02188218279-86053927

پلاستی سایزر کربوکسیلات چیست؟

1313 بازدید | يكشنبه 10 اسفند 1399 | دسته بندی : مقالات

پلاستی سایزرکربوکسیلات چیست؟

پلاستی سایزر کربوکسیلات (carboxylate plasticizer) در صنعت ساختمان به عنوان روان کننده و فوق روان کننده استفاده می شود. پلاستی سایزر کربوکسیلات، جزء لیمرهای محلول در آب هستند و به عنوان افزودنی بتن بکار می روند. امروزه در اکثر مخلوط های بتنی از یک یا چند افزودنی بتن استفاده می شود. افزودنی های بتن،به صورت مایع و یا پودر هستند و به مخلوط آب و سیمان در کارخانه و یا محل کار اضافه می شوند. افزودنی های بتن به دو دسته تقسیم می شوند که شامل 1-شیمیایی و 2-معدنی هستند. پلاستی سایزرها جزء افزودنی های شیمیایی بر طبق آیین نامه بتن ایران (آبا) هستند. یکی از مواد افزودنی بتن که می خواهیم در موردش صحبت کنیم روان کننده یا روان ساز،که با نام کاهش دهنده آب در بتن نیز معروف است پلاستی سایزر کربوکسیلات نام دارد. یک مواد روان کننده است که خواص بتن را تحت تاثیر قرار می دهد. پلاستی سایزرها میزان آب بتن را تا 30 درصد کاهش می دهند به همین دلیل به این روان کننده ها کاهش دهنده آب در بتن می گویند. افزودنی های کاهنده آب برای افزایش روانی بتن در مقدار آب مشخص، یا کاهش مقدار آب مصرفی با حفظ روانی و یا هر دو استفاده می شوند و شامل روان کننده ها، فوق روان کننده ها و فرا روان کننده ها هستند.

به طور کلی پلاستی سایزر کربوکسیلات نوعی روان کننده و فوق روان کننده بتن است که بر پایه پلی کربوکسیلات است. این فوق روان کننده ها که بر پایه پلی کربوکسیلات هستند ویژگی ها و مزایای مختلفی دارند. این افزودنی بتن،یک فوق روان کننده کارآمد و منحصر به فرد است و نسبت به سایر افزودنی های بتن کارایی بالاتری در روان سازی بتن دارند. این فوق روان کننده های کربوکسیلاتی به دلیل قابلیت بالا در کاهش آب و تهیه بتن با مقاومت بالا امروزه در کانون توجه بسیاری قرار گرفته است.

پلاستی سایزر(plasticizers) چیست؟

در ابتدا بهتر است بدانیم پلاستی سایزر چیست؟ در60 سال گذشته حدود سی هزار ترکیبات مختلف از پلاستی سایزرها ساخته شده است. پلاستی سایزر جزء نرم کننده ها و مواد مایعی هستند که با پلیمرهای سخت ترکیب شده تا خاصیت ارتجاعی ماده را افزایش دهند. این ویژگی سبب شده که از این ترکیبات در دامنه وسیعی از کاربردهای صنعتی استفاده شود. کاربرد پلاستی سایزرها در تولید پلی وینیل کلراید (pvc)، عایق بام، عایق سیم و کابل برق، انواع کفپوش و دیوارپوش، کاربرد در خودروسازی، دستگاه های پزشکی، کالاهای چرمی و ... می باشند. اما اگر بخواهیم در مورد آنالیز پلاستی سایزرها صحبت کنیم باید ببینیم از چه موادی ساخته شده اند. این ماده از واکنش بین الکل با یک اسید مانند آدیپیک اسید، انیدرید فتالیک و ... ساخته می شود.

یکی دیگر از کاربردهای دیگر پلاستی سایزرها در صنعت ساختمان، تولید افزودنی های بتن استیکی از این افزودنی های بتن تولید فوق روان کننده بر پایه پلی کربوکسیلات می باشد که به نام پلاستی سایزر کربوکسیلات شناخته می شود.

کاربرد پلاستی سایزرها به عنوان فوق روان کننده بتن

افزایش میزان اندکی روان کننده ها به مخلوط آب و سیمان موجب استحکام مکانیکی، کارایی و دیگر خواص بتن می شود. این مواد باعث با دوام تر و قوی تر شدن بتن سخت شده می شود. این پلاستی سایزرها بعد از اضافه شدن به بتن، روی کاهش میل مورد نیاز آب سیمان نسبت به قبل تاثیر می گذارند و در نتیجه میزان آب بتن را تا 30 درصد کاهش می دهد. این موضوع باعث می شود کارایی بتن تازه افزایش یابد. کاهش مقدار آب در بتن (کاهش نسبت آب به سیمان) موجب افزایش دوام، مقاومت مکانیکی و کاهش انقباض و نفوذ پذیری می باشد و استعداد ترک خوردگی بتن را کاهش می دهد. این فوق روان کننده های پلاستی سایزر کربوکسیلات، با افزایش روانی، کارایی و زمان سخت شدگی باعث سهولت در اجرا و ساخت بتن ها با روانی بالا در زمان انجام کار می شود.

از دیگر ویژگی ها و مزایای پلاستی سایزرها به عنوان روان کننده بتن شامل:

*کاهش فاکتور سیمان

*افزایش مقاومت مکانیکی بتن

*کاهش انقباض و ترک خوردگی بتن

*کاهش نفوذ پذیری

*مقاومت بتن در برابر یخ زدگی شدید

*افزایش کارایی و روانی بتن

*افزایش دوام بتن

*کاهش هزینه های ساخت و ساز

*افزایش مدول الاستیسیته

*بهبود خواص بتن هایی که دانه بندی نامناسب دارند

*سهولت در پمپاژ

*بتن ریزی در مکان هایی که دسترسی کمتری وجود دارد

*حمل بتن در مسافت های طولانی به دلیل افزایش عمر مفید و دوام سازه و ...

شرح عملکرد پلاستی سایزر کربوکسیلات

اگر در بتن از آب زیادی استفاده کنیم این آب اضافی مقاومت مکانیکی و دوام بتن را به دلیل پیدایش حفره ها و حباب های بزرگ در بتن، کاهش می دهد. از سمت دیگر تولید بتن با حداقل آب موجب افزایش مشکلاتی در زمان کار می شود. روان کننده ها در داخل بتن به عنوان عامل پراکنش عمل می کنند به این صورت که باعث پخش یکنواخت ذرات جامد می باشند. بنابراین مکانیزم عملکردی پلاستی سایزرها یا کاهنده آب پخش ذرات سیمان در بتن است. در زمان اضافه کردن این ماده پلیمر با جذب و قرار گرفتن روی ذرات سیمان با ایجاد دافعه الکترواستاتیکی بر نیروهای جاذبه ذرات غلبه کرده و منجر به دافعه سیمان می شود و سیمان به ذرات ریز تفکیک می شود ودر نتیجه تفکیک ذرات سیمان موجب کارایی بتن، کاهش آب مصرفی و افزایش انسجام و سهولت پمپاژ بتن را بهبود می بخشد مکانیزم الکترواستاتیکی این روان کننده ها، بدون افزودن آب، باعث می شوند رئولوژی (تغییر شکل و جریان مواد) را بهبود داده و خاصیت مکانیکی بتن بیشتر شود. درنتیجه تمام این موارد کارایی بتن تازه افزایش می یابد.

پخش کردن ذرات سیمان در هنگام استفاده از پلاستی سایزرها زمان گیرش سیمان را به تاخیر می اندازد. اما پخش شدن ذرات سیمان باعث می شود که آبگیری بهتر و همه جانبه ذرات انجام شود. بنابراین افزودنی های بتنی که قدرت پخش کنندگی بالاتری دارند تاثیر کندگیری در بتن را کاهش می دهد.

نحوه استفاده از پلاستی سایزر کربوکسیلات

برای استفاده موفقیت آمیز از مواد افزودنی بتن، اضافه کردن مقدار مناسب و در زمان مناسب به بتن از اهمیت بالایی برخوردار است. برای دستیابی به بهترین عملکرد پلاستی سایزر کربوکسیلات، به عنوان روان کننده بتن باید زمانی از آن استفاده کنیم که تمامی اجزای بتن از جمله سیمان و آب و سنگدانه با یکدیگر به خوبی مخلوط شوند. هرگز نباید این ماده را به مصالح خشک اضافه کرد. بهترین زمان اضافه کردن این ماده به بتن در هنگام ساخت و اختلاط بتن تازه است. برای اینکه بتوانیم عملکرد مناسبی به دست بیاوریم توصیه می شود زمان اضافه کردن مواد روان کننده به بتن بعد از استفاده کردن از 50 تا 70 درصد آب انجام شود. توصیه می شود از افزودن تمامی مقدار محاسبه شده مواد روان کننده بتن در محل سایت خودداری شود. برای دستیابی به عملکرد مناسب بهتر است این مواد را به صورت تدریجی و شارژ مجدد استفاده کنیم. این کار به منظور جلوگیری از افزایش اختلاط آب صورت می گیرد.

شرایط نگهداری و ایمنی

پلاستی سایزر کربوکسیلات، بهتر است در ظرف در بسته و به دور از تابش طولانی مدت خورشید و یخبندان نگهداری شود. مدت نگهداری به مدت یک سال در بسته بندی اولیه می باشد.

برای سلامتی و محیط زیست خطر ندارد اما نباید هرگز خورده شود و یا با پوست تماس داشته باشد.درصورت برخورد با پوست چشم سریع با آب فراوان تمیز شسته شود و در اسرع وقت به پزشک مراجعه شود. این ترکیب آتش زا نیست.

خرید و فروش پلاستی سایزرها

با توجه به اهمیت پلاستی سایزرها، خرید و فروش پلاستی سایزرها توسط مجموعه های مختلفی انجام می شود، یکی از مواد پلاستی سایزرها که در مورد آن صحبت کردیم پلاستی سایزر کربوکسیلات بود. با توجه به اهمیت مواد روان کننده بتن در صنعت ساختمان و راه سازی، یکی از نیازهای مهم در این زمینه محسوب می شود. با توجه به کارایی بالای پلاستی سایزر کربوکسیلات، این محصول مورد توجه مجریان کار قرار گرفته است. شرکت شبانکو به عنوان وارد کننده پلاستی سایزر کربوکسیلات در کشور شناخته می شود. واردات و تامین پلاستی سایزر کربوکسیلات، جزء مواد تخصصی مجموعه شبانکو محسوب می شود. برای اطلاع از قیمت پلاستی سایزر کربوکسیلات می توان با راه های ارتباطی این شرکت که در سایت شرکت شبانکو درج شده استفاده نمود.