02188218279-86053927

ذهنیت روشنفکرانی هم چون محمد نمازی

698 بازدید | چهارشنبه 08 بهمن 1399 | دسته بندی : مقالات

مرحوم محمد نمازی فرزند محمد حسن نمازی از تاجران موفق و سرشناس از خانواده خوش نام و بزرگ شهر شیراز بوده است. وی در سن کودکی به خارج از کشور مهاجرت نمود و در سال 1323 درحین خاتمه جنگ جهانی دوم، بعد از بازگشتن به کشور خود و مشاهده اوضاع آشفته مردم شهر شیراز که از درد و رنج بیماری های بی درمان و لاعلاج در عذاب بودند. تمام غم و اندوه خود را برای ایجاد مرکزی طبی و بهداشتی برای درمان مردم فقیر و ناتوان مصروف داشت.

زنده یاد مرحوم نمازی، پس از مشورت با عالمان به این نتیجه رسید که اکثر بیماری هایی که شیوع پیدا کرده است به علت دسترسی نداشتن به آب آشامیدنی سالم و بهداشتی است. در آن زمان مریضی های گوناگونی مانند حصبه و وبا جان عده زیادی از مردم شیراز و دیگر نقاط ایران را می گرفت و اکثر پزشکان به این نتیجه رسیدند که یکی از راه های درمان این بیماری ها تصفیه و سالم سازی آب شرب می باشد.

مرحوم نمازی زمانی که وضعیت شهر و مردم را مشاهده کرد با همفکری و تلاش مردم و نزدیکان تصفیه کشی و لوله کشی آب شهری را احداث کردند و از این جهت  شهری که از آب لوله کشی سالم بهره مند شد شیراز بود.

پس از اینکه مرحوم نمازی کار تصفیه و لوله کشی را انجام داد، باغی در نزدیکی شهر شیراز خریداری کرد و بیمارستان نمازی را در آنجا ساخت. بعد از ثبت رسمی خیریه بنیاد ایران توسط آن مرحوم در واشنگتن، برای پایداری بیمارستان با تنظیم سند اقدام به وقف بیمارستان نمود تا این مرکز برای همیشه جهت خدمت رسانی به مردم پابرجا بماند.

همچنین بعد از آن اقدام به تاسیس آموزشگاه پرستاری نمازی و پرورشگاه نمازی و مدتی بعد هنرستان نمازی نمودند، این بزرگ مرد خیرخواه سلامت کشور در21 فروردین سال 51 در همان بیمارستان نمازی چشم از جهان فروبست و پیکرش در همان محوطه بیمارستان نمازی در شیراز دفن گردید .