02188218279-86053927

کائوچوی طبیعی(SMR)چیست؟

1358 بازدید | چهارشنبه 06 اسفند 1399 | دسته بندی : مقالات

حتما نام کائوچوی طبیعی به گوش شما بسیار آشناست، بارها نام آن را ازاین و آن شنیده اید و یا حتی محصولاتی از این جنس را خریداری نموده اید. این ماده که گاه با عناوین دیگری همچون لاستیک طبیعی، لاستیک مالزیایی، لاستیک هندی، لاتکس، لاستیک آمازونی و ... نیز خوانده می شود، پلیمری از خانواده ی ترکیب های آلی ارگانیک ایزوپرن است که شامل ناخالصی هایی از جنس سایر ترکیبات آلی نیز می شود و آب نیز بخشی از اجزای تشکیل دهنده آن می باشد. مالزی، تایلند واندونزی را می توان سه ستون اصلی آسیا و جهان در تولید کائوچوی طبیعی نامید.



SMR چیست؟

SMR که در اصطلاح مخفف عبارت انگلیسی Standard Malaysian Rubber یا لاستیک استاندارد مالزیایی می باشد، به دسته ای از کائوچوی طبیعی اطلاق می شود که به جای استانداردهای بصری مرسوم، بر اساس مشخصات فنی و تخصصی، درجه بندی می شوند. این کائوچوی طبیعی ، نشانگرعیارهای بسیار بالا و خالص لاتکس می باشد که بالاترین کیفیت و مرغوب ترین ویژگی ها را به خود اختصاص داده است. این دسته از کائوچوهای طبیعی بارها مورد آزمایش های صنعتی قرار گرفته است و کیفیت و گرانروی آن با دقت مورد کنترل قرار می گیرد. درمرحله تولید لاتکس، جهت جلوگیری از سفت شدن کائوچوی طبیعی که معمولا درمرحله ذخیره سازی آن رخ می دهد، مقداری هیدروکسیل آمین به آن افزوده می گردد. این محصول در طبقه بندی یکی از باارزش ترین انواع کائوچوی طبیعی درجهان شناخته می شود که به علت ارگانیک بودن و خاصیت کشسانی بالای آن، بازار گسترده ای را به خود معطوف کرده است.

 

 

حقایقی درباره کائوچوی طبیعی

کائوچوی طبیعی به طور ارگانیک و مستقیما از گیاهان تولید شده و نوعی پلیمر شیمیایی شناخته می شود. این ماده یکی از مهم ترین پلیمرهای تاریخ است که جامعه بشری به آن دست یافته است. کائوچوهای طبیعی را می توان یک ماده اولیه ضروری برای تولید قریب به 50 هزار محصول گوناگون، نامید. کاربردهای این ماده را می توان در تولید وسایل پزشکی، تجهیزات هواپیما و اتومبیل، لباس، اسباب بازی و حتی پستانک، دنبال کرد. بعضی از گیاهان حاوی کائوچو، دارای شیرابه ای در مجاری لاتکس گیاه می باشند که در حقیقت درون سلول های گیاه تولید کننده کائوچو، ساخته شده است.

درجهان حدود 20 هزار گونه گیاه مختلف، لاتکس تولید می نمایند. کائوچوی طبیعی در گیاهان اهمیت زیادی جهت پوشاندن سطح آسیب دیدگی گیاهان و بهبود محل زخم های گیاهان، دارد. دلیل آن را نیز می توان به جلوگیری از ورود باکتری ها و ویروس های مضر به گیاهان مربوط دانست. با پیشرفت تکنولوژی، بسیاری از کارخانجات صنعتی، دست به تولید انواع کائوچوهای مصنوعی زده اند که گاه از نظر ویژگی ها و خصایص، بسیار گول زننده و مشابه کائوچوی طبیعی می باشند. اما تا بحال هیچ بشری قادر به تولید کائوچوی مصنوعی که تمام خواص کائوچوهای طبیعی را دارا باشد، نشده است. کائوچوهای مصنوعی در بسیار از موارد کاربردی، نمی توانند جایگزین کائوچوهای مرغوب طبیعی گردند. به همین دلیل است که کائوچوهای طبیعی هنوز برای جامعه بشری اهمیت والایی دارند.

تاریخچه کائوچوی طبیعی

از 1600 سال قبل از میلاد مسیح، مردم نواحی آمریکای مرکزی و مکزیک، از کائوچوی طبیعی برای تهیه انواع داروها، درمراسم های مختلف و جهت نقاشی، بهره می بردند.پس از فتح قاره آمریکا بود که کائوچوهای طبیعی و مزایای گسترده آن، دنیای غرب را در نوردید!بعدها، نوشته هایی از مهاجران بومی و اسپانیایی آمریکای جنوبی، حاکی از آن بود که مردم لاستیک طبیعی را در ساخت کفش، کلاه و حتی لباس خود وارد نموده بودند; چرا که سبب مقاومت بیشتر، ماندگاری طولانی تر و ضدآب شدن لباس های آنان می شد. منتهی لاستیک های تولیدی آن ها چند مشکل اساسی داشت. لاستیک های تولیدی توسط آن ها، در مواجه با گرمای هوا چسبناک شده و در برابر سرمای سخت هوا، سفت شده و ترک می خورد.

یک قرن بعد بود که دو درخت بومی هیوا برازیلینسیس و کاستیلا الاستیکا در آمریکای جنوبی کشف شد و درخت هیوا به سرعت به عنوان منبع مهمی از کائوچوی طبیعی در سراسر جهان شناخته شد. این درخت همچنان یکی از منابع مهم تولید لاستیک طبیعی در جهان می باشد. سال ها بعد کشور مالزی، با معرفی محصولی جدیدتر و نوعی از کائوچوی طبیعی که کیفیتی خارق العاده داشت، به سرعت توجه جامعه جهانی را به خود جلب کرد. کائوچوی طبیعی SMR، ویژگی های باورنکردنی و کیفیتی چشم گیر را شامل می شد که این کشور را با سرعتی خارق العاده، تبدیل به یکی از تولید کنندگان بزرگ کائوچوی ارگانیک در جهان نمود.

 

تاریخچه SMR

در سال 2014 مالزی، پس از تایلند، اندونزی، ویتنام، چین و هند، ششمین تولید کننده ی برتر و بزرگ کائوچوی طبیعی در جهان نام گرفت. ولی در چندسال اخیر، با پیشرفتی چشمگیر توانست عنوان سومین کشور بزرگ تولید کننده و صادر کننده ی لاستیک طبیعی در جهان را به خود اختصاص دهد. در حال حاضر این کشور توانسته سهمی کلان در تولید و صدور کائوچوی طبیعی خالص، داشته باشد.در سال 1877 هنری نیکلاس رایدلی، توانست با کشف بیش از 11 درخت کائوچو در مالزی، صنایع تولید کائوچو را در این کشور گسترش دهد. تامین کائوچوی خام از مالزی، تقریبا نیاز جامعه جهانی به منابع لاستیک طبیعی را تا حدود بسیاری برطرف نمود.طرح تولید SMR در سال 1965 به این کشور ارائه شد، که توانست انقلابی در عرصه ی تولید کائوچوی خام در این کشور ایجاد نماید. طبق این طرح، لاستیک به جای سیستم درجه بندی بصری برای ورق های لاستیکی و سایر محصولات کائوچویی استفاده می شد، براساس مشخصات فنی و محتویات محصول،درجه بندی می شد. این طرح توانست به سرعتی باور نکردنی موجب گسترش لاستیک خام، توسط این کشور گردد. بسیاری از تولید کنندگان صنایع، به این کشور به عنوان منبع تامین کائوچوی خام با کیفیت، در درجه های مختلف، می نگرند. با در دسترس بودن مواد اولیه ی با کیفیت و زیرساخت های خوب و توسعه ی روز افزون، این کشور در حیث تولید یکی از بهترین کائوچوهای خام جهان قرار دارد، مالزی همچنان طیف گسترده ای از محصولات لاستیکی را به بازار جهانی عرضه می کند.

نحوه تولید SMR

برداشت کائوچوی طبیعی و ارگانیک SMR در روزهای خشک انجام می گردد. چرا که باران مانع روند بهره برداری از این محصول می شود. با وجود اینکه خانه اصلی هیوا برازیلینس در آمازون می باشد: اما هوای گرم و مرطوب مالزی، بستر مناسبی برای رشد این گیاه فراهم نموده است. درخت کائوچوی SMR،درختی بزرگ است که می تواند تا 15-20 متر نیز رشد نماید. بنابراین حدفاصل کاشت این درختان، بین 3-5 متر از هم قرار دارد و در هر هکتار، حدود 250-350 بوته کاشته می شود. سه سال طول می کشد تا این درخت به مرحله شیرآبه دهی برسد. سپس نیروی کار مجرب، در زمینه برداشت و جمع آوری کائوچوی این درخت، اقدام می نمایند.

 

ویژگی SMR

  • مهم ترین مشخصه کائوچوی طبیعی SMR را می توان در کشسانی بالای آن یافت. به طوری که این ماده حتی در برابر نیروی کشسانی بالا، دچار افزایش طول می شود و دوباره به حالت اول باز می گردد.
  • این ماده به دلیل مقاومت بالا در برابر سرما و گرما و قابلیت انعطاف حتی در دماهای پایین، ماده اولیه ی بسیاری از صنایع لاستیکی و تولیدی دنیا می باشد.
  • این محصول به دلیل عمر طولانی و دیر فرسوده شدن آن، علی الخصوص در ساخت تایر اتومبیل ها و تجهیزات هواپیماها، کاربرد گسترده ای دارد.
  • از دیگر موارد کاربرد کائوچوی طبیعی SMR می توان در تولید دستکش های پزشکی، کاترهای درمانی، نخ های لاتکس، ضربه گیرها و تجهیزات ضد آب نام برد. این کائوچوی طبیعی با وجود کیفیت معتبر و عالی، به عنوان معیار بازار بین الملل قرار گرفته و طیف وسیعی از محصولات لاستیکی دیگر را نیز متوجه خود ساخته است.

 

خرید و فروش SMR

شرکت تولیدی و بازرگانی شبانکو با عرضه ی کائوچوی طبیعی SMR ارگانیک، با اصالت مرغوب، یکی از موفق ترین پیشگامان ایران زمین در زمینه ی ارائه ی این ماده ارزشمند می باشد که با قیمتی اقتصادی و مقرون به صرفه، آن را در اختیار تمامی تولید کنندگان و خریداران محترم ایرانی قرار می دهد. شبانکو با بهره گیری از متخصصان کارآزموده و تامین محصولاتی مطابق با تکنولوژی مدرن و روز دنیا، آماده ی فشردن دست های شما جهت تامین مواد پلیمری و شیمیایی مورد نظر شماست.