02188218279-86053927

شرایط ناپایدار بازارهای پلی پروپیلن،پلی اتیلن و پی وی سی ترکیه همزمان با ورود به سپتامبر

602 بازدید | شنبه 19 شهریور 1401 | دسته بندی : اخبار

همزمان با پایان اوت، دورنمای سپتامبر اکثر بازارهای پلیمر بر اساس فاکتورهای غالب، شامل هزینه ها، نوسانات عرضه و تقاضا و شاخص های جهانی شکل گرفته است. با این وجود، همچنان سوال هایی در رابطه با سه ماهه چهارم ذهن معامله کنندگان بازار را درگیر کرده و در این بین، ترددهای بسیاری معامله کنندگان را در رابطه با ایام آتی بازار مضطرب نگاه داشته است.

فروشندگان پلی پروپیلن از چند روز پیش موضع فروش صعودی ترین برای سپتامبر اتخاذ کردند. معامله کنندگان پلی اتیلن براین باورند که به دنبال دور آخر افت قیمتی ممکن است بازار در سپتامبر رویه های صعودی در پیش بگیرد. در حالی که به نظر می رسد بازار پی وی سی بعد از رویه های کاهشی قابل توجه، به کف قیمتی خود رسیده باشد.

با این وجود، بازارهای پلیمر چین همزمان با تقاضای نامناسب و هزینه های ضعیف خوراک در آسیا و حاشیه سودهای اندک و نوسانات نفت معاملات آتی به روند متناوب خود ادامه دادند. با در نظر داشتن کندی تجارت جهانی به دلیل رکوردهای تورمی و نگرانی ها از رکود در سراسر بازار، باید در این بین احتمال نرخ باربری پایین تر نیز توجه داشت.

در این بین، بازارهای اروپایی همزمان با پیش بینی های کاهشی مونومرها، هزینه های بالای برق که منتج به کاهش نرخ بهره برداری شده و تاثیرات زیان بار تورم بر مصرف، روند بازگشت از تعطیلات طولانی مدت خود را آغاز کرده اند.

همچنین معامله کنندگان در ایام آتی همزمان با انباشته شدن ذخایر در میان مشکلات بنادر، از نزدیک جریان صادراتی محموله های پلی اتیلن و پی وی سی آمریکایی را زیر نظر خواهد داشت. همزمان با نزدیکی به پایان سال، فصل جاری گردباد در آمریکا و اتفاقاتی که در پی دارد، جزء سوالات اساسی بازارهای جهانی است.

آیا تلاش صعودی فروشندگان پلی پروپیلن کارساز خواهد بود؟

با اوج گیری تقاضا در نیمه دوم ماه قبل بعد از سقوط آزاد قیمت ها، فروشندگان تجدید قوا کرده و جو بازار پلی پروپیلن ترکیه تغییر کرد. معامله کنندگان با اشاره به کاهش فشار ذخایر و هزینه های تولید، دیگر تمایلی به ارائه قیمت های پایین قبلی نداشته، و بازار به طور محتاطانه رویه ای صعودی در پیش گرفت.

در هفته گذشته قیمت ها با سپری صعودی برای رافیا در میزان 1050 تا 1100 دلار در هر تن و برای فیبر در میزان 1100 تا 1150 دلار در هر تن (سی آی اف ترکیه، شامل 6.5 درصد مالیات) قرار گرفتند. یکی از منابع از تولیدکنندگان سعودی، تعطیلی برنامه ریزی شده واحد پلی پروپیلن شرکت در اکتبر را تایید کرد و به برنامه مجموعه برای اعمال افزایش قیمت احتمالی اشاره داشت.

یکی از فاکتورهایی که پلی پروپیلن را مورد حمایت قرار داد، کاهش اختلاف قیمتی آن با چین بود. بر اساس داده ها، برتری قیمتی بازار وارداتی هموپلیمر پلی پروپیلن ترکیه بر چین در دو هفته گذشته با میزان 45 دلار، به کمترین سطوح خود از نوامبر 2020 رسید. با توجه به تقاضای ضعیف در چین پیش از فصل اوج بازار، و همچنین افزایش عرضه وارداتی، این اختلاف مجددا به 100 دلار در هر تن رسید.

آیا پلی اتیلن به کف قیمتی نزدیک است؟

بسیاری از معامله کنندگان در این روزها در انتظار دریافت قیمت های پلی اتیلن سپتامبر هستند. پیش بینی ها خبر از افت بیش از پیش قیمت ها اگرچه با سطوح کمتری نسبت به اوت می دهند. این پیش بینی ها به واسطه برتری قیمتی نسبتا محدود بازار ترکیه نسبت به چین مورد حمایت قرار گرفته، اما این حقیقت که عرضه کنندگان ایرانی از این سقوط های قیمتی عقب مانده اند به صحنه می افزاید.

یکی از تبدیل کنندگان اظهار داشت: "جو پلی اتیلن سنگین عملکرد بهتری داشت که عمده دلیل آن، فعالیت کمتر عرضه کنندگان ایرانی در بازار و عقب ماندن آن ها از افت های قابل توجه اوت بود."

قیمت های پلی اتیلن وارداتی غرب آسیایی در هفته های گذشته با افت 10 دلاری برای پلی اتیلن سبک در میزان 1260 تا 1290 دلار در هر تن و برای پلی اتیلن سبک خطی در میزان 1140 تا 1170 دلار در هر تن (سی آی اف ترکیه، شامل 6.5 درصد مالیات) ارزیابی شدند. فیلم پلی اتیلن سنگین بدون تغییر در میزان 1150 تا 1180 دلار در هر تن قرار گرفت.

احتمال می رود پلی اتیلن سبک شاهد قیمت 1200 دلار یا زیر آن (سی آی اف ترکیه) باشد، در حالی که پلی اتیلن سبک خطی مستعد حرکت به زیر 1100 دلار در هر تن است. احتمالا پلی اتیلن سنگین نیز به دلیل کاهش اختلاف قیمتی با پلی اتیلن سبک خطی و عرضه نسبتا متعادل، شاهد افت قیمتی جزئی باشد. در صورتی که مصرف کنندگان پلی اتیلن سبک خطی همزمان با قیمت های رقابتی رویه مصرف این محصول را تغییر دهند، تقاضای پلی اتیلن سبک می تواند شاهد بهبود محتاطانه تقاضا باشد. به گفته منابع مختلف، به طور کل، به دنبال رویه های کاهشی سپتامبر ممکن است بازار به کف خود برسد.

با این حال، معامله کنندگان باید رویه قیمتی چین را در میان مدت زیر نظر گرفته تا ببیند که آیا قیمت ها به واسطه محرک های اخیر برای تقویت اقتصاد و همچنین نزدیکی فصل اوج بازار که به سپتامبر طلایی و اکتبر نقره ای معروف بوده، مورد حمایت قرار خواهند گرفت یا خیر؟

تثبیت پی وی سی که در کمترین میزان خود در دوسال گذشته؛ چه اتفاقاتی در آینده رخ خواهد داد؟

بعد از 19 هفته افت متوالی بازار، قیمت ها در هفته گذشته به ثبات رسیدند. همزمان با کمرنگ شدن قیمت های رقابتی و اتخاذ موضع صعودی از سوی تولیدکننده داخلی، پتکیم، سناریوهای قیمتی احتمالی برای سپتامبر شکل گرفته اند.

محموله های روسی همزمان با تعطیلی یکی از واحدها و همچنین تعطیلی تحت برنامه واحد دیگری در ایام آتی کمیاب شده و رویه سپتامبر را تحت تاثیر خود قرار دادند. علاوه بر آن، مزیت باربری می تواند عرضه کنندگان روسی را بر آن دارد تا همزمان با پایان فصل مانسون، محموله های خود را به هند تغییر مسیر دهند. بر اساس داده های کم اوربیس، بازار تعرفه ای ترکیه به دنبال رویه های نزولی ابتدای ماه گذشته تا 65 دلار در هر تن به زیر بازار وارداتی K67 هند نزول کرده است.

پی وی سی سرانجام به کف خود رسیده است. تخفیفات چشمگیر در حدود 800 دلار در هر تن نسبت به اروپا و همچنین کاهش برتری قیمتی نسبت به بازارهای آسیایی به مانند چین و جنوب شرق آسیا، همگی خبر از روند عمدتا ثابت بازار ترکیه در سپتامبر می دهند.

معامله کنندگان ترک باید اروپا را زیر نظر داشته تا ببینند که آیا تولیدکنندگان اروپایی تصمیم به کاهش بیش از پیش قیمت ها خواهند گرفت یا خیر. اگرچه هزینه های خوراک همچنان در حال افت بوده و قراردادهای ماهانه اتیلن C2 در انتظار افت قیمت قابل توجهی در اروپا هستند، هزینه های بالای تاریخی گاز و برق همچنان یک مسئله حیاتی در منطقه پیش از بحران احتمالی انرژی درداخل بلوک می باشند. همچنین، فصل گردباد در آمریکا فاکتوری است که باید در نظر گرفته شد.

احتمال افت جزئی قیمت های پلیمر در ترکیه در بلندمدت همزمان با فصل افت بازار در زمستان، مصرف پایین رزین و افت نرخ باربری منتفی نیست.