02188218279-86053927

نخستین محموله صادراتی اتیلن دی کلراید پتروشیمی اروند بارگیری شد.

256 بازدید | دوشنبه 09 خرداد 1401 | دسته بندی : اخبار

افشین کیانی درباره وضع کنونی تولید در این مجتمع توضیح داد: این مجتمع پس از تعمیرات اساسی اواخر پارسال عملیاتی شد و اکنون با 100 درصد ظرفیت در حال تولید است. از نظر تامین نیاز داخل هیچ مشکلی وجود ندارد و همه نیاز پی وی سی کشور را تامین می کنیم، افزون بر آن کلر مورد نیاز پتروشیمی های منطقه شامل بندرامام، کارون، خوزستان و غدیر را ارسال می کنیم.

وی افزود: با افزایش ظرفیت واحد کلر توانستیم ظرفیت واحد EDC یا اتیلن دی کلراید را که محصولی میان مجتمعی است بالا ببریم که نیاز پتروشیمی آبادان، غدیر و بندرامام را به طور کامل تامین می کند و نخستین محموله 5 هزار تنی برای صادرات بارگیری شده و تقریبا 300 هزار تن EDC مازاد خواهیم داشت که بخشی از آن را برای نیاز احتمالی شرکت های داخلی در مخازن ذخیره نگه می داریم و مازاد آن را به میزان 50 هزار تن تا پایان سال صادر خواهیم کرد.

نخستین محموله کاستیک اروند در راه صادرات

سرپرست پتروشیمی اروند از صادرات نخستین محموله کاستیک نیز خبر داد و گفت: تمامی نیاز بازار داخل در زمینه EPVC و SPVC را مطابق برنامه ای که برای عرضه دیده شده تامین می کنیم و تمامی نیاز کاستیک با نام تجاری سود را پتروشیمی اروند تامین می کند. نخستین محموله فروش صادراتی کاستیک از محل مازاد نیاز داخلی صنایع است.

کیانی به دو طرح توسعه ای در حال بررسی اشاره و اظهار کرد: مطالعات اولیه این دو طرح انجام شده و موافقت اولیه در هیئت مدیره اروند گرفته شده است و در حال رایزنی با مدیریت طرح های گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس هستیم، پس از دریافت موافقت در نظر داریم یک واحد 300 هزار تنی PVC و VCM را ایجاد کنیم که پس از بهره برداری ظرفیت تولید در این محصول دو برابر خواهد شد.

وی، کیفیت محصولات دانش بنیان ساخت داخل را در مواردی بالاتر از نمونه های خارجی بیان کرد: در زمینه مواد شیمیایی به شکل 100 درصد تمام نیاز ما از طریق تولیدکنندگان دانش بنیان تامین می شود در زمینه تامین قطعات نیز با شرکت های دانش بنیان قراردادهای طولانی مدت برای تامین مبدل حرارتی امضا شده است، همچنین دکانتر سانتریفیوژ ساخت داخل برای نخستین بار در مدار تولید قرار گرفته و مطابق استانداردهای جهانی در حال کار کردن است. شرکت های تولیدکننده خارجی این محصول از زمان تحریم حاضر به فروش به ما نبودند که با همت شرکت دانش بنیان همگام صنعت، ساخت و نصب شد.

سرپرست پتروشیمی اروند با بیان اینکه نیازهای مکانیکال و قطعات راهبردی از طریق ساخت داخل تامین می شود، تصریح کرد: یکی دیگر از دستاوردهای دانش بنیان که ارزبری زیادی داشت، پوشش دهی آند و کاتد دوباره پوشش دهی شوند و شرکت های داخلی توانستند این کار را انجام دهند و ما از اوایل سال قبل ساخت داخل را در سرویس عملیاتی قرار دادیم و با ظرفیت مناسب در حال کار کردن است. در زمینه مواد شیمیایی با ریسک همکاری کردیم، اما اکنون نیاز تولید ما را برآورده می کند. امیدواریم روزی برسد که با توان ساخت داخل قطعاتی نیز که وارد می شوند در داخل تولید شوند و ما مستقل از واردات قطعات و مواد شیمیایی از کشورهای خارجی باشیم.