02188218279-86053927

بررسی مهمترین تفاوت های بوراکس دکا و پنتا

334 بازدید | سه شنبه 16 خرداد 1402 | دسته بندی : مقالات

آیا شما تا به امروز از خود پرسیده اید که مهمترین تفاوت بوراکس دکا و پنتا چیست؟ اصلا ما در چه موقعیتی می توانیم این دو محصول را مورد استفاده قرار دهیم؟ به صورت کلی، بوراکس یک ماده معدنی طبیعی به حساب می آید که کاربردهای زیادی دارد. این ماده پودری سفید رنگ داشته و در زیر شاخه های متنوعی در بازار به فروش می رسد. از جمله رایج ترین زیرشاخه های آن می توان به بوراکس دکا، بوراکس پنتا و نمک اسید بوریک اشاره کرد. لازم به ذکر است که این ماده فوق العاده می تواند در پروژه های مختلفی هم مورد استفاده قرار گیرد. امروز ما قصد داریم تا در مورد تفاوت های بوراکس دکا و بوراکس پنتا و ویژگی های این دو ماده با شما صحبت کنیم پس در ادامه با ما باشید.

                            

بوراکس چیست؟

بیایید تا کارمان را با بررسی دقیق چیستی بوراکس شروع کنیم. بوراکس یک ترکیب معدنی فوق العاده قوی است که با نام های خاصی همچون نمک اسید بوریک و بوره یا سدیم بورات نیز شناسایی می شود. ویژگی های بوراکس به این محصول اجازه داده اند تا در پروژه ها و موقعیت های مختلفی مورد استفاده قرار گیرد. در حال حاضر تیم های بسیار زیادی در سراسر ایران نسبت به طراحی و ساخت این ماده اقدام کرده و مدل های متنوع آن را در اختیار مشتریان قرار می دهند. از نظر ظاهری، این کالا یک جامد پودری سفیدرنگ می باشد.

افراد می توانند مدل ها و ساختارهای مختلف بوراکس دکا و پنتا را در دسته بندی ها و زیرشاخه های متنوعی تهیه کنند. یکی از رایج ترین روش های فروش این کالا، بسته بندی آن در کیسه های 25 کیلوگرمی می باشد. این محصول بلوری بی رنگ با استفاده از بور، سدیم، اکسیژن و هیدروژن در معادن طبیعی ایران تولید شده است. این محصول اسیدی بوده و در پروژه های گسترده ای مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در ضمن، به خاطر داشته باشید که زیرشاخه های گسترده ای از این کالا در بازار موجود می باشد.

بررسی مشخصات این ماده

برای بررسی دقیق مشخصات بوراکس یا کاربرد بوراکس، در ابتدا شما باید با انواع این کالا آشنایی پیدا نمایید. همانطور که در قسمت های قبل تر هم به این مسئله مهم و پراهمیت اشاره کردیم، مدل ها و ساختارهای مختلف بوراکس می توانند با استفاده از فرمول های شیمیایی متنوعی تولید شوند. هر کدام از این فرمول های شیمیای خواص شیمیایی، خواص فیزیکی و کلی این کالا را به نحوی خاص تحت تاثیر خود قرار خواهند داد. در لیست زیر شما می توانید چند مدل از رایج ترین انواع بوراکس را مشاهده نمایید:

*بوراکس بی آب

*بوراکس پنتا هیدرات

*بوراکس دکا هیدرات

حال که با انواع این محصول آشنا شدیم، بیایید تا به سراغ مشخصات بوراکس برویم. این کالا چگالی نسبتا مناسبی دارد. چگالی آن برابر با 1.73 گرم بر سانتی متر مکعب می باشد. نقطه ذوب این ماده 743 درجه و نقطه جوش آن هم 1575 درجه سانتی گراد می باشد. جرم مولی این ماده شیمیایی پراهمیت برابر با 381.37 گرم بر مول می باشد. حلالیت در آب آن برابر 31.7 گرم در لیتر بوده و همین مسئله هم باعث شده تا استفاده از مدل ها و ساختارهای مختلف آن به مسئله ای مهم در برخی از پروژه ها تبدیل شود.

این محصول خواص سفیدکنندگی، انحلال در آب، ضدعفونی کننده و مهارکنندگی بو را در خود جای داده است. شرکت های تولید کننده از بوراکس در موقعیت های خاصی همچون کشاورزی، تولید محصولات آرایشی، تولید شوینده و تصفیه آب استفاده می کنند. پس اگر شما هم به دنبال یک ماده با خواص شیمیایی ضدعفونی کنندگی هستید، با خیال راحت می توانید این ماده را در موقعیت های مختلفی به کار گیرید.

                   

بوراکس دکا چیست؟

حال که مباحث مقدماتی را پشت سر گذاشتیم، بیایید تا به سراغ بوراکس دکا و پنتا و مهمترین تفاوت های موجود میان این دو محصول برویم. به صورت کلی، بوراکس در دو دسته بندی اصلی یعنی مدل های دکا و پنتا در بازار به فروش می رسد. بوراکس دکا هیدرات یکی از متداول ترین گریدهای این کالا به حساب می آید که کاربردهای زیادی دارد. از جمله دیگر نام های این کالا می توان به تترابورات و دکا هیدرات اشاره کرد. ساختار این محصول حاوی 10 مولکول آب بوده و همین مسئله هم باعث شده تا این محصول در آب انحلال پذیری زیادی داشته باشد. این ماده شیمیایی یک ترکیب طبیعی به حساب آمده و شرکت های تولید کننده با استفاده از فرآیندهای شیمیایی خاص آن را تولید نمی کند.

کاربرد بوراکس دکا مربوط به تمیزکننده های مختلف می باشد. شما می توانید این محصول را در جهت تمیز کردن سطوح خاصی همچون شیشه، سرامیک و فلزات مورد استفاده قرار دهید. برخی از افراد بوراکس دکا را برای موقعیت های خاصی همچون پولیش واکس و آفت کش هم مورد استفاده قرار می دهند. در صورتی که شما هم به دنبال استفاده از یک ماده شیمیایی شوینده و تمیزکننده قوی هستید، با خیال راحت می توانید این محصول فوق العاده را مورد استفاده قرار دهید.

                    

بوراکس پنتا چیست؟

برای آشنای با تفاوت بوراکس دکا و پنتا، شما باید چیستی بوراکس پنتا را نیز مورد بررسی قرار دهید. به صورت کلی، بوراکس پنتا یک ماده شیمیایی جامد و سفید رنگ به حساب می آید که در ساختار خود 5 مولکول آب دارد. این مسئله باعث شده تا حلالیت این محصول در آب تقریبا نصب شود. در ضمن، این محصول معمولا کاربردهای کشاورزی داشته و افراد آن را برای پروژه های خاص کشاورزی مورد استفاده قرار می دهند، استفاده از این ماده در جهت نابودی علف های هرز می تواند نتایج مطلوبی را به همراه داشته باشد. گاهی اوقات کشاورزان این ماده را برای جلوگیری از آفت زدن گیاه های مختلف مورد استفاده قرار می دهند.

تفاوت بوراکس دکا و پنتا چیست؟

میان بوراکس دکا وبوراکس پنتا یک سری تفاوت های خاص وجود دارد. هر کدام از این تفاوت ها بر روی کاربردها و خواص این دو ماده تاثیرگذار خواهند بود. بوراکس دکا و پنتا با استفاده از ترکیبات متنوعی تولید شده اند. تغییر تعداد مولکول های آب باعث شده تا ساختار و کاربرد این ماده به صورت کامل تغییر پیدا نماید. بوراکس پنتا در مقایسه با بوراکس دکا کاربردهای کمتری دارد. یعنی شما می توانید آن را در صنایع کمتر و محدودتری مورد استفاده قرار دهید. بوراکس دکا پایداری نسبتا خوبی داشته و می تواند به عنوان یک پایه مهم در تیتراسیون مورد استفاده قرار گیرد.

البته که تفاوت بوراکس دکا و پنتا مربوط به ساختار شیمیایی این محصول نیست. کاربردهای این دو محصول و موقعیت استفاده این دو هم تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند. از بوراکس پنتا در بیوشیمی برای ساخت انواع بافر استفاده می شود. این محصول به شعله مقاومت داشته و می تواند برای تولید شیشه به کار رود. شوینده های صنعتی و شوینده های لباس از جمله مواردی به حساب می آیند که از بوراکس پنتا استفاده می نمایند. این در حالی است که بوراکس دکا معمولا در تولید محصولات آرایشی و دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول می تواند برای تولید ضدیخ و خنک کننده موتور هم به کار رود. شرکت های تولیدکننده کاغذ از این محصول برای چسبندگی بهتر الیاف استفاده می کنند.

                    

کلام آخر

همانطور که در مقاله امروز ما مشاهده کردید، میان بوراکس دکا و پنتا یک سری تفاوت های خاص وجود دارد. این دو محصول از جمله رایج ترین دسته بندی های بوراکس به حساب می آیند و افراد بر اساس نیازهای کلی و جامع پروژه خودشان نسبت به خرید آنها اقدام می نمایند. اگر شما هم به دنبال تهیه بوراکس هستید، بهتر است که به نوع این کالا و حجم خرید خودتان توجه داشته باشید. این دو فاکتور روند خرید را به صورت مستقیم تحت تاثیر خود قرار می دهند.