02188218279-86053927

5 نکته مهم در خرید مواد شیمیایی آزمایشگاهی

406 بازدید | چهارشنبه 03 شهریور 1400 | دسته بندی : اخبار

امروزه مواد شیمیایی آزمایشگاهی در آزمایشگاه های دارویی، غذایی، پژوهشی و... در تعیین و تست آنزیم ها، آنتی بادی ها و سایر موارد، مورد استفاده قرار می گیرد.

از آنجا که مواد شیمیایی آزمایشگاهی خلوص بالاتری نسبت به سایر مواد شیمیایی دارند و در گریدهای مختلف تولید می شوند، لذا نمی توان این دو را به جای هم استفاده کرد. بسیاری از پژوهشگران و تولید کنندگان در صنایع غذایی و دارویی در تلاشند تا بهترین مواد شیمیایی آزمایشگاهی را خریداری کنند.

نکات مهم در خرید مواد شیمیایی آزمایشگاهی

از آنجا که مواد شیمیایی در مقایسه کوچکی مانند محیط آزمایشگاه مورد استفاده قرار گرفته و در صورت کسب نتایج مورد نظر در محیط صنعتی و انبوه استفاده می شود، لذا در انتخاب تولید کننده و شرکت هایی که به تولید و فروش مواد شیمیایی و مواد شیمیایی آزمایشگاهی می پردازند، لازم است دقت کافی را به خرج داد. نکات مهمی در حین خرید مواد شیمیایی آزمایشگاهی وجود دارد که در ادامه به آن پرداخته ایم:

مطالعه لیبل روی مواد:

بخاطر داشته باشید که در هنگام خرید حتما لیبل روی مواد شیمیایی را مطالعه کنید. اطلاعات مهمی که روی بسته بندی محصولات، توسط کارشناسان شرکت ثبت شده می تواند به شما در انتخاب محصول کمک شایانی کند.

توجه به مشخصات و جزئیات محصول

از آنجا که مواد شیمیایی عمدتا از اسامی پیچیده و انگلیسی برخوردار هستند و ممکن است کار با آنها بدلیل واکنش های شیمیایی منجر به حوادث ناگهانی شوند، لذا هنگام خرید حتما به موارد زیر دقت داشته باشید:

*نام دقیق و علمی محصول

*فرمول شیمیایی آن

*درجه خلوص یا ناخالصی

*تاریخ انقضا

*احتیاط های لازم

*جزئیات در مورد هشدارها

*نحوه کمک های اولیه در صورت صدمه دیدن شخصی در حین انجام کار

*دستورالعمل قرار گیری در قفسه ها و غیره

*چند سوال مهم قبل از خرید مواد شیمیایی آزمایشگاهی

*معمولا آزمایشگاه شما از چه برندی استفاده می کند؟ 

*کدام مواد و با چه گریدی را برای آزمایشات خود احتیاج دارید؟

*شرایط محیطی آزمایشگاه برای محافظت از مواد مهیا است؟

*چه مقدار مواد آزمایشگاهی می خواهید خریداری کنید؟

*این مواد تا چه زمانی قابل نگهداری است؟

اطلاع از دستورالعمل ها و قوانین مربوط به ذخیره و نگهداری مواد شیمیایی آزمایشگاهی

نسبت به تمامی دستورالعمل ها و قوانین مربوط به ذخیره و نگهداری مواد شیمیایی آزمایشگاهی مطلع باشید و رعایت آنها را وظیفه اصلی خود بدانید. مثلا لازم است بدانید که مواد شیمیایی فرار نباید در کنار هیچ ترکیب شیمیایی دیگری قرار بگیرند، زیرا در غیر این صورت موجب واکنش می شود.

فرد متخصص را مسئول خرید مواد شیمیایی آزماشگاهی کنید

یادتان باشد شخصی که مسئول خرید مواد شیمیایی آزمایشگاهی است، باید از تخصص و شناخت لازم نسبت به این مواد برخودار باشد; زیرا این کار نیازمند دانش پیرامون فرمول مواد، کاربرد آنها، موارد احتیاطی، خطرات احتمالی و همچنین آشنایی کامل با شرکت های تولید کننده مواد است.