02188218279-86053927

پلی آمید در صنعت

671 بازدید | دوشنبه 01 دی 1399 | دسته بندی : مقالات

آشنایی با ویژگی پلی آمید

از ویژگی های عمومی پلی آمید ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

*نیمه کریستال بودن 

*قابل اشتعال بودن

*دارای قابلیت پخت و استریل شدن

*جذب رطوبت بالا

اگر درصد کریستالیتی پلی آمید ها را افزایش دهیم،ویژگی هایی نظیر تنش در نقطه تسلیم،مقاومت شیمیایی،درجه ذوب شوندگی،و الاستیکی بودن آن افزایش می یابد.در مقابل،ویژگی هایی مانندضریب دی الکتریکی،ایزولاسیونی،شفافیت و تمایل به جذب رطوبت پلیمر در اب 20 درجه کاهش می یابد.

مزایای پلی آمید ها کدامند؟

*استحکام و چقرمگی خوب

*مقاومت بالا در برابر مواد نفتی و حلال ها

*ضربه پذیری بالا

*مقاومت سایشی بالا

*مقاومت ترک خوردگی بالا

*مقاومت ترکیدگی بالا

*مقاومت بسیار بالا در برابر خستگی

*مقاومت حرارتی خوب

معایب پلی آمید

*جذب آب

*مقامت شیمیایی (پلی آمیدها مقاومت کمی در برابر بازها و اسیدهای قوی دارد.)

*انقباض زیاد

پلی آمید ها چه کاربرد هایی دارند:

*تولید ورق

*تولید لوله و شلنگ

*تولید فیلم

*تولید چرخ دنده

*ساخت کلاه ایمنی

*صنعت نساجی

*تولید نخ بخیه و رگ مصنوعی

*ساخت تانکر و مخازن روغن سوخت

تاریخچه پلی آمید:

نام عمومی پلی آمید نایلون است که جزء خانواده پلیمرهای مصنوعی است.پلی آمید برای نخستین بار در شرکت DuPont توسط والاس کاروترز تولید شد.به دلیل اینکه این پلیمر از اتصال واحدهای تکرار شونده پیوند آمید تولید می شود.نام ان را پلی آمید نهادند.گسترش کاربرد پلی آمید در تولید قطعات پلاستیکی از سال 1950 به بعد صورت گرفت:به طوری که در سال 2000،میزان 25 درصد کل مصرف پلی آمید ها در صنعت تولید پلاستیک بود.پلی آمیدهای مصنوعی را می توان از طریق پلیمریزاسیون مرحله ای یا سنتز فاز جامد و تولید موادی مانند نایلون، آرامید  پلی سدیم تولید کرد.

معرفی انواع پلی آمید:

*پلی آمید 6

*پلی آمید11

*پلی آمید 6.6

*پلی آمید 12

*پلی آمید46

*پلی فتال آمید(PPA)

به طور کلی تفاوت انواع پلی آمید ها در زوج یا فرد بودن تعداد کربن،درجه کریستالی آنها و فاصله بین زنجیره های مولکولی یا شدت و ضعف نیرو های بین مولکولی آنهاست.در پلی آمید هایی که تعداد اتم های کربن آن زوج باشد مانند PA6، PA12 نیروی جاذبه بین مولکولی بسیار زیاد است که موجب بالا رفتن ویژگی های مکانیکی این نوع پلی آمید ها می شود.اما در پلی آمیدهایی که تعداد اتم کربن آن فرد است انند PA11،نیروی جاذبه بین مولکولی کمتری وجود دارد و این نوع پلی آمید ها نرم تر هستند و قدرت ضربه پذیری بالاتری دارند.

پلی امید های 6 و 6.6 به دلیل چرخه قالب گیری سریع  از جمله پرکاربردترین پلی آمید ها به شمار می روند.این دسته از پلی آمیدهاکاربرد های متنوعی در صنایع مختلف از جمله صنعت خودرو سازی،صنایع برق و الکترونیک،و تولید کالای صنعتی و مصرفی دارند.

*پلی آمید 11 و 12 مواد پلاستیکی با منشا گیاهی هستند که از منابع تجدید پذیر مشتق شده اند.و در تولید قطعاتی که کاربرد ایمنی دارندو به ماندگاری و قابلیت اطمینان بالا نیاز دارند مورد استفاه است.

*پلی آمید 46 به دلیل دارا بودن مقاومت سایشی بالا ،خواص مکانیکی خوب،مقاومت در برابر خستگی بالا،و ثبات ابعادی در دمای بالا ،در تولید چرخ دنده ها مورد استفاده قرار می گیرد.

*پلی فتال آمید پلی آمیدی است که مقاومت حرارتی بالایی دارد و نیمه اروماتیک است و جذب رطوبت در این پلی امید پایین است،به همین دلیل در محیط های شیمیایی مورد استفاده قرار میگیرد.

 

 


صفرقاسمی کلاش
پاسخ

سلام شما پارچه استرچ پلی امید خریددارید

سجاد یزدی نژاد
پاسخ

سلام وقت شما بخیر علت اصلی حباب دار شدن در میلگرد های پلی آمید چی میتونه باشه