02188218279-86053927

دنیای رزین ها

868 بازدید | سه شنبه 07 بهمن 1399 | دسته بندی : مقالات

رزین چیست؟

رزین ترکیبی مصنوعی یا طبیعی است که حالتی چسبنده دارد و اگر تحت شرایط خاصی قرار بگیرد سخت می شود. حلال رزین معمولا الکل است و در آب حل نمی شود، این ترکیب بر اساس ترکیبات شیمیایی و مورد استفاده آن به روش های گوناگونی طبقه بندی می کنند.

رزین طبیعی که بهترین نمونه آن شیره درخت کاج است ، بوی تندی دارد.

تعدادی از گیاهان دیگر رزین تراوش میکنند و همچنین بعضی دیگر از گیاهان ماده ای شبیه به صمغ تولید می کنند که با آب واکنش نمی دهند و نرم تر و انعطاف پذیر تر از رزین می باشد. برخی از گیاهان به علت داشتن ترکیبات ناپایدار بسیار فرار هستند.

اگر درختانی که رزین دار می باشند را به غلط تشخیص دهیم اتفاقات ناگواری رخ می دهد زیرا برخی از درختان حاوی ترکیب هپتان می باشند که هیدروکربنی قابل اشتعال و انفجار است. رنگ رزین از قهوه ای تیره یا شفاف قابل تغییر است و دارای سختی متفاوتی می باشد.

یکی از رزین های معروف کهربا (ازفسیل شدن صمغ طبیعی ایجاد می شود) می باشد که رنگ طلایی تیره ای دارد در حالتی که حالت نادر آن به رنگ آبی کمرنگ می باشد.

از قدیم تا به امروز انسان از رزین کاج برای درزگیری قایق، ظرف غذا، مومیایی کردن اجساد و ... استفاده می کند. این ماده مصارف دیگری نیز دارد که عبارتند از: ساخت عطر، جواهرات، لاک، جوهر، جلا و موارد دیگری نیز کاربرد دارد.

کشف رزین های مصنوعی

پیشرفت تکنولوژی و پی بردن به اینکه می توان این ماده را به پلیمر تبدیل کرد باعث شد که رزین های مصنوعی کشف شود. بیشتر پلیمرها را با رزین های مصنوعی می سازند بدلیل اینکه ارزان تر و راحت تر تصفیه می شود.

رزین های مصنوعی در آزمایشگاه از طریق ترکیب مواد شیمیایی به وجودمی آید و نتیجه واکنش آن ترکیبات چسبناک است.

رزین می تواند در بسیاری از موارد از جمله تولید پلاستیک، رنگ و حتی به جای رزین طبیعی نیز استفاده شود.

انواع رزین ها عبارتند از:

*رزین پلی استر

*رزین اپوکسی

*رزین وینیل استر

*رزین فنولیک

*سایر رزین ها

رزین پلی استر

رزین پلی استر ماده ای شفاف و 3 جزئی بوده که پس از ترکیب با اسید و کبالت پخت می گردد.رزین پلی استر مایعی است به غلظت مربا و با هاردنر مخلوط می گردد و بعد از گذشت زمان حرارت آن بالا می رود و حالت ژله ای می گیرد و سپس سخت و محکم می شود و این نکته بسیار جالب است که رزین پلی استر سخت و محکم شده را دیگر نمی توان به حالت مایع برگرداند.

*رزین پلی استر باید در جای خنک و محیط تاریکی نگهداری شود و عمر آن به 12 ماه می رسد.

*در مقابل نور تغییر رنگ نمی هد.

*پخت رزین باید در فضای آزاد انجام شود زیرا گاز سمی از خود آزاد می کند.

رزین اپوکسی

نوعی رزین مقاوم است که یکی از کاربرد های آن ساخت و تولید رنگ اپوکسی است که از آن به عنوان کف پوش کارگاه ها و کارخانجات استفاده می کنند.

مزایای رزین اپوکسی

*بی بو و بی مزه 

*قابلیت پخت در دمای عالی

*پایین بودن زمان پخت 

*مقاومت و دوام بالا

رزین فنولیک

رزین فنولیک جزء رزین های پلیمری سخت می باشد که در صنایعی از جمله صنایع رنگسازی کاربرد دارد. رزین فنولیک از واکنش تراکمی  فنول و فرمالدئید به وجود می آید.

رزین فنولیک معمولا حالتی کدر دارد و رنگ آن کهربایی می باشد (طلایی تیره) و جزء رزین های پرکاربرد عمومی می باشد ولی می توان آنها را برای سازه های مهندسی به کار برد.

کاربردهای رزین فنولیک

*دیسک های کلاچ

*لنت ترمز

*لاک انواع قوطی

*توپ های بیلیارد

*پشم شیشه

*نمدهای صنعتی

رزین فنولیک به دلیل تفاوت های فیزیکی و شیمیایی اجزاء، خواص متفاوتی را شامل می شوند.