02188218279-86053927

در مورد زایلین مخلوط چه می دانید؟

646 بازدید | چهارشنبه 10 دی 1399 | دسته بندی : مقالات

زایلین چیست؟

هیدروکربنی اروماتیک می باشد که معمولا به نام های مختلفی از قبیل دی متیل بنزن،ام زایلن نیز شناخته می شود.بعضا آن رابه صورت زایلین می شناسیم.در بازارهای مواد شیمیایی برای خرید و فروش موادی همچون زایلن از هر دو اسم استفاده می شود.

زایلین ماده خوشبو ،بی رنگ و اشتعال پذیر است که بسته به نوع قرارگیری گروه های عاملی متیلی بر روی حلقه بنزنی آن به ایزومرهای متفاوتی تبدیل می شود.ایزومرهای مهم آن را می توان به صورت زیر طبقه بندی کرد:

متا،پارا،اورتو،اتیل بنزن و ... 

این ماده از نفت خام به دست می اید.و به طور گسترده ای در بسیاری از محصولات مانند رنگ،چسب و سموم دفع آفات استفاده می شود.به مقدار کمی در بنزین هم یافت می شود.اضافه کردن آن به بنزین می تواند سبب بهبود عدد اکتان بنزین شود .با این حال می تواند سبب ایجاد آلودگی در هوا شود.این ماده یکی از آلاینده هایی است که وجود آن در هوا را نباید نادیده گرفت.

تولید زایلین

آگوست کاهور،شیمیدان فرانسوی،در سال 1850 برای اولین بار توانست این ماده شیمیایی را از قطران چوب کشف نماید و ثبت کند.زایلین یکی از محصولات مهم و پرکاربرد پتروشیمیایی است ،این ماده همچنین از کربنه شدن زغال هنگام ساخت سوخت کک به دست می آید.از دیگر روش های ساخت زایلین می توان به متیلاسیون ماده صنعتی بنزن و تولوئن اشاره کرد.

خطرات و مضرات زایلین

تماس بددون رعایت ایمنی های لازم با مخلوط زایلین به صورت خاص بر روی سیستم های عصبی بدن تاثیر سو می گذارد.از دیگر اثرات زایلین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

*سوزش بینی،گلوو چشم ها

*نفخ و حالت تهوع

*سردرد و خستگی و کسالت

*عملکرد ضعیف سیستم تنفسی و ریه ها

*افزایش دمای بدن و احساس سرگیجه و رخوت نیز از سایر اثرات سو ماده شیمیایی زایلین می باشد.

کاربرد زایلین در صنایع

به طور قطع از جمله مواد شیمیایی پرکاربردی می باشد که  می توان در بسیاری از صنایع شیمیایی برای تولید و ساخت مواد و محصولات مختلف از آن استفاده برد.از مشتقات نفت خام می باشد که به عنوان حلال در صنایع مختلف استفاده می شود.

*از جمله صنایعی که زایلین در آنها کاربرد دارد:

*به عنوان ماده خام مورد استفاده در تولید اتیل بنزن

*در صنایع چسب سازی برای کاهش دادن ویسکوزیته چسب ها و تولید آنها مورد استفاده قرار می گیرد.

*شوینده های صنعتی

*سوخت ها

*صنایع رنگ سازی به عنوان رقیق کننده و جلادهنده رنگ ها مورد استفاده می شود.

*به مانند برخی حلال های صنعتی مانند استون،اتیلن گلیکول و... که در صنایع تمیز سازی و شستشو ابزار آلات و دستگاه های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند.از زایلین نیز جهت شست و شوی حمل ونقلی و همچنین ظروف مخزن دستگاه هایی مانند هواپیما و تانکرها استفاده می شود.