02188218279-86053927

بررسی کاربرد اسید فسفریک در صنایع غذایی

739 بازدید | سه شنبه 02 دی 1399 | دسته بندی : مقالات

به هر ماده شیمیایی که از ترکیب سه عنصر فسفر،اکسیژن و هیدروژن(در نسبت های مختلف)بدست آمده باشد،فسفریک اسید اطلاق می شود.رایج ترین نوع این اسید،ارتو فسفریک اسید با ترکیب شیمیایی H3PO4 است که با نام ساده فسفریک اسید شناخته شده است.

فسفریک اسید ماده ای معدنی،اسیدی،بی رنگ،بی بو،و شامل اتم فسفر است و طعم تندی دارد.اسید آن ضعیف است و در شرایط عادی و مدت زمان کوتاه چندان خطرناک نیست.

فسفریک اسید به صورت خام ار فسفات و در حالت خلوص بالاتربه صورت صنعتی،از فسفر سفید استخراج می شود.فسفریک اسید به دلیل غیر سمی بودن به دوصورت خوراکی و صنعتی استفاده می شود.در واقع اگر از طرفداران نوشابه های گازدار هستید ،این اسید را بسیار مصرف کرده اید.اما این تنها کاربرد فسفریک اسید نیست و  در صنایع گوناگون کاربردهای متنوعی دارد.

هرسال در حدود10 میلیون تن فسفریک اسیددر ایالات متحده تولید می شود که در حدود 80 درصد آن برای مصارف کشاورزی است و در حدود 10 درصد آن در تولید مواد شوینده ،تولیدات حشره کش و خوراک دام استفاده می گردد.و 10 درصد آن هم در صنایع غذایی و به ویژه تولید نوشابه های گازدار کاربرد دارد.

اسید فسفریک در میان اسید های معدنی ،تولیدی و مصرفی در دنیا در جایگاه اول فروش قرار دارد.حدود 90 درصد فسفریک اسید تولید شده در جهان در تولید کود استفاده می شود.کشور چین بزرگ ترین تولید کننده و مصرف کننده اسید فسفریک در جهان است.

دسته بندی انواع فسفریک اسید

فسفریک اسید را بر اساس درصد خلوص به 3 دسته تقسیم کرده اند.و برای هر یک کاربرد های خاصی را معرفی می کنیم.کم ترین خلوص آن در صنعت تولید کود و بیش ترین خلوص آن در صنایع غذایی و دارویی کاربرد دارد.

فسفریک اسید صنعتی با خلوص کمتر از 85 درصد:این نوع اسید در تولید شوینده ها،صنعت نساجی،تصفیه پساب و تولید تفلون ماده بسیار مهمی است.

اسید فسفریک خوراکی با خلوص بالای 85 درصد:اسید فسفریک خوراکی در تولید روغن نباتی،نوشیدنی های گازدار،خوراک دام و مکمل غذای دام مورد استفاده است.

اسید فسفریک خام:بیشترین مصرف اسید فسفریک خام در تولید کودهای شیمیایی است.