02188218279-86053927

استفاده از ظرفی های صنعت نفت برای ساخت پتروشیمی اسلام آباد غرب

255 بازدید | يكشنبه 18 اردیبهشت 1401 | دسته بندی : اخبار

مرتضی شاهمیرزایی روز پنجشنبه 15 اردیبهشت ماه، پس از بازدید از طرح ملی و دانش بنیان پتروشیمی اسلام اباد غرب در نشست با ارکان ساخت این طرح با بیان اینکه در سال دانش بنیان، تولید و اشتغالزایی باید با همه توان فعالیت کنیم، اظهار کرد: باید با جدیت و اهتمام ویژه جبهه های کاری جدیدی را در سایت فعال کنیم تا روند پیشرفت قابل قبولی را رقم بزنیم.

وی تصریح کرد: این طرح ملی و دانش بنیان برای کشور اهمیت بسیاری دارد و با دانش فنی ایرانی و کاتالیست های داخلی گاز را به متانول، متانول را به پروپیلن و در نهایت پروپیلن را به پلی پروپیلن تبدیل خواهد کرد و می توان گفت تکمیل زنجیره ارزش را تحقق خواهد بخشید.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی بر نظارت مستمر و جدی شرکت ملی صنایع پتروشیمی بر روند ساخت این طرح تاکید کرد و افزود: در صورت نیاز از همه ظرفیت های موجود در صنعت نفت و استان های همجوار برای پیشرفت این طرح استفاده خواهیم کرد.

شاهمیرزایی تصریح کرد: طرح راهبردی GTPP پتروشیمی اسلام آباد غرب به عنوان الگوی منحصر به فردی برای اجرای طرح های مشابه آینده است و باید از تجربه های موجود به بهترین شکل بهره برد.

وی با بیان اینکه شرکت پژوهش و فناوری در کنار دیگر مشاوران و پیمانکاران طرح باید تلاش کند تا برنامه زمان بندی در موعد مقرر اجرایی شود، گفت: همانطور که پیش تر تاکید شده است ما همواره از همه فعالان صنعت پتروشیمی در بخش های مختلف حمایت می کنیم.

تحریم،صنعت پتروشیمی را در مسیر توسعه متوازن قرار داد

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه 27 درصد از ظرفیت تولید پتروشیمی در منطقه غرب آسیا در اختیار ایران است و سهم ما در جهان 2.7 درصد است، گفت: در صورت بهره برداری از طرح های جدید سهم کشورمان در سطح منطقه و جهان رشد چشمگیری خواهد داشت.

شاهمیرزایی بیان کرد: پس از دوران دفاع مقدس و نیز شرایط تحریم، صنعت پتروشیمی ایران آموخته است که روی پای خود بایستد و از ظرفیت های داخلی استفاده کند و امروز همین تجربه ها این صنعت بزرگ را در مسیر رشد و توسعه متوازن قرار داده است.

بر اساس این گزارش، عملیات اجرایی احداث طرح پتروشیمی اسلام آباد غرب به عنوان نخستین طرح تولید پلی پروپیلن از گاز طبیعی در کشور با ظرفیت تولید سالانه 120 هزار تن پروپیلن 18 بهمن ماه سال 1399 آغاز شد.

طرح 545 میلیون دلاری GTPP اسلام آباد غرب همسو با تکمیل زنجیره ارزش در زمینی به مساحت 54 هکتار در منطقه ویژه اقتصادی زاگرس با دانش فنی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی احداث می شود که برای 3500 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در دوران ساخت اشتغال زایی خواهد کرد.

اهتمام به تامین نیازمندی صنعت پتروشیمی از منابع داخلی

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی همچنین در جریان سفر به استان کرمانشاه از شرکت صنایع پترشیمی کرمانشاه، شرکت صنایع پلیمر کرمانشاه و مجتمع پتروشیمی بیستون بازدید و با حضور در سایت مجتمع پتروشیمی کرمانشاه، ضمن تبریک عید سعید فطر اظهار کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی اکنون به عنوان شرکتی مادر تخصصی آماده هرگونه حمایت از فرآیند تولید و شتاب بخشی در ساخت فاز دوم این مجتمع پتروشیمی است.

شاهمیرزایی تصریح کرد: امسال از سوی مقام معظم رهبری مزین به نام سال تولید، دانش بنیان و اشتغال زایی شده است و خوشبختانه شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه با تولید پایدار و بیش از ظرفیت و نیز استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان داخلی و سازندگان توانمند ایرانی در حال ساخت فاز دوم است که این امر مصداق بارز پیاده سازی ماهیت شعار امسال در صنعت پتروشیمی است.

وی افزود: همه مدیران در شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تمام توان از روند توسعه این صنعت ارزش آفرین حمایت می کنند و آماده هرگونه حمایت و همکاری با مجتمع ها و طرح های پتروشیمی هستند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه در مسیر تکمیل فاز دوم مجتمع اوره و آمونیاک کرمانشاه باید از توان شرکت های داخلی استفاده کرد و با توجه به قابلیت شرکت های ایرانی باید بیش از گذشته به تامین نیازمندی های خود از منابع داخلی اهتمام ورزید، تصریح کرد: عملیات اجرایی فاز دوم شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه از پیشرفت 60 درصدی برخوردار است و پیش بینی می شود این طرح تا پایان سال 1402 به بهره برداری کامل برسد.

کاتالیست های ایرانی،نبض تپنده پتروشیمی ها

شاهمیرزایی در ادامه سفر خود به استان کرمانشاه در جمع مدیران و کارکنان شرکت صنایع پلیمر کرمانشاه اظهار کرد: بومی شدن و تولید کاتالیست 100BCC از سوی این مجتمع پتروشیمی نوید بخش فصلی نو از تولید کاتالیست های ایرانی است و می تواند افزون بر نیازهای داخلی به بازارهای جهانی نیز صادر شود.

وی با بیان اینکه برای تحقق شعار سال باید با عزمی ملی تلاش کرد، افزود: بر اساس هدف گذاری انجام شده در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی همه کاتالیست ها و دانش های فنی مورد نیاز صنایع پتروشیمی تا پایان دولت سیزدهم به طور کامل بومی سازی می شود.

معاون وزیر نفت گفت: توسعه زنجیره ارزش با کاتالیست های ایرانی سبب تکمیل صنایع پایین دستی،کاهش خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر در صنعت پتروشیمی و اشتغال زایی مطلوب می شود.

پیگیری افزایش حجم خوراک دریافتی پتروشیمی بیستون

شاهمیرزایی همچنین در جریان بازدید از مجتمع پتروشیمی بیستون ضمن بررسی روند تولید این مجتمع و بعضی چالش های موجود در مسیر تامین خوراک بر پیگیری درخواست این مجتمع بر افزایش حجم خوراک دریافتی تاکید کرد.