02188218279-86053927

تحقق تولید 112 درصدی ظرفیت اسمی در پتروشیمی بوعلی سینا/فروش 163 درصد افزایش یافت.

331 بازدید | دوشنبه 27 دی 1400 | دسته بندی : اخبار

اردلان صداقت زاده با اشاره به اینکه این شرکت از جمله واحدهای آروماتیکی کشور با ظرفیت تولید یک میلیون و 740 هزار تن از سال 1383 در حال تولید محصولات ریفرمیت، برش سبک نفتا، برش سنگین نفتا، رفینت، بنزن و گاز مایع (ال پی جی) است، اظهار کرد: عمده خوراک پتروشیمی بوعلی سینا نفتاست که پس از ورود به مجتمع، ترکیبات سبک و سنگین همراه جداسازی و بخش میانی به واحدهای آروماتیکی ارسال می شود.

وی با تشریح فرآیند جداسازی افزود: برش سنگین نفتا ترکیباتی شبیه گازوئیل هستند که بیشتر به صورت دریایی و زمینی صادر می شوند و در 6 ماه دوم سال با توجه به نیاز این کشور، این محصول را به طور کامل به نیروگاه ها تحویل داده ایم تا از خاموشی کشور جلوگیری شود.

مدیر بازرگانی پتروشیمی بوعلی سینا ادامه داد: برش سبک نیز خوراک مجتمع های الفینی است و به مجتمع های پتروشیمی دیگر از جمله امیر کبیر تحویل می شود.

صداقت زاده با اشاره به ترکیبات برش میانی نفتا تصریح کرد: این بخش پس از جداسازی وارد واحد آروماتیک مجتمع می شود و سرانجام به محصولات با ارزشی همچون ریفرمیت، بنزن و گاز مایع (ال پی جی) تبدیل می شود و با بهره برداری از واحد PX، به جای محصول ریفرمیت، محصولات با ارزش افزوده و پراهمیت تر پارازایلین و اوتوزایلین به عنوان محصول نهایی تولید می شود.

افزایش تولید به 112 درصد ظرفیت اسمی

وی به افزایش تولیدات این مجتمع به 112 درصد ظرفیت اسمی اشاره کرد و گفت: سال 97 در بوعلی سینا یک میلیون و 240 هزار تن محصول تولید شد که 71.5 درصد ظرفیت اسمی را شامل می شد و با برنامه ریزی های صورت گرفته میزان تولید در سال 1398 به یک میلیون و 370 تن، یعنی 79 درصد ظرفیت اسمی رسید. با ادامه افزایش تولید در سال 1399 موفق به تولید یک میلیون و 437 هزار تن شدیم که معادل 83 درصد ظرفیت اسمی را پوشش می داد و اکنون در 9 ماه سال 1400 با رفع تنگناها، مقدار تولید به یک میلیون و 477 هزار تن رسیده است که نشان از افزایش 112 درصدی تولید و تحقق 120 درصدی برنامه دارد.

مدیر بازرگانی پتروشیمی بوعلی سینا با اشاره به اقدام های انجام شده که به افزایش تولید این مجتمع تا 112 درصد ظرفیت اسمی انجامیده است، افزود: ابتدا خوراک ورودی به مجتمع را به پایداری رساندیم و افزون بر مناطق نفت خیز جنوب به عنوان تامین کننده اصلی، خوراک مورد نیاز را از مناطق دیگر از جمله عسلویه با کشتی تامین کردیم و در واقع خوراک ورودی به مجتمع را به 112 درصد نیاز مجتمع رساندیم.

صداقت زاده ادامه داد: با راه اندازی واحد شیرین سازی که ابتدای امسال با توان متخصصان داخلی به بهره برداری رسید، دیگر مانع تولید مجتمع نیز رفع شد و محصول برش سبک را که تا پیش از آن باید تنها به مجتمع پتروشیمی امیرکبیر تحویل می دادیم، اکنون علاوه بر تامین نیاز مجتمع های داخل، به محصولات با ارزش افزوده بالاتر رفینت و ال پی جی تبدیل و با صادرات آن ارزآوری قابل توجهی را عاید کشور می کنیم.

افزایش 165 درصدی فروش

وی در ادامه با اشاره به افزایش فروش این مجتمع پتروشیمی در کنار افزایش تولید افزود: با افزایش تولید مجتمع، فروش محصولات نیز با افزایش خیره کننده ای همراه بوده است و فروش آذرماه به نسبت ماه پیش از آن 34 درصد و نسبت به آذرماه پارسال افزایش 165 درصدی نشان می دهد.

صداقت زاده افزود: مقدار فروش در 9 ماه سال 1400 نیز در مقایسه با سال پیش از آن 163 درصد افزایش نشان می دهد که بیش از 60 درصد آن را فروش صادراتی شامل می شود و این به معنای افزایش ارزآوری برای کشور است.

مدیر بازرگانی پتروشیمی بوعلی سینا یکی از عوامل افزایش فروش در کنار رفع تنگناهای تولید را امکان بارگیری و فروش زمینی دانست و افزود: با اقدام های انجام شده، امکان فروش زمینی محصولات هم در رینگ خارجی و هم در رینگ داخلی فراهم شده است که می تواند به کاهش هزینه حمل و نقل منجر شود.

وی اعلام کرد: پس از شرایط کرونا و در پی کاهش حمل و نقل دریایی، فروش زمینی را به صورت قابل توجهی افزایش دادیم و هم اکنون ظرفیت بارگیری و فروش زمینی تا 200 تانکر در روز را دارا هستیم که می تواند سبب جلوگیری از خروج ارز از کشور شود.

سود 2 برابری سهامداران "بوعلی"

صداقت زاده در پایان با اشاره به روند روبه رشد سودآوری شرکت پتروشیمی بوعلی سینا گفت: در سال 98، سود مجتمع به نسبت سال 97 افزایش 4 برابری را محقق کرد و در سال 1399 به نسبت سال 1398 سود 3 برابری عاید سهامداران شد و پیش بینی می کنیم در پایان سال 1400 نیز سهامداران "بوعلی"بیش از 2 برابر سود کسب کنند.