02188218279-86053927

ویژگی بتن های مدرن در برابر بتن های معمولی

782 بازدید | چهارشنبه 10 شهریور 1400 | دسته بندی : مقالات

معرفی ویژگی های بتن های  مدرن در برابر بتن های معمولی

همانطور که می دانید مصالح در روند ساخت و ساز از جایگاه بالایی برخوردار هستند. در واقع مقاوم سازی پروژه ساخت به کمک مصالح و متریال انجام می شود. بتن ها با توجه به ساختار و ویژگی هایی که دارند، به عنوان یکی از مصالح و متریال ساخت مورد استفاده قرار می گیرند. بتن ها از انواع مختلفی برخوردار هستند، به همین دلیل با ویژگی های متفاوت از هم تفکیک می شوند. امروزه بتن های مدرن در برابر بتن های معمولی قرار گرفته اند.

بیشتر افراد استفاده از بتن های مدرن را به سایر بتن ها ترجیح می دهند. علت این موضوع نیز کاملا روشن است. بتن های مدرن کلیه نکات و ویژگی های اجرایی مورد نیاز برای یک سازه قدرتمند و با دوام را فراهم می آورد.

                                                

بتن های مدرن در برابر بتن های معمولی چه خصوصیاتی دارند؟

بتن های مدرن در برابر بتن های معمولی ویژگی های متفاوت و ارزشمندی از خود ارائه می کنند. همانطور که می دانید روند ساخت و ساز و صنعت ساختمان از گذشته تاکنون متریال و مصالح مختلفی را تجربه کرده، هر کدام از این مصالح و متریال با ویژگی های متفاوتی معرفی شده است.

در حال حاضر مصالح و متریالی می توانند نیاز بازار را برطرف کنن که با تکیه بر بالاترین سطح تکنولوژی تهیه و تولید شده باشند. در واقع زمانی که از تکنولوژی دروند ساخت و ساز بهره مند می شویم، می توانیم مقاوم سازی پروژه را نیز تضمین کنیم. تکنولوژی بالا می تواند عمر مفید و طولانی و کارایی مناسب تری برای سازه بتنی در برابر شرایط مختلف به وجود آورد. به همین دلیل گزینه مناسبی برای ساخت و ساز در نظر گرفته می شود.

مزایا و قابلیت های بتن های مدرن چیست؟

بتن های مدرن در برابر بتن های معمولی از مزایا و قابلیت های بسیاری برخوردار هستند و می توانند دوام و عمر سازه را افزایش دهند. البته ویژگی های مختلف این بتن ها به طولانی کردن عمر سازه ختم نمی شود. این محصولات در برابر شرایط جوی همچون تابش نور خورشید، آب باران، سرما و گرما و تغییرات دما مقاومت قابل توجه دارند و می توانند گزینه قابل اطمینان باشند.

تکنولوژی ذرات سیلیس نانو در پروسه تولید بتن های مدرن مورد استفاده قرار می گیرد. این ذرات توانسته اند ویژگی های ارزشمند و مفیدی را در بتن ها به وجود آورند. همین موضوع کیفیت و کارایی بتن ها را نیز به طرز چشمگیری افزایش می دهد.

                                                  

چرا از بتن های هوشمند بهره مند می شویم؟

بتن های مدرن از تکنولوژی نانو برخوردار هستند و به همین خاطر از آن ها با عنوان مصالح هوشمند یاد می شود. هوشمند سازی بتن های مدرندر برابر بتن های معمولی باعث شده که این مسئله با ویژگی های متمایزی از سایر بتن ها تفکیک شوند.

بتن های هوشمند می توانند از انعطاف بالایی در محیط به کارگیری برخوردار باشند. همچنین قادر به تحمل شرایط و تغییرات محیطی هستند. در واقع آنها درک بالایی نسبت به تغییرات محیطی دارند و می توانند هماهنگ با آن تغییر پیدا کنند. مواد پلیمری و ذرات سیلیس نانو مهم ترین تفاوت ترکیبی بتن های مدرن در برابر بتن های معمولی هستند. این ترکیبات سبب به وجود آمدن مقاومت کششی، سایشی، خمشی و خود ترمیمی در بتن ها می شوند.

با این ترکیبات، بتن ها به موادی منعطف با قابلیت بالا در شکل پذیری تبدیل می گردند و این موضوع کار کردن با بتن را بسیار ساده و آسان می نماید. زمانی که ذرات نانو سیلیس به بتن معمولی افزوده می شود، واکنش پوزولانی در کریستال های هیدروکسید کلسیم به وقوع می پیوندد و در نتیجه ژل نامحلول اما یکدست هیدروکسید کلسیم سیلیکات تشکیل می شود.

نانو سیلیس از ترکیبات اصلیدر بتن های مدرن به حساب می آید. زمانی که این ماده با سیمان هیدراته ترکیب می گردد، چسبندگی بسیار قدرتمندی به وجود می آورد و از رشد بیشتر بلورهای هیدروکسید کلسیم ممانعت می کند. در واقع چنین ترکیبی امکان درز و شکاف های بسیار ریز را در روند ساخت و ساز فراهم کرد، ضمن اینکه ساختار سیمان را منسجم و متراکم می کند. تمام این ویژگی ها باعث می شود سازه بتنی از نظر طول عمر و دوام در سطح قابل قبولی قرار بگیرد و میزان نفوذ در بتن به شکل مناسبی کاهش پیدا کند.

بازیابی مقاومت در بتن های هوشمند

نانو ذرات سیلیس می تواند پیامدهای مثبت دیگری نیز برای بتن های مدرن در برابر بتن های معمولی به همراه داشته باشد. برخی از ترک های به وجود آمده در بتن بسیار ریز و کوچک هستند. مواد نانو باعث می شوند این بتن های آسیب دیده مجددا مقاومت خود را به دست آورند. در واقع این موضوع به همان ویژگی و قابلیت خود ترمیمی در بتن های هوشمند مربوط می گردد. اگر به هر دلیلی بتن هوشمند تحت ضربه یا فشار قرار گرفت، امکان خود ترمیمی یا بازیابی مقاومت برای بتن وجود دارد.

                                                  

هزینه بتن های مدرن در برابر بتن های معمولی

ویژگی های مثبت و ارزنده باعث شده که هزینه بتن های مدرن در برابر بتن های معمولی افزایش پیدا کند. اگرچه بسیاری از مشتریان در نگاه اول گمان می کنند هزینه زیادی برای استفاده از بتن های هوشمند پرداخت کرده اند اما با گذشت زمان متوجه می شوند که با در اختیار گرفتن این بتن ها بسیار اقتصادی عمل کرده اند، چون از انجام بسیاری از تعمیرات و اصلاحیات سال های آتی معاف شده اند. قطعا تخفیف در بازسازی و تعمیر مجدد سازه در دورانی که با افزایش لحظه ای قیمت مصالح و متریال مواجه هستیم، اهمیت زیادی دارد.

کاربرد بتن های مدرن چیست؟

شما می توانید از بتن های مدرن برای کلیه فرآیندهای ساخت و سازی بهره مند شوید. با این وجود این بتن ها به دلیل قیمت بالا امروزه برای مواردی پیشنهاد می شود که در معرض شرایط جوی، عوامل بیرونی، آلاینده های محیطی و آسیب های جدی قرار دارند.

                                                  

انواع بتن های مدرن

بتن های هوشمند با توجه به ویژگی های ساخت از انواع مختلفی برخوردار هستند. هر کدام از این گزینه ها را می توان با توجه به شرایط ساخت و ساز سازه بتنی مورد استفاده قرار داد.

بتن مدرن گرمازا

بتن مدرن گرمازا با تکیه بر پیشرفته ترین تکنولوژی روز دنیا طراحی و تولید شده است این بتن دارای سنسورهای حساس به دماست و در واقع در حکم یک مانیتورینگ برای کنترل و ارزیابی شرایط دمایی و درجه حرارت عمل می کند. وجود برخی از ترکیبات نانو مانندTio2 ، Al2O3 ، Fe2O3 قابلیت حرارتی بتن را افزایش می دهد. این مسئله در برخی از سازه های بتنی اهمیت و جایگاه مهمی دارد.

از بتن مدرن گرمازا برای باز کردن پل، باند فرودگاه یا راه هایی که با بارش برف مسدود شده استفاده می شود. چنین بتنی با توجه به ساختار خود می تواند در فصل زمستان کارایی قابل توجهی داشته باشد و هزینه های نگهداری جاده ها در فصل سرما را کاهش دهد. در واقع این بتن ها به گونه ای هستند که نیاز به راه باز کردن یا برطرف کردن انسداد جاده به کمک نمک و ... ندارند.

بتن مدرن خود تنظیم شونده

بتن های تنظیم شونده در برابر تغییرات دمایی، رطوبتی و ... تنظیم می گردند و خود را هماهنگ کنند.

بتن مدرن تمیز شونده

بتن مدرن تمیز شونده در صورت آلوده شدن و کثیف شدن خود به خود پاکسازی و تمیز می شود. این نوع بتن مبلمان شهری، سازه های شهرداری و کفپوش پیاده رو مورد استفاده قرار می گیرد. این بتن ها گزینه مناسبی برای فضاهای شهری باشند، چون از نشر آلودگی و کثیفی در محیط شهر جلوگیری می کنند. در این نوع بتن از نانو ذرات دی اکسید تیتانیوم استفاده شده، این ترکیبات سرعت هیدراتاسیون را در بتن افزایش می دهد. همین مسئله باعث تمیز کاری اتومات در بتن می گردد.

بتن مدرن ضد انفجار

بتن مدرن ضدانفجار در برابر ضربه گزینه بسیار مناسبی است. این نوع بتن می تواند در نیروگاه، پالایشگاه، صنایع پترووشیمی و ... مورد استفاده قرار بگیرد. زمانی که این بتن تحت ضربه قرار می گیرد، مقاومت کششی آن نسبت به مقاومت فشاری سه برابر افزایش پیدا می کند.

بتن خود حسگر

یکی از پرکاربردترین بتن های هوشمند است. بتن های خود حسگر سازگاری با محیط دارند و دارای حساسیت بالایی هستند. این بتن ها می توانند بدون کنترل از راه دور یا اتصال حسگرپایش خود را انجام دهند. برای ارزیابی سازه ها، امنیت مرزی-نظامی و ردیابی ترافیک می توان از چنین بتنی استفاده کرد.

بتن مدرن خود ترمیم شونده

برخی از بتن ها در برابر مواد شیمیایی خورنده مقاومت خوبی دارند. در واقع این بتن ها می توانند آسیب های به وجود آمده ناشی از مواد شیمیایی را خود به خود ترمیم کنند.

شرکت های بسیاری در حال حاضر در زمینه تامین، تولید یا فروش مواد پلیمری و شیمیایی فعالیت می کنند شرکت تولیدی و بازرگانی وشبانکو یکی از شرکت های معتبر با سابقه کاری بالاست که به عنوان فروشنده و تامین کننده محصولات شیمیایی و پلیمری فعالیت می کند.

این شرکت محصولات خود را به شکل تضمینی به مشتریان ارائه می دهد. شرکت تولیدی و بازرگانی شبانکو می تواند امکان ارتباط شرکت های مختلف داخلی و خارجی تولید کننده را فراهم کند و شما را در پروسه مصالح مدرن کمک نماید.

                                              

https://artfasad.com/concrete-homes/

http://www.sakhtemanchi.com/%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D8%A8%D8%AA%D9%86-%D9%87%D9%88%D8%B4%D9%85%D9%86%D8%AF/