02188218279-86053927

6 هزار فرصت شغلی در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر ایجاد می شود.

523 بازدید | دوشنبه 03 خرداد 1400 | دسته بندی : اخبار

به گزارش ایرنا،بابک دین پرست روز یکشنبه در نشست تسهیل و رفع موانع تولید که در سالن آفرینش منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در ماهشهر برگزار شد، بیان کرد: منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی یکی از قطب های بزرگ پتروشیمی در کشور است که با وجود 21 پتروشیمی بزرگ و میزان سهم تولید 30 درصدی محصولات پتروشیمی در کشور، از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی حجم سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در ماهشهر را 19 میلیارد دلار بیان کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزیر کشور ادامه داد: یکی از مشکلات صنایع پتروشیمی، تامین مواد اولیه این صنایع بود که مقرر شد گزارشی تهیه و در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور مطرح شود.

دین پرست افزود: در موضوع امکان تامین منابع مالی برای تکمیل پروژه های در دست اقدام در این منطقه پتروشیمی، لازم است ساز و کار مشخصی از محل سپرده ها و گردش صنایع پتروشیمی، در مقابل تعهد بانک ها برای تامین اعتبارات مورد نیاز آنها تعیین شود.

مدیران صنایع پتروشیمی ماهشهر نگاه ویژه به استخدام بومیان داشته باشند

استاندار خوزستان نیز در این نشست با بیان اینکه درصد نیروهای شاغل بومی در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در ماهشهر پایین است گفت: مدیران صنایع پتروشیمی باید نگاه ویژه ای به استخدام نیروهای بومی شهرستان بندر ماهشهر داشته باشند.

قاسم سلیمانی دشتکی افزود: بر اساس آمار ارائه شده توسط مدیران منطقه اقتصادی پتروشیمی 63 درصد نیروهای شاغل در صنایع پتروشیمی از دیگر شهرستان های استان هستند و فقط 19 درصد بومی شهرستان می باشند و 18 درصد هم نیروهای متخصص خارج از استان هستند.

استاندار خوزستان گفت: بندر ماهشهر شهرستانی است که با مشکلات، اعتراضات اجتماعی و فقر دست و پنجه نرم می کند، لذا 19 درصد شاغل بومی عدد بسیار کمی است; به همین دلیل در بحث استخدام نیرو باید توجه بیشتری به بومیان شهرستان شود و اولویت استخدام باید با بومیان باشد.

وی ادامه داد: بانک های استان منابع و مصارفی دارند که هر چه منابع تقویت شود، مصارف نیز آسان تر می شود.

وی گفت: یکی از دو قطب پتروشیمی کشور در بندر ماهشهر قرار گرفته است که انتظار می رود گردش مالی صنایع پتروشیمی در خود استان باشد و منابع بانکی استان را تقویت کند.

وی افزود:صنایع پتروشیمی در مسائل روان آب ها، بیابان زدایی، سامان دهی خورها و .. در خوزستان اقدامات خوبی انجام داده اما مسئولیت های اجتماعی باید طبق یک قاعده ی مشخص باشد که یکی از این مسئولیت های اجتماعی،بحث آلایندگی است.

سلیمانی دشتکی اضافه کرد: با توجه به توسعه بندرماهشهر و بندرامام خمینی و وجود صنایع پتروشیمی، نباید فقر و بیکاری در آن مشاهده شود. در این منطقه، در حال ساخت 5 هزار واحد خانه هستیم که نشان دهنده وجود 5 هزار خانواده فقیر در منطقه است که در اثر سیل و آبگرفتگی آذر پارسال منازل آنها از بین رفته است.

استاندار خوزستان یکی از مشکلات منطقه را پرداخت مالیات بر ارزش افزوده بر اساس سرانه جمعیت بیان کرد و گفت: در گذشته، مالیات بر ارزش افزوده به مناطقی که در آن، کارخانه وجود داشت، پرداخت و در راستای عمران و آبادی همان منطقه استفاده می شد، اما در قانون جدید، این مالیات بر اساس سرانه جمعیت به مناطق و شهرستان ها تعلق می گیرد.

وی ادامه داد: این قانون اشکال اساسی دارد چرا که بر اساس آن، حق مناطق محروم که زمین، آب و هوای آنها آلوده شده، به مناطق پر جمعیت داده می شود و انتظار می رود این قانون اصلاح شود.

سلیمانی دشتکی در خصوص توسعه منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در ماهشهر نیز گفت: مدیران این مجموعه، توافقاتی با سازمان پدافند غیرعامل و سایر دستگاه ها برای در اختیار گرفتن زمین ها داشتند که در این نشست مقرر شد این موضوع را پیگیری و تسریع بخشیم.

وی درباره موضوع مطالبات زیاد و بدهی جزئی صنایع پتروشیمی از توانیر که بدهی ها به اجرا در آمده اما طلب ها پرداخت نمی شود بیان کرد: لازم است بدهی صنایع پتروشیمی این منطقه به توانیر فعلا نگهداشته شده تا در سطح ملی راهکاری برای پرداخت طلب های پتروشیمی ها تعیین شود.

21 واحد پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در ماهشهر در جنوب خوزستان فعالیت دارند که دومین منطقه فعال در کشور پس از منطقه پتروشیمی عسلویه است.