02188218279-86053927

بیش از 12 میلیارد دلار ارزآوری طی سه سال در پتروشیمی شازند

252 بازدید | سه شنبه 10 خرداد 1401 | دسته بندی : اخبار

ابراهیم ولد خانی روز دوشنبه 9 خردادماه در مراسم افتتاحیه نمایشگاه و دستاوردهای متخصصین شرکت پتروشیمی شازند اظهار کرد: مجموعه پتروشیمی شازند یکی از بزرگ ترین مجموعه های پتروشیمی در کشور است و با دارا بودن 17 واحد تولیدی و 6 واحد سرویس دهی و عدم نیاز به برخی امکانات از جمله برق شبکه سراسری، مایحتاج خود را تامین می کند.

وی افزود: بیش از 5 هزار واحد پایین دستی از طریق پتروشیمی تغذیه می شوند و این واحد قریب به 100 هزار نفر اشتغال غیر مستقیم و 4 هزار اشتغال مستقیم را به انجام رسانده است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند بیان کرد: محصولات متنوعی در این واحد تولید می شوند که برخی از این محصولات بسیار کاربردی و حیاتی هستند، از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز مجموعه آر اند دی شرکت گرید ماسک را تولید کرده و تنها تولیدکننده این محصول در کشور، پتروشیمی شازند بوده است.

ولدخانی بیان کرد: گریدهای سرم و سرنگ نیز در این مجموعه توسط نیروهای توانمند این مجموعه تولید می شود. این مجموعه در دوران کرونا تمام اکسیژن مورد نیاز استان را تامین کرده و بعضا به سایر استان ها نیز صادر کرده است.

وی ادامه داد: واحد تحقیق و توسعه پتروشیمی شازند باید سالیانه 2 محصول جدید به محصولات شرکت اضافه کند که این مهم محقق شده و دستاورد این افراد در این نمایشگاه قابل مشاهده است. مقام معظم رهبری امسال را سال تولید، اشتغال زایی و دانش بنیان نامگذاری کرده اند و تحقق این سه مولفه بدون برخی از امکانات و تجهیزات شاید مهیا نباشد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند خاطر نشان کرد: در سال 98 برای اولین بار بدون حضور متخصصین خارجی اورهال در کل مجموعه در 23 واحد طی یک ماه با فعالیت حدود 8 هزار نیرو و بدون تلفات انجام شد. امروز بیش از 3 هزار قطعه در این مجموعه تولید یا بازسازی شده و یا اطلاعات آنها در اختیار این مجموعه است که در این راستا 25 میلیون دلار صرفه جویی صورت گرفته است.

ولدخانی اظهار کرد: 3 سال گذشته این مجموعه 120 میلیون دلار واردات انجام می داد ولی امروز واردات مجموعه کمتر از 50 میلیون دلار است و یکی از اوامر مقام معظم رهبر در این حوزه عملیاتی شده است. این مجموعه سالیانه یک میلیون و 800 هزار تن محصول تولید می کند.

وی تصریح کرد: ظرف 4 سال گذشته بیش از 1500 نفر در این مجموعه جذب شده اند، بعید است که مجموعه ای در کشور چنین جذب نیرویی داشته باشد و هیچ نیرویی در این شرایط اقتصادی از مجموعه بیرون نشده است.

مدیرعامل پتروشیمی شازند اضافه کرد: بسیاری از قطعات و لوازم ساخته شده با کمک شرکت های دانش بنیان ایجاد شده است.

ولدخانی افزود: شرکت پروشیمی برای اولین بار در عمر خود بالا 20 هزار میلیارد تومان فروش داشته است که نشان از تلاش شبانه روزی دارد. این مجموعه در 3 سال گذشته بیش از یک میلیارد و 200 میلیون دلار ارزآوری برای کشور داشته و در سال گذشته این ارزآوری 330 میلیون دلار بوده است.

وی خاطر نشان کرد: این شرکت به بیش از 40 کشور صادرات انجام می دهد، این در شرایطی است که روس ها به همه بازارها دست پیدا کرده اند.

فرماندار شهرستان شازند نیز در این مراسم گفت: بازگشایی نمایشگاه دستاوردها و توانمندی های مجموعه شرکت پتروشیمی شازند در شرایط  تحریم افتخاری برای استان مرکزی است.

یحیی رمضانی افزود: عرضه بخشی از تولیدات مهندسان و دانشمندان عرضه نفت و پالایشگاهی در این شرکت به دشمنان می گوید اعمال تحریم ها هیچگونه ارزشی نداشته و ندارد.

وی اضافه کرد: سال 1337 نخستین پتروشیمی در شهرستان مرودشت ساخته شد و اکنون 51 شرکت پتروشیمی در سطح کشور فعالیت می کند و 37 محصول تولیدی پتروشیمی به 110 محصول متنوع افزایش یافته است.

رمضانی بیان کرد: 85 درصد تولید فناوری های پتروشیمی و صنعت نفت توسط پتروشیمی شازند انجام می شود که امیدواریم با تولیدات محصولات مورد نیاز صنایع پایین دستی در این مجموعه، زمینه سرمایه گذاری در استان و این شهرستان فراهم شود.