02188218279-86053927

پلی نفتالین سولفونات چیست؟

876 بازدید | پنجشنبه 05 فروردین 1400 | دسته بندی : مقالات

پلی نفتالین سولفونات چیست؟ و کاربرد پلی نفتالین سولفونات به چه صورت می باشد؟

یکی از روان کننده هایی که امروزه در صنعت ساخت و ساز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد پلی نفتالین سولفونات است. اما قبل از پرداختن به کاربرد پلی نفتالین سولفونات در صنایع مختلف ضروری است به معرفی این ماده و خواص آن بپردازیم. همانطور که می دانید امروزه استفاده از روان کننده های با کیفیت نقش بسیار مهم و کلیدی را در تولید بتن های خاص و با کیفیت و کارایی بالا در پروژه های عمرانی دارند.

استفاده از پلی نفتالین سولفونات سبب موفقیت این پروژه های عمرانی می شود. پلی نفتالین سولفونات یکی از مشتقات اسید سولفوریک که با توجه به کاربرد بسیار زیادی که روز به روز برای آن تعریف می شود از اهمیت تجاری خاصی برخوردار است و امروزه بیشترین استفاده ای که از این محصول می شود به عنوان روان کننده در بتن است. استفاده از پلی نفتالین سولفونات در اصلاح معایب موجود در بتن هم موثر عمل می کند، دارا بودن خواص شیمیایی و فیزیکی بالایی که این ماده دارد سبب شده هر روزه از سوی صنایع مختلف تقاضا برای خرید این محصول بالا رود و این خود نیروی محرکه ای برای تولید این ماده پر مصرف و ارزشمند توسط شرکت های داخلی است.

کاربرد پلی نفتالین سولفونات در صنایع مختلف

بیشترین کاربرد پلی نفتالین سولفونات در صنایع ساخت و ساز است که برای تهیه مخلوط های بتنی و بالا بردن کیفیت بتن تولید شده و در عین حال صرفه جویی در آب و سایر مواد مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول با کاربرد آن در صنعت ساخت و ساز بیشتر شناخته شده است اما کاربرد پلی نفتالین سولفونات تنها مختص به این صنعت نیست و خوشبختانه امروزه از این ماده در تهیه مواد شوینده، محلول های عکاسی، در صنعت کشاورزی به عنوان فرمولاسیون های کشاورزی، در تهیه کود کشاورزی، پلیمریزاسیون امولسیون، شوینده های صنعتی و ... استفاده می شود و با توجه به گسترش علم و تجهیزات و دستگاه ها روز به روز بر تنوع کاربردی پلی نفتالین سولفونات افزوده می شود. از دیگر کاربردهای پلی نفتالین سولفونات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

*برنزه کردن چرم

*در صنایع نساجی

*در فرمولاسیون آفت کش

*در آماده سازی بتن خشک 

*مقاوم سازی بتن

*دارا بودن خاصیت حفظ اسلامپ بتن

*ثبات در دمای بالا

*در مقاومت سازی سازه های یکپارچه ی سنگینی بتن

*بهبود چسبندگی و پخش ذرات ریز بتن ها

*بالا بردن پمپ کردن و کاهش آب انداختگی

*افزایش دهنده قدرت مواد سخت و ... تنها تعداد محدودی از کاربرد پلی نفتالین سولفونات است.

مشخصات کلی پلی نفتالین سولفونات

از مشخصات پلی نفتالین سولفونات می توان به شکل ظاهری آن اشاره داشت که به صورت پودر قهوه ای رنگ می باشد که علاوه بر شکل جامد آن به صورت مایع قهوه ای رنگ هم یافت می شود که این ودر انحلال پذیری خاصی را دارد. پلی نفتالین سولفونات PNS فرمول مولکولی این ماده 2S6O2Na14H2 1C و جرم مولی 472،422 گرم بر مول است که در مقاومت بتن و کاهش میزان آب مصرفی در بتن بسیار موثر عمل می کند.

از دیگر مشخصات این ماده می توان به نحوه ی بسته بندی آن اشاره داشت که در صورتی که به صورت پودری و جامد در بسته بندی کیسه های 25 کیلوگرمی و یا به صورت مایع در گالن هایی با حجم های متنوع به فروش می رسد. دمای نگهداریا این ماده بین 5-35 درجه سانتی گراد است. در صورتی که تحت دمای بالا قرار بگیرد به مرور خواص اولیه خود را از دست می دهد اما در صورت یخ بستن مشکل جدی آن را تهدید نمی کند و بعد از ذوب شدن دوباره عملکرد خاص خود را دارد.و افزایش دما تا حدود 170 درجه سانتی گراد سبب بالا رفتن راندمان مقاومت این ماده در بتن می شود اما افزایش نامتعارف دما به مرور مقاومت این ماده را پایین می آورد و سبب می شود که نقش خود را به درستی ایفا نکند.

مهم ترین مشخصه های پلی نفتالین سولفونات 

این پودر قهوه ای رنگ با ارزش با توجه به مشخصه های زیادی که دارد روز به روز تقاضا برای خرید آن بالا می رود. از مهم ترین مشخصه ها و خواص این می توان به:

*کاهش نفوذ پذیری

*بالا بردن مقاومت خمشی

*سازگاری بالا با دیگر افزودنی ها

*سازگاری با انواع سیمان پرتلند

*بالا بردن مقاومت بتن در برابر خوردگی،یخ زدگی و ...

*غیر سمی و دارای ایمنی بالا

*غیر قابل اشتعال

*خاصیت خیس کنندگی

*پراکندگی عالی

*تحمل آب سخت

*پایداری در برابر اسید و باز

*دوام بالا در برابر یخ زدگی و ... اشاره کرد.

 

خطرات و پیشگیری از از خطرات پلی نفتالین سولفونات

هرچند که گفته شده پلی نفتالین سولفونات ماده ای غیر سمی است اما در هنگام استفاده از این محصول باید یک سری نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت کرد. با توجه به اینکه این ماده به صورت شیمیایی می باشد این محصول هم همچون محصولات دیگر شیمیایی نباید در تماس با چشم و پوست قرار گیرد یا بلعیده شود. بهتر است در هنگام استفاده از این محصول حتما از روپوش، عینک و دستکش استفاده شود و در صورتی که با چشم و یا پوست تماس پیدا کرد سریعا توسط آب چندین مرتبه شست و شو صورت گیرد و در صورت بلعیده شدن فرد را وادار کنیم که حتما استفراغ کند و در مراحل بعدی به پزشک مراجعه شود.

فاکتورهای تاثیر پذیر بر قیمت خرید و فروش پلی نفتالین سولفونات

امروزه برای قیمت بسیاری از مواد نمی توان قیمت ثابتی را در نظر گرفت، زیرا نوسانات بازار ارزی ، کمبود مواد اولیه و ... سبب شده که روز به روز قیمت بسیاری از محصولات بالا رود.بالا بودن نوسانات قیمت به اندازه ای است که در طول ساعت هم امکان دارد قیمت محصولات تغییر پیدا کند که پلی نفتالین سولفونات هم از این قاعده مستثنی نیست و همین امر سبب سبب شده که نتوان قیمت ثابتی برای آن در نظر گرفت. گریدهای متنوع پلی نفتالین سولفونات، نوع شرکت سازنده، برند و ... هم از فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت پلی نفتالین سولفونات است. با توجه به کارایی و کاربرد بسیار بالای این محصول در مقایسه با قیمت ذکر شده برای آن بسیار مقرون به صرفه می باشد زیرا کیفیت ساخت و ساز با استفاده از این محصول تولیدی بسیار بالا رفته و افراد با اطمینان خاطر به خرید این محصول می پردازند.