزی که پیش از این برای نصب انواع کاشی و سرامیک مورد استفاده قرار می گرفت دارای هزینه بسیار بالایی بود. اما با وجود این چسب ها هزینه های نصب تا حد زیادی کاهش یافته است.

- شما می توانید برای چسباندن کاشی، سرامیک، سنگ، گچ، چوب، آجر و موزاییک روی انواع زیرسازی ها از چسب کاشی پودری استفاده کنید.

- به دلیل نوع ترکیباتی که در ساخت این چسب ها مورد استفاده قرار می گیرد، سعی کنید از این چسب ها بر روی سطوح گچی استفاده نکنید.

شرایط استفاده از چسب کاشی پودری

اگر قصد دارید برای نصب کاشی و سرامیک از چسب های پودری استفاده کنید، باید از یک سری اصول و دستورالعمل پیروی کنید که نتیجه کار مطلوب شود:

- سطحی که قرار است روی آن کار کنید باید کاملا خشک و بدون هیچ گونه کثیفی باشد. همچنین نباید هیچگونه ذرات چربی و گرد و غبار بر روی سطح وجود داشته باشد.

- سطح قدیمی (مثلا کاغذ دیواری) را کاملا جدا کنید و اگر سطح قبلی از آسفالت، قیر، گونی یا موارد خاص این چنینی باشد، باید آن را آماده نصب کاشی، سرامیک و ... کنید. این زیرسازی معمولا به وسیله پرایمر انجام می شود.

- اگر سطح مورد نظر شما رطوبت زیادی دارد، باید چسب کاشی پودری را بر روی تمام سطح کاشی بکشید تا اتصال به خوبی انجام شود. البته در چنین شرایطی زمان خشک شدن کمی افزایش می یابد. باید در این وضعیت سعی کنید با اعمال فشار مضاعف بر روی کاشی ها، آنها را به خوبی در جای مناسب قرار دهید.

کاربرد چسب کاشی پودری

- با استفاده از این چسب ها می توانید انواع سنگ، کاشی، سرامیک، موزاییک و ... را بر روی سطوح مختلف نصب کنید.

- برای نصب پوشش های مختلف بر روی سطوح بتنی، سطوح رنگ شده و ... از چسب های کاشی پودری استفاده کنید.

- اگر قصد دارید رطوبت درون کاشی ها نفوذ نکند، استفاده از این چسب های پودری پیشنهاد می شود.

- این چسب ها پس از خشک شدن دارای استحکام بسیار بالایی هستند و از این رو می توان برای چسباندن کاشی بر روی دیوار نیز از آنها استفاده کرد.

- پس از اینکه این چسب ها خشک می شوند، در برابر حرارت و گرما نیز مقاوم هستند.

- اگر می خواهید کاشی جدید را روی کاشی قدیمی نصب کنید، چسب کاشی پودری بهترین گزینه است.

- این چسب ها به سادگی با آب ترکیب می شوند.

- اگر بخواهیم تمام مصالحی که برای چسباندن کاشی و سرامیک مورد استفاده قرار می گیرند را با هم مقایسه کنیم، چسب کاشی پودری قدرتمندترین ماده ای است که می توانید از آن بهره ببرید.

- از آنجایی که زمان سفت شدن این چسب ها سریع نمی باشد، می توان تا چند دقیقه پس از نصب هم آنها را جابجا کرد و در جای مناسب چسباند.

چسب کاشی خمیری

یکی دیگر از مدل های موجود از چسب های کاشی که بسیار پرکاربرد هستند، چسب های خمیری هستند. این چسب ها بر پایه رزین های آکریلیکی، پودرهای معدنی و مواد غلظت دهنده هستند.

شرایط و نحوه استفاده از چسب کاشی خمیری

- همانطور که در مورد چسب های پودری نیز اشاره شد، سطح زیر کار باید کاملا خشک و عاری از هرگونه کثیفی، چربی، گرد و غبار و ... باشد.

- اگر سطح دارای ناهمواری باشد،باید با استفاده از چسب پرایمر یا چسب بتن مناسب آن را آماده کرد و سپس کاشی ها را بر روی آن نصب کرد.

- پس از انجام این دو مرحله می توانید با استفاده از یک کاردک، چسب کاشی خمیری را بر روی محل مورد نظر بریزید و آن را بر روی سطح پخش کنید.

- کاشی هایی که با این شیوه و با استفاده از چسب خمیری نصب می شوند، پس از 72 ساعت آماده بهره برداری هستند.

- توجه داشته باشید که مصرف بیش از اندازه چسب به این معنی نیست که کاشی ها محکمتر به سطح می چسبند شما با این کار تنها چسب بیشتری را بیهوده مصرف خواهید کرد.

کاربرد چسب کاشی خمیری

موارد مصرف این چسب ها در بسیاری از موارد شبیه به چسب های پودری است. در ادامه با موارد مصرف این چسب ها بیشتر آشنا خواهید شد.

- می توانید برای چسباندن انواع کاشی بر روی گچ، سنگ و ... از این چسب ها بهره ببرید.

- برای چسباندن کاشی جدید بر روی کاشی های قدیمی می توانید از چسب کاشی خمیری استفاده کنید.

- از آنجایی که این چسب ها در برابر رطوبت بسیار مقاوم هستند، می توانید در سرویس بهداشتی و حمام نیز از آنها استفاده کنید.

مزایای استفاده از چسب کاشی

- سهولت مصرف

- دلایل اقتصادی

- سرعت بالا

- کیفیت بالای کار

- تنوع در استفاده