02188218279-86053927

آینده نساجی و صنعت پلیمر

562 بازدید | سه شنبه 22 شهریور 1401 | دسته بندی : اخبار

تحولات علم و فناوری در قرن 21 به سرعت رو به جلو در حرکت است. در این میان، آشنایی صاحبان صنایع و مدیران با آخرین تحولات جهانی همواره از خلاءهای موجود در کشور های در حال توسعه بوده است. موج جدید فناوری که به واسطه کووید-19 آغاز شد در حال گسترش بوده و کشورهای زیادی در این حوزه با صرف منابع و تنظیم سیاست های لازم در حال حرکت به سمت دستیابی قدرت فناورانه هستند تا در نظم جدید جهان خود را به عنوان یک بازیگر کلیدی در اقتصاد مطرح کنند.

از این رو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی با انتشار گزارشی به مرور اجمالی بر آخرین تحولات فناورانه در حوزه های راهبردی همچون کشاورزی، انرژی و صنعت پرداخته که منطبق بر آخرین تحلیل ها و تحولات موجود در معتبرترین پایگاه های اطلاع رسانی دنیاست. در بخش نخست این گزارش به موضوع انرژی پرداخته شد، در بخش دوم به تحولات مرتبط با تولید و مصرف برق در افق سال 2030 پرداخته شده و در بخش سوم از این گزارش به صنعت خودرو در افق انقلاب صنعتی چهارم نگاهی انداخته شد، در نهایت در بخش چهارم و آخرین بخش از گزارش آینده پژوهی به صنعت نساجی در افق انقلاب صنعتی چهارم پرداخته شده است. پیش بینی ها بر این است که تا سال 2035 نسل چهارم صنعت نساجی به دنبال شروع انقلاب صنعتی چهارم مانند بسیاری از صنایع دیگر بیش از هر زمان دیگر تحت تاثیر هوش مصنوعی و اینترنت اشیا قرار می گیرد و به یک نقطه جدید می رسد و به طور خلاصه باید گفت در سال 2035 زنجیره ارزش نساجی چابک تر شده و در تامین نیازهای بازار سریع و موثر عمل می کند.

توسعه صنعت نساجی نیازمند ماشین آلات جدید

نخستین گام در جهت پیشرفت صنعت نساجی، به کارگیری ماشین آلات جدید است از این رو برای هماهنگ شدن با فناوری های جدید و تولید محصولات بهینه صنعت نساجی بیش از هر زمان دیگر نیازمند پرورش نیروی متخصص در جهت کار با ابزار آلات جدید است. از آنجا که اکثر شرکت های تولید محصولات نساجی ساختار عملیاتی انعطاف پذیر است و دیجیتال ندارند، با تغییرات دنیای بیرون و خواسته های مصرف کنندگان امروزی همگام نیستند.

صنعت تولید ماشین آلات نساجی در اروپا به طور کامل با انقلاب صنعتی چهارم همگام شده، اما اوضاع در ایران متفاوت است. اگرچه گام هایی در این زمینه برداشته شده اما کارخانه های نساجی ایران برای باقی ماندن در چرخه تولید سال 2035 باید شتاب بیشتری به روند تغییر سیستم ماشین آلات خود دهد.

هوش مصنوعی گام بعدی توسعه فناورانه صنعت نساجی

بر اساس این گزارش، استفاده از هوش مصنوعی هم یک راهکار مهم برای گسترش صنعت نساجی همگام با فناوری های روز است. نمونه موفق استفاده از هوش مصنوعی را می توان در روبات های خیاطی دید که به طور وسیع در کارخانه های پوشان وسیع در چین استفاده می شوند. این روبات ها در شرکت های نساجی برای پیش بینی روند و تشخیص ماشین آلات به کار گرفته می شوند و نشان دهنده آن است که با گذشت زمان اتوماسیون به سرعت در حال ورود به عملیات نساجی است و با کمک آن، تولیدکنندگان نساجی می توانند بهره وری، کیفیت و کاهش ضایعات را دنبال کنند.

باید گفت آینده منسوجات، در همسویی با فناوری های جدید قابل تدوام است و نتیجه آن تولید لباس های هوشمند را به دنبال دارد. برای مثال، پرینت سه بعدی تغییر بزرگی در تولید پارچه در آینده ایجاد کرده و انعطاف پذیری را در فرآیند تولید برای پاسخگویی به خواسته های مشتریان فراهم می کند. اما یکی از مسائلی که در تقابل انقلاب صنعتی چهارم و صنعت نساجی مطرح می شود این است که فناوری های پیچیده و نبود نیروی کار متخصص به همان اندازه که نساجی را مطابق با تغییرات روز سرعت می بخشد، اختلال زیادی را در هم تولید نساجی و هم محصولات آن ایجاد می کند و همچنین نباید از این نکته غافل بود که هوش مصنوعی می تواند بیکاری را در کشورها تشدید کرده و جایگزین نیروی کار شود؛ بنابراین سیاست های توسعه صنعتی باید به گونه ای تدوین شود که علاوه بر استفاده از فناوری های جدید، اشتغال زا نیز باشد و درصد قابل توجهی از افراد بیکار را کاهش دهد. در غیر این صورت چرخه ای را به وجود می آورد که منجر به سنتی ماندن صنعت نساجی به دلیل ناسازگاری افراد با ماشین آلات جدید می شود.

نساجی الکترونیکی،آینده یک صنعت قدیمی

علاوه بر راهکارهایی که در توسعه صنعت نساجی مطرح شد، گزارش آینده پژوهی اتاق ایران، روش های دیگری را هم برای پیشرفت نساجی متصور است. اولین مورد ادغام قابلیت های الکترونیکی در منسوجات است که نمونه ای بسیار پیشرفته از لباس های جدید هستند مثل پارچه های رسانا که با استفاده از جوهر ترموکرومیک تولید شده که هنگام گرم یا سرد شدن دچار تغییر رنگ برگشت پذیر می شود. مورد بعدی استفاده از پلیمرهای الکترواکتیو است که در منسوجات به لباس قابلیت انتشار نور می دهد.

فناوری نانو و پلاسما به طور گسترده تری در منسوجات آینده برای کاربردهای خاص استفاده خواهد شد. با در نظر گرفتن تمامی جوانب، پیشرفت صنعت نساجی که با به کارگیری فناوری های جدید حاصل می شود و هم استفاده از تجربیات کشورهایی مثل چین که با به کارگیری روبات ها در صنعت نساجی موفق عمل کرده اند و همچنین الگوگیری از آنها اگر بتوان با هزینه های کمتر و افراد با دانش بالاتر محصولاتی تولید کرد که مقرون به صرفه بوده و منجر به افزایش صادرات شود، سرمایه گذاری در صنعت نساجی با فناوری های جدید موفقیت آمیز خواهد بود. لازمه چنین امری هماهنگی سیاستگذاران و مدیران اجرایی در صنعت نساجی با یکدیگر بوده تا اولا جنبه های آموزش صنعت نسل چهارم نساجی تفهیم شود و ثانیا فرهنگ سازی برای پذیرش فناوری های جدید در صنعت نساجی انجام بشود تا افراد بیشتری برای سرمایه گذاری در این صنعت در کشور ترغیب بشوند.