02188218279-86053927

اجرای 30 پروژه زیست محیطی برای ارتقای کیفی شاخص های پتروشیمی شهید تندگویان

266 بازدید | پنجشنبه 05 خرداد 1401 | دسته بندی : اخبار

ماهیت واحدهای شیمیایی و پلیمری پتروشیمی شهید تندگویان منجر به تولید پساب و پسماندهای مختلفی می شود که با وجود مجهز بودن این مجتمع به تصفیه خانه پیشرفته و تلاش های صورت گرفته در 15 سال گذشته کیفیت پساب خروجی به دلیل مشکلات بالا دستی و نیز سخت افزاری با استانداردهای ملی فاصله داشته است.

نگرش اچ اس ای محور مجتمع شهید تندگویان موجب تلاش برای رفع مشکلات زیست محیطی موجود است تا به منظور یکپارچگی و اجرای اصولی طرح ها و پروژه های این حیطه و ارتقای کیفی شاخص های مجتمع و رعایت الزامات و استانداردهای مربوطه با شرکت پتروساز آب، به عنوان تنها مدیریت طرح زیست محیطی کشور (MC محیط زیست)، قرارداد همکاری امضا کرد.

از زمستان 1398 در ابتدا تمام مشکلات و چالش های زیست محیطی در سطح مجتمع با مطالعات کمی و کیفی در زمینه های آب، هوا، پسماند و نیز انجام سایت ویزیت های دقیق و برگزاری ده ها نشست تخصصی شناسایی شدبه این ترتیب حدود 30 پروژه زیست محیطی تعریف و سپس شرح کار و اسناد مناقصه آنها تهیه شد که در حال حاضر حدود هفت پروژه خاتمه یافته و دیگر پروژه های مجتمع در مرحله اجرا و یا انجام تشریفات مناقصه و عقد قرارداد هستند.

"طراحی و خرید، ساخت و راه اندازی راکتورهای بی هوازی PTA در واحد تصفیه خانه مجتمع"، "مهندسی، خرید، نصب و راه اندازی سیستم بازیافت برج های خنک کننده مجتمع"، "طراحی، خرید، نصب و راه اندازی سیستم آنلاین آنلایزر دودکس- پساب"، "خرید، نصب و راه اندازی ایستگاه سنجش آلاینده های اتمسفریک (محیطی)"، "بازسازی و نوسازی شبکه های جمع آوری آب های سطحی و فاضلاب در سطح مجتمع"، "لایروبی و بازسازی حوضچه 5201 و دانه گیرها"، "اصلاح و بازسازی راکتورهای بی هوازی A5202"، "طراحی، بهبود و راه اندازی خط انتقال بایوگاز تصفیه خانه به زباله سوز"، "استقرار سیستم مدیریت پسماند مجتمع" و ده ها پروژه دیگر از مهمترین پروژه های زیست محیطی شرکت پتروشیمی شهید تندگویان هستند.

همچنین در راستای ارتقای دانش و فرهنگ زیست محیطی کارکنان مجتمع، طی یک برنامه مدون دوره های عمومی و تخصصی زیست محیطی و نیز بهداشت و ایمنی (با رویکرد محیط زیست) از زمستان 1399 آغاز و کماکان ادامه دارد که بر این اساس تا پایان سال 1400 بیش از 86 دوره عمومی و تخصصی در این حوزه برگزار شده است.

لازم به ذکر است از ابتدای فعالیت تاکنون گزارش های ماهیانه عملکرد و پیشرفت پروژه های به اداره کل حفاظت محیط زیست استان، گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و دیگر سازمان های ذیربط ارسال می شوند. همچنین این مجتمع در نظر دارد با اجرای پروژه های زیست محیطی که موجب کاهش و حذف آلاینده ها می شوند مطابق برنامه زمان بندی به خروج از فهرست صنایع آلاینده تا پایان سال 1401 و دریافت لوح صنعت سبز اقدام کند.

مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان در سال 1377 در زمینی به مساحت 34 هکتار برای تولید محصولات PET و PTA و با هدف حرکت در مسیر خوداتکایی و قطع وابستگی در زمینه تولید محصولات پلیمری احداث و در سال 1383 به بهره برداری رسید. این مجتمع در حال حاضر در فازهای شیمیایی و پلیمری به عنوان تنها تولیدکننده محصولات، PET ،PTA و الیاف مصنوعی در کشور مشغول به فعالیت است.