02188218279-86053927

اهمیت آب بندی سازه بتنی

512 بازدید | چهارشنبه 20 مرداد 1400 | دسته بندی : مقالات

بتن ها یکی از مصالح اصلی در مهندسی ساخت و ساز به شمار می روند که آب بندی آن ها یکی از ضروریات کار می باشد. از آن جا ساختار داخلی این مصالح به صورت حفره ای بوده و شکاف هایی را در داخل محفظه دارد، لزوم آب بندی سازه بتنی در هنگام اجرا ضروری نبوده و مهندسان ساخت باید به آن توجه لازم را داشته باشند.

بتن ها چه شرایطی را در ساختمان ها و سازه ها سپری می کنند؟

همانطور که در قسمت مقدمه ی این مقاله بیان شد، بتن ها دارای ذرات نفوذ پذیری می باشند ماهیت نفوذ پذیری بتن ها به دلیل حفره ها و شکاف هاییست که در دل این مصالح وجود دارد که به اصطلاح به آن تخلخل می گویند. در واقع این ذرات تخلخل پذیر بتن ها می باشد که آن ها را برای انجام آب بندی ضروری می کند. مصالح بتنی زمانی که در سازه های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند در معرض مختلف مواد شیمیایی و مخربی هستند که به آن ها آسیب جدی وارد می کند.

این آسیب ها در طول عمر ساختمان ها تاثیر بسزایی گذاشته و آن را کاهش می دهند. بنابراین چاره کار ایجاد یک پوشش محافظ برای بتن ها می باشد که در طول گذر زمان از آن ها مراقبت کرده و از نفوذ مواد مضر به داخل محفظه ی آن جلوگیری به عمل آورد.پی ها، دال ها، پانل های پیش ساخته، تجهیزات آبی و ... از جمله قسمت هایی از سازه ها می باشد که بتن در آن ها موارد استفاده بالایی دارد.

ساختار اصلی یک بتن را سنگ دانه، آب، ماسه و سیمان تشکیل داده است که علاوه بر وجود تخلخل همین مواد نیز به خودی خود موجب جذب آب های پیرامون خود خواهند شد. آب بندی سازه بتنی را می توان به طریق مختلفی انجام داد که آب بندی به روش نفوذگر، تزریق، آب بندی در زمان ساخت روش های آب بندی این مصالح می باشند.

ماهیت ضد و نقیض بتن ها باعث لزوم آب بندی در آن ها می شود:

تخلخل موجود در بتن ها ماهیت نفوذپذیری را به آن ها بخشیده است که این تعریف را می توان در ارتباط با حفره های موجود در داخل محفظه یک بتن ارائه داد.بتن علارغم داشتن ظاهری مستحکم و جامد خود می توانند زمانی که در برابر عواملی قرار می گیرند مقاومت خود را به مرور زمان از دست داده و دچار فرسودگی شوند. این فرسودگی ناشی از همان مسئله ای است که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم. در صورتی که آب بندی سقف، کف و دیوار ساختمان به درستی و روش اصولی صورت پذیرد از ایجاد چنین مشکلاتی جلوگیری به عمل خواهد آمد.

کربن دی اکسید، کربن مونوکسید، کلریدها و سولفات ها مواد شیمیایی می باشند که در هنگام نفوذ به درون محفظه ی بتن ها واکنش خطرناکی را از خود بروز خواهند داد.به همین دلیل آب بندی سازه بتنی یکی از مواردی می باشد که چه در هنگام اجرا و چه بعد از ساخت و ساز می توان برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی از آن بهره مند شد. برای این کار می توان از افزودنی بتن استفاده کرد. عایق بندی سقف یکی از مواردی می باشد که می توان بعد از اجرای سازه به آن پرداخت.

آب بندی سازه های بتنی در حین ساخت چگونه صورت می گیرد؟

باید بدانید که بتن ها را می توان به دو طریقه ی مختلف مورد آب بندی قرار داد. یکی از روش ها آب بندی بتن ها قبل از اجرای سازه می باشد که در این روش از افزودنی بتن استفاده شده و آب بندی سازه بتنی انجام می شود. به این روش در آب بندی سازه بتنی، آب بندی اولیه می گوییم. نوع دوم آب بندی نیز وجود دارند که بعد از احداث سازه به کار می رود.

به این روش آب بندی ثانویه می گویند.در روش آب بندی ثانویه گزینه هایی چون عایق بندی سقف،کف و دیوارها وجود دارند. با کنار گذاشتن موضوع آب بندی ثانویه، موضوع آب بندی اولیه از اهمیت خاصی برخوردار خواهد شد. در آب بندی اولیه می توان از متریال های بی شماری استفاده کرد که در این مقاله به مهم ترین این متریال ها پرداخته شده است.

انواع مواد افزودنی بتن

مواد و متریالی که برای آب بندی اولیه به عنوان مواد افزودنی بتن مورد استفاده قرار می گیرد را می توان به دو دسته ی کلی طبقه بندی کرد:

مواد افزودنی شیمیایی بتن مواد افزودنی معدنی بتن

مواد افزودنی شیمیایی بتن

دسته ی اول از مواد افزودنی بتن در نوع افزودنی های شیمیایی قرار می گیرند. این افزودنی ها را می توان در زمان ساخت سازه ها مورد استفاده قرار داد و به آب بندی سازه بتنی پرداخت. افزودنی های بتنی را می توان به صورت تزریق در بتن ها استفاده کرد. زمانی که این مواد افزودنی را به بتن تزریق می کنید، ساختار شیمیایی در محفظه ی بتن ایجاد شده و بتن مورد آب بندی قرار می گیرد. هزینه های این نوع از مواد شیمیایی مقرون به صرفه بوده و مورد انتخاب بسیاری از افراد قرار گرفته است.

مواد افزودنی بتن معدنی

افزودنی های معدنی را می توان در دسته ی دوم این مواد و متریال ها گنجاند. با افزودن این نوع از مواد افزودنی بتن هیچ گونه تغییرات شیمیایی در بتن ایجاد نمی شود. این افزودنی ها از طریق فعالیت های هیدرولیک یا پوزولانیک ها موجب سخت شدن بتن ها خواهند شد. زمانی که مواد افزودنی بتن در بتن ها تزریق شوند، نفوذپذیری بتن ها به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. در کنار کاهش قدرت نفوذ پذیری بتن ها شما شاهد افزایش قدرت بتن ها نیز خواهید بود. خاکستر، خاکستر آتش فشان و دود سیلسکا نمونه هایی از این افزودنی های معدنی می باشند که می توان آن ها به دو صورت ترکیبی و خالص در بتن ها مورد استفاده قرار داد.

انواع افزودنی های شیمیایی

افزودنی شیمیایی حباب ساز، مواد شیمیایی روان کننده، مواد شیمیایی کندگیر کننده، افزودنی شیمیایی تسریع کننده، افزودنی روان سازهای شیمیایی

انواع افزودنی های معدنی

افزودنی مواد خنثی، پوزولانها، افزودنی های شبه سیمانی

اطلاعات بیشتر

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما می توانید به سایت شرکت شبانکو مراجعه کنید.