02188218279-86053927

کاربرد پلی کربوکسیلات مایع در صنایع مختلف

1017 بازدید | چهارشنبه 18 فروردین 1400 | دسته بندی : مقالات

پلی کربوکسیلات مایع چیست؟

قبل از پرداختن به کاربرد پلی کربوکسیلات مایع ضروری است مختصری در مورد خواص و مشخصه های این محصول پرکاربرد پرداخته شود. یکی از فوق روان سازه هایی که امروزه در صنعت ساخت و ساز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد پلی کربوکسیلات مایع است که با به کار بردن این محصول بتن تهیه شده دارای بیشترین دوام است و اینکه در کاهش حرارت بتن های حجیم شده بسیار موثر عمل می کند.

به علت بالا بودن کاربرد این محصول، روز به روز تقاضا برای خرید آن بالا می رود و همین امر سبب شده که بازار خرید و فروش این محصول روز به روز پر رونق تر باشد. خوشبختانه در کشور ما شرکت های مهم و معتبری در زمینه تولید و فروش این محصول با کیفیت فعالیت دارند، یکی از معتبرترین آنها شرکت شبانکو می باشد.

مهم ترین مشخصات فنی پلی کربوکسیلات مایع

مهم ترین مشخصه پلی کربوکسیلات مایع عبارت است از مایع قهوه ای رنگ روشن با وزن مخصوص 1/05 کیلوگرم است. این محصول فاقد کلر و نقطه اشتعال می باشد. میزان مصرف پلی کربوکسیلات مایع بسته به نوع کاربرد و مصرفی که دارد متفاوت می باشد که مقدار مصرف آن از 0/3 تا 1/6 برای استفاده در بتن مورد استفاده قرار می گیرد اما مصرف بالای 1/6 این محصول برای مصارف خاصی استفاده می شود.

در ترکیب ریختن این محصول هم دقت شود در صورتی که نیمی از بتن با آب ریخته و سپس این محصول اضافه گردد نتیجه بهتری خواهد داد. دارا بودن مشخصه ها و خواص خوب این محصول سبب شده که کاربرد پلی کربوکسیلات مایع اوج گیرد.

معرفی کاربرد پلی کربوکسیلات مایع

با توجه به بالا بودن کاربرد پلی کربوکسیلات مایع ضروری است که به معرفی آن پرداخته شود و هر چه بیشتر با خواص شگفت انگیز این محصول آشنایی حاصل گردد، این محصول با ارزش در صنعت ساخت و ساز در تهیه بتن قوی مورد استفاده قرار می گیرد اما به جز این صنعت در بسیاری از صنایع دیگر هم کاربرد دارد و روز به روز بر خواص آن افزوده می شود. برخی از مهم ترین کاربردهای این محصول عبارت است از:

*کاهش میزان حرارت در بتن حجیم شده

*کاهش دهنده میزان آب مصرفی نسبت به سیمان در تهیه بتن

*افزایش میزان پمپ پذیری در بتن حجیم

*بالا بردن عملکرد بتن های تولید شده 

*در تولید بتن های تخصصی خود تراز شونده

*کاهش خطرات وارد شده به محیط زیست

*کم هزینه بودن

*دارا بودن حداکثر مقاومت و دانسیته

*جلوگیری از ترک های عمقی و مویی در بتن و ... تنها بخشی از کاربرد این محصول با ارزش است.

بررسی نکات مهم در خرید و فروش پلی کربوکسیلات مایع

همانطور که گفته شد با توجه به بالا بودن کاربرد پلی کربوکسیلات مایع در صنایع مختلف به خصوص صنعت راه و ساختمان، بازار خرید و فروش پلی کربوکسیلات مایع حسابی رونق گرفته و در تمام طول سال خرید و فروش آن با قوت بالایی در حال انجام است. امروزه شرکت های تولید کننده پلی کربوکسیلات مایع فروش را به دو صورت حضوری و آنلاین (اینترنتی) جهت رفاه حال مشتری ها انجام می دهند که در خرید اینترنتی افراد با صرفه در وقت و هزینه با اطمینان خاطر محصول با کیفیت را با نازلترین قیمت خریداری می کنند و در کمترین زمان تحویل می گیرند.

نکات مهم در نحوه نگهداری پلی کربوکسیلات مایع

هر محصولی برای داشتن و حفظ بالاترین کیفیت خود نیاز به شرایط مناسبی دارد که نگهداری شود.این مایع با ارزش بهتر است دور از تابش مستقیم و طولانی مدت نور آفتاب نگهداری شود و همچنین از سرما و یخبندان هم حفظ شود زیرا در صورت یخ بستن و گرمای بیش از حد تا حدودی کیفیت و کارایی خود را از دست می دهد.

بسته بندی این محصول به صورت بسته های یک ساله در گالن ها می باشد و بهترین دما برای حفظ و نگهداری پلی کربوکسیلات مایع دمای 10 تا 30 درجه سانتی گراد است که برای داشتن محصول با کیفیت در نظر گرفتن و اجرای این اصول نگهداری بسیار حائز اهمیت می باشد. نحوه بسته بندی پلی کربوکسیلات مایع بسته به میزان استفاده شرکت ها به مقدار زیاد یا کم در گالن های 20 لیتری، بشکه 220 لیتری و مخازن 1000 لیتری می باشد.

خطرات و پیشگیری از خطرات پلی کربوکسیلات مایع

در نگهداری و استفاده از هر نوع محصول شیمیایی ضروری است که یک سری نکات ایمنی مهم در نظر گرفته شود که کوچک ترین خطری سلامت ما را تهدید نکند. هر چند که پلی کربوکسیلات مایع ماده سمی نیست اما در استفاده از آن لازم است از دستکش، روپوش و عینک و ماسک مخصوص استفاده شود و سعی شود که تا حد امکان با پوست انسان تماس برقرار نکند.

این ماده پرکاربرد در طبقه بندی محصولات سمی، خطرناک و آتش زا قرار نمی گیرد و این امر سبب شده که نگهداری آن زیاد مشکلی را ایجاد نکند. این مایع به هیچ عنوان نباید با چشم تماس پیدا کند و در صورت تماس با چشم بلافاصله باید چندین مرحله با آب سرد شستشو داده شود و در صورتی که تماس آن با پوست برای برخی از افراد حساسیت ایجاد کند در اسرع وقت باید به پزشک مراجعه شود. ضروری است که شرکت های تولید کننده بر روی بسته بندی ها برچسب MSDS را قرار دهند و در هنگام کار با این مایع به جنبه های احتیاطی توجه شود.

دیگر کاربرد پلی کربوکسیلات مایع در سایر صنایع

همانطور که گفته شد کاربرد پلی کربوکسیلات مایع در تهیه و تولید انواع مواد شوینده، تولید بتن های تخصصی و ... هم مطرح شده است و در صنایع مختلف با توجه به پرکاربرد بودن آن خوش درخشیده است. امروزه شرکت های زیادی به علت تقاضا برای خرید این محصول به تولید پلی کربوکسیلات مایع روی آورده اند اما در خرید آن باید دقت شد که محصول با کیفیت از شرکت معتبر خریداری شود تا هم از لحاظ اقتصادی به صرفه باشد و هم اینکه کیفیت بالایی داشته باشد.

طرز استفاده از پلی کربوکسیلات مایع

در هنگام استفاده از این فوق روان کننده نسل سوم بهتر است در نظر داشته باشیم که مستقیم بر روی سیمان خشک ریخته نشود و بهتر است به ترکیب آب و سیمان اضافه گردد که عملکرد بهتری از خود نشان دهد و بسته به نوع میزان بتن تولیدی باید مقدار مصرف آن محاسبه شود و این روان کننده به بتن در حال اختلاط به صورت تدریجی اضافه گردد و برای ترکیب بهتر این مایع با بتن میکس به خوبی صورت گیرد. همچنین این محصول را می توان به بتن تولیدی در بچینگ یا تراک میکسر هم اضافه کرد. یکی دیگر از مواردی که در هنگام مصرف پلی کربوکسیلات مایع باید در نظر داشت این است که باید به دوز مصرفی آن توجه شود.

نکات مهم در قیمت فوق روان کننده کربوکسیلاتی

همانطور که می دانید امروزه فاکتورهای متعددی بر روی قیمت تمام شده هر محصولی تاثیر گذار هستند و پلی کربوکسیلات مایع هم از این قاعده مستثنی نیست. قیمت این محصول به غلظت آن و استفاده از مواد اولیه با کیفیت بستگی دارد و علاوه بر این موارد، برند شرکت تولیدی این محصول هم بر قیمت نهایی آن تاثیر گذار است.