02188218279-86053927

طرح های محیط زیستی پتروشیمی به ارزش تبدیل شده است.

264 بازدید | چهارشنبه 18 خرداد 1401 | دسته بندی : اخبار

مرتضی شاهمیرزایی روز سه شنبه (17 خرداد ماه) در همایش محیط زیست دریایی و تالاب ها که همزمان با همایش ملی علوم و فنون دریایی در شهرستان ماهشهر برگزار شد، بیان کرد: برای نمونه، با عملیاتی کردن پروژه های جمع آوری گازهای همراه تولید نفت، برای کشور به ایجاد ثروت بیشتر تبدیل شده است.

وی گفت: بیش از این، در دهه های گذشته، گازهای همراه نفت، زمینه های مختلف تخریب محیط زیست را به وجود آورده بود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر اینکه صنعت پتروشیمی در حوزه محیط زیست خود را سربلند می داند، افزود: برابر با دستور وزیر نفت، هیچ پروژه ای بدون پیوست و مجوز محیط زیستی اجرایی نخواهد شد.

شاهمیرزایی ادامه داد: امروز پتروشیمی به صنعتی با رفتاری صادقانه تبدیل شده است و می تواند همراهی مطلوبی با محیط زیست داشته باشد.

وی گفت: محیط زیست یک اولویت انکار ناپذیر است و توجه به آن باید همواره در دستور کار صنعت پتروشیمی قرار داشته باشد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی بیان کرد: صنعت پتروشیمی در اقتصاد کشور تاثیرگذاری مستقیمی دارد که توسعه آن باید با جدیت مورد توجه قرار گیرد.

شاهمیرزایی افزود: اجرایی شدن فازهای توسعه ای منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، موضوعی ضروری است که این اقدام ها در چارچوب الزام های محیط زیستی انجام خواهد شد.

صادرات 15 میلیارد دلار محصولات پتروشیمی در پارسال

شاهمیرزایی با بیان اینکه در کنار حفظ محیط زیست باید توسعه و تقویت اقتصاد کشور نیز مورد توجه قرار گیرد بیان کرد: پارسال بیش از 15 میلیارد دلار انواع محصولات پتروشیمی صادر شد.

وی ادامه داد: همزمان با نوسانات ارزی که پارسال در کشور ایجاد شد، منابع ارزی حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی باعث ایجاد تعادل نسبی در بازار شد.

مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی گفت: از محل منابع ارزی حاصل از صادرات، حدود 12.5 میلیارد دلار از این درآمدها به سامانه نیما عرضه شد که تامین کنندگی بخش مهمی از منابع ارزی کشور را در پی داشت. 

شاهمیرزایی ادامه داد: با تعیین تکلیف فاز توسعه منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، این صنعت به موضوع بهبود فضای سبز و گسترش هر چه بیشتر آن اقدام می کند.

درصد قابل توجهی از محصولات پتروشیمی کشور در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر تولید می شود که در توسعه اقتصادی کشور نقش تاثیرگذاری دارد.

منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در محدوده ای به وسعت دو هزار و 850 هکتار در جنوب غربی ایران و در ساحل خلیج فارس، واقع در بندر امام خمینی شهرستان بندرماهشهر، قرار گرفته است.

این منطقه با توجه به موقعیت طبیعی و جغرافیایی و برخورداری از تسهیلات قانونی مناطق ویژه، به منظور توسعه صنعت و تجارت به ویژه صنایع پتروشیمی و صنایع پایین دستی، تامین منافع اقتصادی، اجتماعی و ملی، جذب فناوری های نو و افزایش اشتغال ایجاد شده است.