02188218279-86053927

دانستنی های مفید در مورد SBR

4433 بازدید | يكشنبه 26 اردیبهشت 1400 | دسته بندی : مقالات

دانستنی های مفید در مورد SBR

آیا تاکنون نام SBR به گوشتان رسیده است؟ آیا می دانید SBR چیست و چه کاربردی دارد؟ با ما در این مقاله همراه باشید تا اطلاعات مفیدی را در مورد این ماده با ارزش به دست آورید.

                                                        

SBR چیست؟

SBR کوتاه شده عبارت Styrene Butadiene Rubber بوده و معادل لاستیک استایرن بوتادین می باشد. این ماده پلیمری دارای نام های دیگری از جمله بوتادین استایرن رزین، بونا اس(Buna S)،1 و 3- بوتادین استایرن کوپلیمر،یوروپرن (Europrene)، امریپل سنپول (Ameripol Synpol)، کرالکس (Kralex)، پلیوفلکس (Plioflex)، پلی سار(Polysar)، سل پرن (Solprene)، نیپل (Nipol) و کپوکاربومیگس (Copo Carbomix) می باشد.

لازم به ذکر است وقتی بالغ بر 50 درصد بوتادین و کوپلیمر استایرن را بوتادین تشکیل دهد، آن را SBR می نامند. به طور معمول 70 تا 75 درصد ترکیب مونومرها و یا به عبارتی تکپارها را بوتادین و 25 الی 30 درصد آن را استایرن تشکیل می دهد. حال به هر دلیلی نسبت استایرن به بیش از 50 درصد برسد، محصول تشکیل یافته شدیدا حالت پلاستیک خواهد داشت که در تهیه و تولید رنگ های شیرابه ای و یا به عبارتی لاتکس (Latex) به کار می رود.

این نوع از پلیمر به صورت پلیمری رایج که دارای کارایی بالایی است، شناخته می شود. به جهت برخورداری از مواد اولیه تولیدی ارزان قیمت این ماده پلیمری که به صورت فراوان هم یافت می شود، آن را تبدیل به پرمصرف ترین و پرکاربردترین لاستیک در سراسر دنیا نموده است. در واقع این ماده پلیمری بالاترین و بیشترین حجم از تولید مربوط به صنعت لاستیک را از آن خود نموده است.

مصرف 70 درصد لاستیک استایرن بوتادین تولید شده در صنعت مربوط به تایر سازی مختص آج تایر، 10 درصد لاتکس یا شیرابه و 15 درصد مختص قطعات مکانیکی می باشد. در حقیقت SBR که در کشور آلمان پیش از جنگ جهانی دوم توسعه یافته بود ولی در زمان جهنگ دوم جهانی در آلمان و آمریکا به شکل گسترده ای به عنوان جایگزینی برای لاستیک طبیعی به کار گرفته شد و این امر به دلیل انحصار لاستیک طبیعی به وسیله آسیای شرقی یا کشور ژاپن در آن زمان بود.

لاستیک استایرن بوتادین دارای خواص مکانیکی پایین تری از NR می باشد و به دلیل کشش مثل NR بلوری نمی گردد. لذا به همین دلیل نسبت به لاستیک طبیعی حتی اگر با دوده یا سایر مواد تقویت شود، ضعیف تر می باشد.

                                                             

مشخصات کلی SBR

لاستیک استایرن بوتادین دارای مشخصات کلی به شرح ذیل می باشد:

*این ماده دارای فرمول شیمیایی (C4-H6)(C8H8)X با نام تجاری اس بی آر می باشد. SBR حاصل مونومر استایرن و بوتادین (Styrene &Butadiene) و حلال دی متیل فرمامیدDMF بوده و دانسیته آن که متناسب با استایرن آن متفاوت است حدود 0.92 الی 0.95 گرم بر سانتی متر مکعب می باشد.

*این ماده پلیمری که دارای وضعیت غیر قطبی است در وضعیت پخت ذوب نمی گردد.

*SBR طوری است که در شعله سوخته و پس از حذف آن به سوختن خود ادامه می دهد. رنگ شعله این ماده پلیمری زرد متمایل به نارنجی است و در هنگام سوختن با مقداری سرو صدا می باشد. دود این ماده سفید متمایل به خاکستری است و در آن ذرات کربن وجود دارد. لاستیک استایرن بوتادین دارای بویی مانند گاز شهری بوده و چکه نکردن در شعله از ویژگی های آن می باشد.

                                                                                

SBR چه کاربردی دارد؟

موارد استفاده و کاربرد لاستیک استایرن بوتادین شامل ساخت تایر، کفش، قطعات لاستیکی، درزگیرها، چسب های پوششی، محصولات ابرمانند و اسفنجی، لوله، نوار نقاله BR-SBR، آلیاژ NR-SBR واشرها می باشد. لاستیک استایرن بوتادین به عنوان TPE ترموپلاستیک الاستومر (Thermoplastic Elastomer)، لاستیک (Rubber)، الاستومر(Elastomer) و تایر(Tire) مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایا و معایب SBR چیست؟

لاستیک استایرن بوتادین دارای مزایایی به شرح ذیل می باشد:

*دارای مقاومت در مقابل آب

*دارای مقاومت در مقابل رشد برشی

*دارای مقاومت در مقابل ساییدگی و نیز خستگی

*دارای مقاومت در مقابل ترک زایی خمشی

*دارای مانایی فشاری

*منعطف در دماهای پایین

*دارای دوام و استحکام کششی و قابلیت ارتجاعی مناسب

*دارای مقاومت در مقابل اسید و الکل

*دارای مقاومت در مقابل اکسیداسیون

*دارای مقاومت در مقابل گرما

*دارای مقاومت در مقابل ضربه

*دارای مقاومت در مقابل هوا زدگی

*دارای مقاومت در مقابل نور خورشید

*ناتراوایی

این ماده پلیمری دارای معایبی است که به برخی از آنها در ذیل اشاره شده است:

*این ماده پلیمری دارای مقاومت کمی در مقابل حلال های هیدروکربنی است.

*لاستیک استایرن بوتادین دارای مقاومت پایین در مقابل روغن، بنزین، مایعات هیدروکربنی دیگر و اوزون می باشد.

خطرات و پیشگیری از خطرات SBR

لاستیک استایرن بوتادین با خود خطراتی به همراه دارد. در واقع گرد و غبار لاستیک استایرن بوتادین موجب تحریکات ملایم یا ناراحتی و سوزش در چشم می شود و همچنین این ماده باعث ناراحتی های پوستی می شود. این ماده دارای سطح پایینی از سمیت بوده اما دارای خطر انفجار نمی باشد. در صورتیکه پودر این ماده به میزان زیادی بلعیده شود، موجب سرفه، حالت تهوع و شوک می گردد. گفتنی است که استشمام این ماده، مضراتی برای تنفس داشته و می بایست محیط دارای تهویه بوده و یا از ماسک مناسب استفاده گردد. برای مراقبت و پیشگیری از خطرات احتمالی این ماده می بایست موارد ذیل رعایت گردد:

*جلوگیری از تماس بین این ماده و پوست

*استفاده از ماسک ها و عینک های ایمنی ویژه مواد شیمیایی در هنگام متصاعد شدن لاستیک استایرن بوتادین

*تحویل این ماده به مشتری در صندوق های مناسب، زیرا این ماده به صورت جامد بوده و قابلیت اینکه جاری شود را ندارد.

                                                     

تفاوت لاستیک استایرن بوتادین با لاستیک طبیعی در چیست؟

SBR و لاستیک طبیعی در کل با هم مشابه هستند. ولی برخی ویژگی های لاستیک استایرن بوتادین باعث عملکرد بهتر لاستیک طبیعی نسبت به آن شده است. برخی از این ویژگی ها شامل مقاومت کمتر این ماده پلیمری در مقابل کشیدگی، انباشتگی گرمایی و تولید پسماند می باشد.

البته با اضافه کردن فیلترهای تقویتی و رزین ها می توان باعث بهبود این ویژگی ها شد. لازم به ذکر است که وجود برخی ویژگی ها هم موجب برتری این ماده بر لاستیک طبیعی می شود. از این ویژگی ها می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

*این ماده پلیمری نسبت به لاستیک طبیعی امکان فرآوری بیشتری دارد.

*فرسودگی لاستیک استایرن بوتادین در مقابل گرما کمتر می باشد.

*احتمال سوختن این ماده نسبت به لاستیک طبیعی پایین تر می باشد.

در کل وجود خواص زیر به لاستیک استایرن بوتادین نسبت به سایر مواد مشابه برتری می بخشد.

*دسترسی زیاد به این مواد

*هزینه کمتر این ماده پلیمری نسبت به لاستیک های ترکیبی دیگر

*قابلیت افزودن فیلر به آن به میزان زیاد

*برخورداری از قیمت نسبتا با ثبات تر در مقایسه با لاستیک طبیعی

*برخورداری از مطلوبیت بالاتر به صورت کلی در موارد مرتبط با عملکرد و هزینه

روش های تولید SBR

گفتنی است که لاستیک استایرن بوتادین در کل دارای 3 دسته از منظر تولید و همچنین پلیمریزاسیون به شرح ذیل می باشد.

*شیوه امولسیونی

در روش امولسیونی نحوه پلیمریزاسیون به وسیله رادیکال های آزاد صورت گرفته و این عمل در هر دو حالت سرد و گرم انجام می شود. در حالت سرد محصولی که با وجود روغن - دوده یا روغن به دست می آید از توزیع باریک مولکولی، خطیت بالا، فرایند پذیری سخت و جرم مولکولی بالا برخوردار می باشد.

در حالت گرم محصول به دست آمده به شدت شاخه ای است و از توزیع پهن جرم مولکولی، فرآیند پذیری مناسب و خوب برخوردار می باشد.

*شیوه محلولی

شیوه پلیمریزاسیون در این روش به صورت یونی است و محصول به دست آمده در روش محلولی از خطیت زیاد، مقاومت پارگی و سایشی بالا در برابر تنش های دینامیکی و انعطاف بالا برخوردار می باشد.

*شیوه ژل

درصد اتصالات شیمیایی محصول به دست آمده از روش ژل در هنگام پلیمریزاسیون در میان زنجیره ها ضعیف بوده که این امر موجب پایین آمدن تحرک زنجیره ها و همچنین بهبود فرآیند پذیری می گردد. ژل بدست آمده از 2 طریق می باشد. 1-از طریق بالا بردن دمای پلیمریزاسیون 2- از طریق افزایش موادی مانند دی وینیل بنزن.

نحوه نگهداری SBR

همانطور که پیش تر ذکر شد لاستیک SBR دارای مخاطراتی است و به همین علت در نگهداری و انبارداری این ماده می بایست نکاتی را که بیان می شود مورد توجه قرار داد. نگهداری این ماده پلیمری می بایست در محیطی دارای تهویه خوب و مناسب و به دور از منابع محترق و مشتعل، گرما، اشعه آفتاب، مواد اکسید کننده و نفتی باشد.

در حقیقت به دلیل وجود درصد قابل ملاحظه ای روغن قابل سوختن و اشتعال در نوع روغنی این ماده پلیمری می بایست آن را از تمام موادی که قابلیت اشتعال دارند، دور نمود. همچنین مکان نگهداری این ماده پلیمری می بایست از محیط های الکتریسیته ساکن نیز دور در نظر گرفته شود.

                                                          

خرید و فروش SBR

غالبا خرید و فروش SBR به صورت بسته ها و صندوق های یک تنی صورت می گیرد. اس بی آر(SBR) معمولا به صورت جامد می باشد و برای پیشگیری از خطرات احتمالی به صورت بسته بندی در صندوق تحویل مشتری می گردد. نکته حائز اهمیت این است که ایران مقدار SBR به کشورهای دیگر صادرات می کند. همچنین بیان این نکته ضروری است که قیمت این نوع از لاستیک ترکیبی از دیگر انواع آن ارزان تر است. همچنین شبانکو به عنوان یکی از فروشگاه های معتبر در فروش SBR می باشد، جهت اطلاع از قیمت SBR با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل فرمائید.

 

 


همیار لاستیک
پاسخ

سلام ما تولید کننده قطعات لاستیکی هستیم قیمت وایتن ، sbr, nbrpvc,epdm رو میخواستم شماره تماس ۰۵۱۳۵۴۲۴۴۸۷ ممنونم

همیار لاستیک
پاسخ

سلام ما تولید کننده قطعات لاستیکی هستیم قیمت وایتن ، sbr, nbrpvc,epdm رو میخواستم شماره تماس ۰۵۱۳۵۴۲۴۴۸۷ ممنونم

قربان پژند
پاسخ

سلام ممنون. گرانول و پرک sbr موجود دارید؟ 09123648187 قربان پژند