02188218279-86053927

جوهر نمک و خطرات آن

2191 بازدید | چهارشنبه 15 بهمن 1399 | دسته بندی : مقالات

جوهر نمک چیست؟

جوهر نمک با نام علمی اسید هیدروکلریک، از ترکیب نمک و اسید سولفوریک به دست می آید.همچنین این ماده به صورت طبیعی با نام اسید معده وجود دارد.جوهر نمک طی فرآیندی از حل کردن گاز کلرید هیدروژن در آب به دست می آید که در صنعت به عنوان اسید مایع با غلظت 30 درصد از آن استفاده می شود.جوهر نمکی که در بدن وجود دارد از هیدروکلریک اسید،کلرید پتاسیم و کلرید سدیم تشکیل شده است.هیدروکلیریک اسید در شیره بدن انسان وجود دارد و باعث هضم بهتر غذا می شود.

کاربردهای جوهر نمک(هیدروکلریک اسید):

این اسید برای مصارف خانگی نظیر:جرم گیری سطوح سرویس بهداشتی،کاشی و سرامیک و ... استفاده می شود.

در صنعت برای:استفاده در پلاستیک PVC و پلی یورتان و همچنین برای پاک کردن لکه های فلزات کاربرد دارد.

همچنین هیدروکلریک اسید در تولید نفت استفاده می شود،زمانیکه اسید به داخل سنگ تزریق می شود منفذ بزرگی را ایجاد کرده و باعث تحریک نفت می شود.

از دیگر کاربرد های جوهر نمک:تولید انواع ماده شیمیایی،اسید شویی فولاد،احیاء اوره،صنعت ساختمان سازی و... می توان نام برد.

عوارض جوهر نمک چیست؟

عوارض جوهر نمک دو دسته می باشد:1-مسمومیت بخش تنفسی  2-مسمومیت گوارشی

هنگامیکه فرد دچار مسمومیت شده باشد علائمی همچون التهاب گلو و بینی،گرفتگی صدا،سوزش دستگاه تنفسی،درد قفسه سینه،مشکلات ریوی و ... به همراه دارد.

فردی که دچار مسمومیت تنفسی شده باشد ابتدا باید بیمار را از محیط آلوده دور کرد و به هیچ عنوان او را به حالت طاق باز نخوابانیم،زیرا فشار بیشتری به ریه فرد وارد می شود.

سریع ترین اقدام برای شستن محل سوختگی با آب پرفشار است و بهتر است آب ولرم متمایل به سردی باشد زیرا آب گرم التهاب را بیشتر می کند.

آیا می توان جوهر نمک را با مواد شوینده دیگری ترکیب کرد؟

اکثر مردم به خصوص بانوان از جوهر نمک برای مصارف خانگی استفاده می کنند و گاهی جوهر نمک را با مواد دیگری مانند وایتکس ترکیب می کنند تا ماده قوی تر شود این ترکیبات گاز خطرناکی به نام کلرامین تولید می کنند که بسیار خطر ناک می باشد و حتی منجر به مرگ می شود.

 

 

 


تعع
پاسخ

فف