02188218279-86053927

موارد کاربرد EVA را بشناسید.

1391 بازدید | يكشنبه 02 خرداد 1400 | دسته بندی : مقالات

موارد کاربرد EVA را بشناسید:

                                                             

پیش از پرداختن به بحث موارد کاربرد EVA را بشناسید. بهتر است ابتدا معرفی کوتاهی در مورد چیستی این ماده پلیمری پرکاربرد داشته باشیم. خریداران این ماده پلیمری یا به عبارت صحیح تر کوپلیمری در صنایع مختلف می توانند از خدمات مراکز معتبر فروش EVA جهت تهیه آن استفاده نمایند.

ما در شرکت تولیدی و بازرگانی شبانکو EVA  اصل را که تمام خواص مذکور در این مقاله را به طور دقیق داراست خدمت مشتریان عزیزمان ارائه می دهیم و این موضوع مطمئنا گام مهم و موثری در راستای تولید محصولات با کیفیت بالا در صنعت مربوطه آنها دارد. ابتدا با ما باشید تا به بررسی چیستی و خواص فیزیکی و شیمیایی پلیمر EVA بپردازیم.

EVA چیست؟

EVA نام اختصاری نوعی ماده پلیمری به نام اتیلن وینیل استات (Ethylene-vinyl acetate) است که از ترکیب "اتیلن" و "وینیل استات" به وجود آمده و جزء پلیمرهای گرمانرم محسوب می شود. از این پلیمر به دلیل ارزان قیمت بودن و دارا بودن خاصیت سازگاری با محیط زیست و بدن انسان در انواع زمینه ها از جمله صنعت تولید کفش و وسایل ورزشی تا صنعت تهیه و تولید مواد غذایی و دارو استفاده می کنند.

ترکیب درصد مواد تشکیل دهنده این نوع کوپلیمر شامل حدود 10 الی 15 درصد وینیل استات و 85 الی 90 درصد اتیلن است. وینیل استات ماده ای نسبتا سمی محسوب می شود و به همین علت از آن در ترکیب کوپلیمر EVA در درصدهای پایین استفاده می کنند.

                                                          

غیرسمی بودن ماده پلیمری اتیلن وینیل استات تولید شده باعث می شود که از آن در صنایعی همچون صنعت تولید مواد غذایی ( در مرحله بسته بندی انواع مواد غذایی ) استفاده شود. برای بررسی دقیق تر ترکیب درصد مواد تشکیل دهنده EVA می توانیم آن را به صورت زیر به سه دسته تقسیم کنیم:

EVA ماده ای پلیمری است که برمبنای وینیل استات (درصد وزنی وینیل استات) موجود در ساختار خود به سه دسته تقسیم می شود:

*دسته اول-نوعی پلی اتیلن

در این دسته که به آن پلی اتیلن اصلاح شده توسط وینیل استات نیز گفته می شود، درصد وزنی وینیل استات حدود 4% است و از این رو این نوع کوپلیمر EVA ماده ای کاملا غیر سمی محسوب می شود. از این نوع پلی اتیلن اصلاح شده به دلیل دارا بودن خواصی چون انعطاف پذیری بالا و براق بودن در مصارفی همچون تولید فیلم استفاده می کنند.

*دسته دوم-نوعی الاستومر گرمانرم

در دسته دوم این نوع کوپلیمر درصد وزنی وینیل استات موجود در ساختار کوپلیمر اتیلن وینیل استات، 4 تا 30درصد و از آن به عنوان نوعی الاستومر گرمانرم یاد می شود. کاربرد EVA با درصد وزنی 4 تا 30 درصد وینیل استات بیشتر در صنعت تولید انواع چسب می باشد.

*دسته سوم-نوعی لاستیک

درصد وینیل استات در دسته سوم  EVA ها به بیش از 40 درصد وزنی می رسد و بیشتر از آن برای تولید نوعی لاستیک به نام لاستیک اتیلن وینیل استات استفاده می کنند.

مشخصات ظاهری  EVA

*دمای ذوب و جوش  EVA

همانطور که گفتیم اتیلن وینیل استات ها با توجه به درصد وزنی وینیل استات موجود در آنها به انواع مختلفی تقسیم می شوند که هر یک خواص و کاربردهای مختلف خاص خود را دارند. به عبارتی در مورد ماده پلیمری  EVA در حالت کلی نمی توان دمای ذوب یا جوش معینی را ذکر کرد و این موضوع بایستی با بیان درصد وزنی وینیل استات موجود در ساختار آن صورت پذیرد.

به عنوان مثال در نظر داشته باشید که دمای ذوب کوپلیمر EVA که در آن از صفر تا 28 درصد وزنی وینیل استات استفاده شده باشد می تواند در رنج 70-115 درجه سانتی گراد قرار گیرد.

در این مورد لازم به ذکر است که ماده پلیمری EVA را نباید بیش از 220 درجه سانتی گراد جهت شکل دهی یا به هر منظور دیگری حرارت داد چرا که در این دماها امکان تخریب در ساختار آن وجود دارد و در نهایت ماده پلیمری ممکن است به ترکیباتی چون اسید استیک تخریب شود. در این حالت ایجاد بوی سرکه نشان از تخریب پلیمر حاضر و ایجاد اسید استیک می دهد.

علاوه بر تخریب و از بین رفتن ساختار پلیمری اتیلن وینیل استات در دماهای بالا این پروسه می تواند منجر به آسیب به دستگاه ها و خوردگی ماشین آلات و دستگاه های دخیل در فرآیند انجام کار شود و خسارات مالی قابل توجهی را به وجود آورد.

شکل ظاهری و بسته بندی  EVA

اغلب مراکز عرضه کننده و فروشنده اتیلن وینیل استات آن را به صورت گرانول شفاف عرضه می کنند، اما این محصول در هر صنعت که وارد می شود، بسته به کاربرد  EVA در آن صنعت، می تواند تحت حرارت مناسب به هر شکل ظاهری دلخواه در آید.

بسته بندی  EVA نیز به صورت کیسه ای انجام و این محصول در اغلب مراکز فروشنده معتبر همچون شرکت تولیدی و بازرگانی شبانکو به صورت کیسه های 25 کیلوگرمی عرضه می شود. قیمت EVA نیز در این مراکز طبق تعرفه های مشخص شده و به صورت استاندارد تعیین می شود.

فرمول شیمیایی  EVA

اتیلن وینیل استات دارای فرمول شیمیایی (C4H6O2)m(C2H4)n است. این فرمول شیمیایی نشان می دهد که در ساختار این نوع کوپلیمر بسته به درصد وزنی وینیل استات به تعداد m و n به ترتیب وینیل استات و اتیلن وجود داشته باشد; اتیلن خود به تنهایی دارای فرمول مولکولی C2H4 است و فرمول شیمیایی وینیل استات C4H6O2 می باشد که این دو ترکیب با هم و ایجاد زنجیره های پلیمری به تولید  EVA می انجامند.

از دیگر ویژگی های فیزیکی و شیمیایی پلیمر اتیلن وینیل استات می توان به چگالی در رنج 0.926 الی 0.950 آن و همچنین ضریب انبساط حرارتی در حدود 160 تا 200 این ماده پلیمری اشاره کرد.

                                                   

در حالت کلی خواص و مزایای  EVA را می توان شامل مواردی به شرح زیر دانست:

خواص و مزایای  EVA:

*این ماده پلیمری دارای شفافیت بالایی است.

*انعطاف پذیری بالایی دارد و از این رو می توان گفت که خاصیت شکنندگی آن پایین است. انعطاف این ماده پلیمری حتی در دماهای بسیار پایین همچون دماهای حدود منفی 70 درجه سانتی گراد به صورت قابل توجهی بالاست.

*مقاومت شیمیایی بالایی دارد و این بدان معناست که در برابر انواع مواد شیمیایی از جمله اسیدها و بازها (البته در برابر اسیدها و بازهای رقیق)، انواع روغن ها، الکل ها، هیدروکربن های آروماتیک و آلیفاتیک، هیدروکربن های هالوژنه و ... مقاومت خوبی از خود نشان می دهد.

*در برابر اشعه فرابنفش (UV) مقاومت خوبی را از خود نشان می دهد.

*زیست تخریب پذیر است و از این رو در مورد پروسه های تابع قواعد شیمی سبز از آن به عنوان ماده ای سازگار با محیط زیست استفاده می شود.

*چسبندگی آن در حالت مذاب بسیار خوب است.

*در برابر انواع گازها نیز مقاومت خوبی از خود نشان می دهد.

کاربرد  EVA در صنایع مختلف

خواص و مزایای مذکور در بالا سبب شده اند که ماده پلیمری اتیلن وینیل استات در صنایع مختلفی از جمله آنچه در ذیل آورده شده است کاربرد داشته باشد:

*صنعت تولید انواع لوله از جمله لوله های منعطف

*صنعت تولید انواع شیلنگ

*صنعت تولید انواع وسایل و لوازم ورزشی

*صنعت تولید کلاه ایمنی

*صنعت تولید پستانک کودک

*صنعت تولید انواع تجهیزات پزشکی

*صنعت تولید انواع چسب

*صنعت ساخت انواع دستگیره

*صنعت تولید انواع کفش و به ویژه کفش های ورزشی مخصوص فوتبال

*صنایع فعال در زمینه تولید لوازم و وسایل ماهیگیری

                                                            

خرید و فروش  EVA

امروز خرید و فروش پلیمر اتیلن وینیل استات،به دلیل رشد و توسعه صنایعی همچون صنعت کفش و اتکا بر اقتصاد بدون نفت، رونق بسیار گرفته است. البته نه تنها در مورد صنعت تولید کفش بلکه در مورد صنایع دیگری که در بالا به آنها اشاره شد نیز EVA کاربرد روزافزونی پیدا کرده است.

همه روزه کارخانه های مختلف تولید به منظور گسترش تولید و افزایش کیفیت محصولات خود مصرف پلیمر اتیلن وینیل استات را به عنوان ماده اولیه دارای مزایای فراوان، افزایش می دهند. انتظار می رود که این تمایل به کاربرد پلیمر اتیلن وینیل استات در آینده نیز بیش از حال حاضر افزایش یابد.مراکز معتبر فروشنده EVA همچون شرکت تولیدی و بازرگانی شبانکو بهترین مراکز برای تهیه پلیمر اتیلن وینیل استات اصل و با حفظ خواص کامل آن هستند.

خطرات و پیشگیری از خطرات  EVA

هرچند که سازمان غذا و دارو استفاده از پلیمر اتیلن وینیل استات برای بسته بندی مواد غذایی را بی خطر اعلام کرده است اما این ماده نیز مانند اغلب مواد شیمیایی یا پلیمری دیگر ممکن است خطراتی داشته باشد که بایستی از آنها آگاه بود و اقدامات لازم برای پیشگیری از آنها را انجام داد.

به عنوان مثال کارگران و افراد شاغل در کارخانه های مصرف کننده پلیمر اتیلن وینیل استات بایستی بدانند که حرارت دادن این ماده تا دماهای 400 درجه فارنهایت می تواند منجر به انتشار بخارهای تحریک کننده گردد.

نحوه نگهداری EVA

توصیه می شود که ماده پلیمری اتیلن وینیل استات در محیط های خنک و دارای تهویه مناسب نگهداری شود و از قرار دادن آن در معرض تابش مستقیم آفتاب، گرما، شعله، جرقه و سایر منابع احتراقی جلوگیری شود.

جهت دریافت مشاوره و پاسخ پرسش های خود پیرامون تهیه و نگهداری پلیمر اتیلن وینیل استات می توانید با کارشناسان ما در شرکت تولیدی و بازرگانی شبانکو تماس حاصل فرمائید.