02188218279-86053927

پلی آمید چیست؟

1109 بازدید | چهارشنبه 22 اردیبهشت 1400 | دسته بندی : مقالات

پلی آمید چیست؟

پلی آمیدها به پلیمرهای نیمه کریستالی می گویند که در ساختار زنجیره پلیمری آنها گروه آمیدی که با گروه کربونیل پیوند برقرار کرده وجود دارد. یکی از محصولات پرکاربرد در صنعت پلی آمید 6.6 است که از هگزا متیلن و اسید آدیپیک به دست می آید. پلی آمیدها به دو صورت طبیعی و مصنوعی وجود دارند که طبیعی آن شامل (ابریشم و پشم) و مصنوعی (پلی سدیم، نایلون و آرامیدها) هستند.

مشخصات ظاهری پلی آمید سبب شده که کاربرد آن روز به روز بیشتر شود. از مهم ترین ویژگی هایی که این پلی آمید دارد می توان به بالا بودن مقاومت آن در برابر فرسایش و در برابر تغییرات دما اشاره کرد در حالیکه این پلی آمید در مقایسه با پلی آمید 6 اینچی مقاومت کمتری در برابر ضربه و شوک دارد.

با توجه به ویژگی دیگری چون قالب گیری آسان که دارد در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه تنوع پلی آمیدها بالا رفته به گونه ای که پلی آمیدهای شفاف و گیاهی هم روانه بازار شده اند. دو نوع پلی امید 6 و پلی آمید 6.6 از بین خانواده پلی آمیدها بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. این نامگذاری پلی آمیدها بر اساس تعداد زنجیره های پلیمری و نوع زنجیره ها است که برخی از آن ها شامل پلی آمید 11،6،6.6،12،46 و 69 می باشند که این کدها برای آن ها تعریف شده که در این مقاله ما به معرفی کاربرد و مشخصات ظاهری پلی آمید 6 و 6.6 می پردازیم.

معرفی مهم ترین مشخصات ظاهری پلی آمید

از مهم ترین مشخصات ظاهری پلی آمید می توان به شکل ظاهری گرانولی آن اشاره کرد که به رنگ شیری یا رنگ های دیگر یافت می شود که با استفاده از روش های مختلفی از جمله اکستروژن و تزریقی و دمشی به راحتی شکل می گیرند. مقاومت بالایی که پلی آمیدها در برابر انواع ضربه ها، مواد شیمیایی و نفوذ پذیری و ... دارند سبب شده که در صنایع مختلف کاربرد بالایی داشته باشند.

یکی از مشخصات ظاهری پلی آمیدها دارا بودن کشش و چسبندگی بالای آن ها می باشد که سبب شده این پلیمر استحکام بالایی داشته باشد و با توجه به اینکه این پلیمر قابل اشتعال می باشد باید در نگهداری آن دقت لازم را داشت.

تقسیم بندی پلی آمیدها

همانطور که گفته شد پلی آمیدها بسته به دلایل مختلف تقسیم بندی می شوند. در تقسیم بندی اول که به صورت طبیعی و مصنوعی دسته بندی شده اند اما در برخی از موارد بر اساس ساختار مولکولی به دو دسته آروماتیک و آلیفاتیک تقسیم بندی می شود. پلی آمید آروماتیک الیاف مصنوعی هستند که دارای زنجیره های طویلی هستند و با توجه به مقاومت بسیار بالایی که در برابر پارگی و خواص مکانیکی خوبی دارند در ساخت جلیقه های ضد گلوله، سیم تله کابین، کلاه ایمنی آتش نشان ها و ... از آن استفاده می شود و پلی آمید آلیفاتیک، به صورت نیمه کریستالی است و با نام تجاری نایلون شناخته شده اند و پلی آمید 6 و 6.6 در این نوع دسته بندی قرار دارند.

پلی آمیدها چه کاربردی دارند؟

همانطور که می دانید تنوع پلی آمیدها بالا می باشد اما پلی آمید 6 و 6.6 دو نوع از این محصول هستند که بیش از سایر مورد استفاده قرار می گیرد. از مهم ترین کاربرد پلی آمید می توان در صنعت خودرو سازی و ساخت قطعات خودرو مورد اشاره کرد که مهم ترین این قطعات شامل چرخ دنده، قطعات پمپ، قطعات قفل، کیسه هوا، ساخت سی دی و قسمت هایی که در تماس با سوخت موتور و ... هستند می باشد. از دیگر کاربرد پلی آمید می توان از آن در ساخت لوله، پروفیل، شیلنگ، خودکار و ... استفاده کرد.

از موارد دیگر کارایی این مواد با ارزش در ساخت انواع ابزار آلات موسیقی، طناب، لباس های کشی، تولید انواع کالاهای صنعتی و مصرفی و در تهیه انواع پوشاک می توان اشاره کرد و با توجه به مشخصه های بارزی که دارد روز به روز بر تعداد کارایی آن افزوده می شود. از مهم ترین کاربرد دیگر پلی آمید ها در صنعت نساجی و تولید انواع الیاف های مصنوعی است که با توجه به استحکام بالایی که دارد تا حد زیادی با استحکام ابریشم طبیعی برابری می کند به همین دلیل از پلی آمید در ساخت پرزهای مسواک، نخ بخیه، چتر نجات، رگ های مصنوعی و ... استفاده می کنند که در صنعت پزشکی هم بسیار نقش پررنگی دارد.

*در حمل و نقل

*در ساخت و ساز

*مصارف های خانگی و ... می توان نقش پلی آمیدها را مشاهده کرد. نایلون نام تجاری خانواده پلی آمید ها می باشد که به دلیل بالا بودن قدرت نفوذ این محصول امروزه بسیاری از کاربران پلی آمید را به این اسم می شناسند و با توجه به تنوع بالای آن در صنایع مختلف بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

خطرات و پیشگیری از خطرات پلی آمید

همانطور که می دانید یکی از مواردی که باید در هنگام کار با مواد شیمیایی در نظر گرفت توجه به نکات بهداشتی و ایمنی است که پلی آمید هم از روی این قاعده مثتسنی نیست هر چند که این ماده در دسته محصولات سمی و پرخطر قرار نگرفته است اما ضروری است یک سری نکات ایمنی در هنگام کار با آن در نظر گرفته شود و در هنگام کار با گرانول آن بهتر است از ماسک و دستکش استفاده شود، با توجه به اینکه این پلی آمیدها در ارتباط با اسیدهای قوی مقاومت زیادی از خود نشان می دهد باید در هنگام کار با پلی آمید به اسید توجه داشت.

نحوه نگهداری از پلی آمید به چه صورت می باشد؟

یکی از موارد بسیار مهمی که باید در نگهداری پلی آمید در نظر داشت توجه به محل نگهداری آن می باشد زیرا پلی آمیدها از آنجایی که به راحتی جاذب رطوبت هستند باید در محیط های خشک نگهداری شوند به همین دلیل قبل از استفاده به مدت چندین ساعت در دمای 80 درجه سانتی گراد نگهداری می شوند که کاملا خشک شود و باید به دمای ذوب و نقطه جوش آن هم توجه شود و در محیط هایی نگهداری شود که اسید در نزدیکی آن ها نباشد.

در صورتی که تحت دمای بالاتر خشک شوند علاوه بر اینکه ممکن است یک سری خواص آن ها تحت تاثیر دما قرار گیرد باعث می شود که کیفیت آن ها پایین بیاید و در فرآیند قالب گیری یک سری مشکلات به وجود آید و حتی در دماهای بالاتر تغییر رنگ در آنها به وجود می آید به همین دلیل برای جلوگیری از این مشکلات، محصولات درون کیسه های ضد رطوبت قرار داده می شوند که قبل از استفاده دیگر نیازی به خشک کردن نداشته باشند. یکی از نکاتی که باید در نگهداری و هنگام به کار بردن از پلی آمیدها در نظر گرفت توجه به محدوده دمایی آن (30- تا 90+ درجه سانتی گراد) می باشد.

نکات مهم در خرید و فروش پلی آمید

یکی از نکات بسیار مهمی که باید در خرید پلی آمید در نظر گرفت خرید آن از شرکت های معتبر است زیرا با توجه به کارایی بالایی که برای آن تعریف شده و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد بهتر است از پلی آمیدهای با کیفیت استفاده شود به همین دلیل ضروری است که در خرید آن دقت کافی را داشت. شرکت شبانکو در زمینه فروش پلی آمید جزء یکی از شرکت های معتبر است که محصولات این شرکت همگی از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند که این مواد در بسته بندی های مختلف قرار دارد و بسته به نوع نیاز می توان مقدار مورد نیاز خود را سفارش داد. ضروری است که در خرید به مشخصات ظاهری پلی آمیدها توجه شود که محصول با کیفیت خریداری شود.

تفاوت بین مشخصات ظاهری پلی آمید 6 و 6.6

یک سری مشخصات ظاهری پلی آمید ها با یکدیگر متفاوت می باشد که یا از نوع گرانول شفاف هستند و یا گرانول های شیری رنگ است. دو نوع پلی آمید 6 و 6.6 که در صنایع مختلف بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. این دو نوع پلی آمید هر دو از نظر مقاومت شیمیایی دارای مقاومت خوبی هستند. پلی آمید 6 نسبت به پلی آمید 6.6 در تست های حرارتی عملکرد بالایی دارد و اینکه پلی آمید 6.6 مقاومت بسیار بالایی در برابر درجه حرارت دارد و تفاوت دیگر دمای ذوب این دو نوع ماده می باشد که پلی آمید 6 برابر با 215 درجه سانتی گراد و پلی آمید 6.6 برابر با 270 درجه سانتی گراد است. پلی آمید 6.6 به صورت میلگرد در ابعاد و اندازه های مختلف استفاده می شود.

مهم ترین خواص پلی آمید

یکی از مهم ترین ویژگی که پلی آمیدها دارند مقاومت آنها در برابر هیدروکربن ها است. مقاومت بالا در برابر پرتو گاما و ایکس، عایق الکتریکی مناسب، مقاوم در برابر انواع ضربه ها، مقاومت بالا در برابر انواع سوخت ها، سفتی بالا، دارای مقاومت در برابر ترکیدگی و ... تنها برخی از مزایا و خواص پلی آمید است. دو پلی آمید 6 و 6.6 در حدود 90 درصد از تولید پلی آمید ها را به خود اختصاص داده اند. کشور چین به عنوان بزرگ ترین تولید کننده پلی آمید 6 است و ایالات متحده هم بزرگ ترین تولید کننده پلی آمید 6.6 می باشد.