02188218279-86053927

دره سیلیکون،خانه صنعت الکترونیک و سخت افزار

804 بازدید | پنجشنبه 02 بهمن 1399 | دسته بندی : مقالات

دره سیلیکون (SILICONE VALLEY)

اگر از حرفه ای های سخت افزار یا دنبال کننده مطالب این علم باشید مطمئنا اسم دره سیلیکون به گوش و چشم شما آشنا میباشد اما آیا اطلاعات دقیق تری نسبت به موقعیت این مکان در جهان و علت نام گذاری آن را دارید؟

دره سیلیکون قطب شرکت های فناورانه در جهان میباشد، سیلیکون ولی نام رایج و غیررسمی درّه ای در حدود 70 کیلومتری جنوب شرقی سانفرانسیسکو در ایالات کالیفرنیای آمریکا واقع شده که در اوایل قرن بیستم تجمع شرکت های بزرگ و مطرح تجارت در زمینه رادیو، تلویزیون و نظامی در این منطقه باعث شهرت و نامی شدن این دّره شده است که پژوهشگران و متخصصان تجارت و بیزینس از نقاط مختلف جهان در این شرکت ها فعالیت دارند.

 

چرا این منطقه به نام دره سیلیکون مشهور است؟

نام این منطقه در حومه ایالات متحده آمریکا به علت وجود شرکت های زیاد تولید سیلیسیمی بوده که با گذر زمان به منطقه ای صنعتی در حوزه های گوناگون فناوری که محصولات برتر تکنولوژی از جمله خودروهای الکتریکی فوق پیشرفته، گوشی های هوشمند، تجهیزات پزشکی، فن آوری اطلاعات و ارتباطات و به روز ترین محصولات فوق پیشرفته تخصصی تبدیل شد. دره سیلیکون شهر های زیادی را دارا میباشد که از معروفترین ترین آنها ساز خوزه که پایتخت دره سیلیکون است .

 

سیلیکون ولی بستری مناسب جهت ارتقا و پیشرفت فن اوری

درّه سیلیکون به علت ارتباط تنگاتنگ با نوآوری و تمرکز بر تکنولوژی های جدید با اطمینان میشود آن را مناسب ترین و بهترین نقطه جهان جهت پیشبرد و ارتقای فن آوری معرفی کرد.

 

شرکت های مستقر در سیلیکون ولی

از شرکت های تجاری و تولیدی بزرگ و محبوب موجود در این منطقه از جمله اپل، اچ پی، اینتل، آلفابت، فیسبوک، ای ام دی، ایسوس، نوکیا، سونی، مایکروسافت، یاهو و ... میتوان نام برد که در این منطقه ایجاد شده اند و البته شرکت های بزرگی هم هستند که مقر اصلی آنها در  سیلیکون ولی نمیباشد ولی در این منطقه تجاری نیز شعبه دارند.

                                                 

و اما چه چیزی باعث جذب غول های فناوری به سیلیکون ولی شده است؟

اگرچه ساختار های این منطقه باعث جذب و روابط نزدیک سرمایه داران و پژوهشگران گردیده است اما باید به تاریخچه سیلیکون ولی برگشت و آنچه بر این منطقه گذشته است را بررسی کرد که برای مطالعه این تاریخچه جذاب میتوان به باستان شناسانی که به مطالعه این منطقه پرداخته اند رجوع کرد که یکی از این اشخاص نمیا معین پور دانش آموخته ی فلسفه ی تحلیلی از دانشگاه نیویورک و مدیریت رسانه میباشد که نگاهی بر تاریخچه سیلیکون ولی انداخته و نتایج جالبی را گردآوری کرده است.

 

فردریک ترمان پدر درّه سیلیکون

فدریک ترمان ( Ferederick Terman ) رئیس دانشکده مهندسی دانشگاه استنفورد در سال های دهه ی 1940 تا 1950 کلیه فارغ التحصیلان و اساتید را تشویق به راه اندازی شرکت کرد که خود ایشان در راه اندازی شرکت هایی نظیر واریان اسشویتس، هیولت پاکارد و چندی از شرکت های پیشرفته تکنولوژی نقش مهمی داشته است تا اینکه به مرور و گذشت زمان در اطراف دانشکده استنفورد سیلیکون ولی رشد و گسترش یافت. به همین علت است که ترمان را  پدر سیلیکون ولی مینامند.

 

ایرانی های فعال در سیلیکون ولی

آیا میداسنتید 39 ایرانی فعال بصورت تخصصی و با مهارت بالا در سیلیکون ولی فعالیت دارند؟جالب اینجاست که مقاله ای با موضوع درخشش نوابغ ایرانی در سیلیکون ولی امری عادی است به انتشار درآمده است، این مقاله پس از به انتخاب در آمدن دارا خسروشاهی به عنوان مدیرعامل اوبر، تک کرانچ مقاله ای با اسم بردن سایر متخصصان و پژوهشگران ایرانی - آمریکایی این امر را عادای تلقی کرد و به دنبال ایشان سرمایه گذاران این منطقه از جمله پژمان نوزاد اعلام کردند که از دستاورد های خسروشاهی نباید تعجب کرد چون که ریاضی و علوم نزد خانواده ها ایرانی ریشه دار هستند.