02188218279-86053927

معرفی خواص و کاربرد پترو رزین

1321 بازدید | شنبه 08 خرداد 1400 | دسته بندی : مقالات

پترو رزین چیست؟

پترو رزین در دسته محصولات پلیمری قرار دارد و با توجه به مشخصه های بارزی که دارد از آن در صنایع مختلف بالا رفته و همین مشخصات سبب بالا رفتن کاربرد پترورزین شده، به گونه ای که امروزه تقاضا برای آن روز به روز بالا می رود. این ماده از مخلوطی از محلول های مختلفی چون: مشتقات وینیل آروماتیک و مونومرهای هیدروکربنی الفینی خطی، حلقوی به دست می آید.

مشخصه های بسیار زیادی برای این ماده با ارزش ذکر شده است که در این مقاله به برخی از این مشخصه ها اشاره می کنیم که عبارتند از: پایداری حرارت خوب، استحکام و مقاومت بالا در برابر آب، پایداری در برابر بسیاری از اسیدها، قابلیت انعطاف پذیری بالا، پایداری نوری مناسب و سازگار بودن این ماده با لاستیک های طبیعی، مصنوعی و بالا بودن توانایی سیال بودن به دلیل وزن مولکولی کم و ... سبب شده که در بسیاری از صنایع بسیار مورد استفاده قرار گیرد، هر چند که امروزه کاربرد پترو رزین بسیار بالا می باشد اما با تحقیقات کلی بر روی این ماده روز به روز بر تنوع کاربرد پترورزین افزوده می شود و قیمت این محصول در مقایسه با کارایی بالایی که دارد بسیار به صرفه می باشد.

معرفی مهم ترین کاربرد پترو رزین در صنایع مختلف

با توجه به معرفی ویژگی این محصول، کاربرد پترو رزین در صنایع رنگ (تولید رنگ های ترافیکی، رنگ روغنی، روغن الیاف، روغن زیر کار و ...) و رزین، چسب (چسب موکت، چسب پی یو، چسب ملت، چسب صنعتی و فوری و ...)، چاپ،جوهر، در تولید انواع پوشش های ضد خوردگی، لاک الکل، در ساخت مبل و کشتی، به عنوان درزگیر، چسب شلاق، تولید آسفالت های رنگی، آسفالت اتوبان، تولید انواع رنگ های قلیایی، انواع کفپوش های pvc، تولید چسب های اسپری، ساخت مواد منفجره،  صنعت لاستیک و پلاستیک و ... بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

با توجه به بالا بودن کاربرد پترو رزین می توان اهمیت این ماده با ارزش و پر خاصیت را متوجه شد. از دیگر کاربرد پترورزین می توان استفاده از آن در تولید آسفالت های رنگی و آسفالت هایی که زود خشک می شوند اشاره کرد. برخی دیگر از کاربرد پترورزین در صنایع جوشکاری، صنایع صابون سازی و ... است.

نکات مهم در نحوه نگهداری پترو رزین
از آنجایی که پترورزین در دسته مواد شیمیایی قرار می گیرد ضروری است که در هنگام کار و استفاده از این محصول و نگهداری از آن یک سری نکات مهمی را در نظر داشت که با مطالعه مهم ترین ویژگی و مشخصه های این ماده می توان نگهداری قابل قبولی از این محصول را انجام داد که بهترین شرایط برای نگهداری پترورزین محیط خشک و خنک است هر چند که پترو رزین پایداری بالایی در برابر انواع مواد شیمیایی از جمله اسید و شرایط نوری دارد اما توصیه می شود که در محیط های کاملا سرپوشیده و دور از مواد شیمیایی پر خطر و اسید های فعال قرار داده شود.

بهتر است که این محصول در دمای اتاق و دماهای پایین تر نگهداری شود و دمای بالاتر از 30 درجه سانتی گراد برای نگهداری پترو رزین به هیچ عنوان توصیه نمی شود و ممکن است خطرات جبران ناپذیری را به وجود بیاورد. هرچند که هیدروکربن های پترو رزین بی اثر و پایدار هستند اما ماندگاری آنها به شرایط محیط بستگی دارد و در صورتی که شرایط نگهداری از استاندارد کافی برخوردار باشد متوسط ماندگاری که برای پترو رزین در نظر گرفته اند حداقل دو سال می باشد.

توجه به نکات مهم در خرید و فروش پترو رزین

با توجه به بالا بودن کاربرد پترو رزین، تقاضا برای خرید این محصول بالا رفته و همین امر سبب شده که شرکت های زیادی به فکر تولید و فروش این محصول بیفتند. یکی از نکات مهمی که باید در خرید پترو رزین در نظر داشت این است که حتما از شرکت های تولید کننده و فروشگاه های معتبر خرید این ماده صورت گیرد زیرا در صورت پایین بودن کیفیت این ماده بسیاری از محصولاتی که پترو رزین در تولید آن ایفای نقش کرده کارایی لازم را از دست می دهند و خسارت زیادی را به بار می آورند، به همین دلیل توصیه می شود که پترو رزین تولیدی حداکثر کیفیت را داشته باشد و بر اساس استانداردهای جهانی تهیه شود. با ارزش بودن این محصول و تبلیغات بسیار زیاد در مورد کاربرد پترورزین سبب شده که برخی از افراد و شرکت ها به تولید پترو رزین بی کیفیت بپردازند که به همین دلیل توصیه به خرید از فروشگاه معتبر جدی است.

نکات ایمنی مهم برای خطرات و پیشگیری از خطرات پترو رزین

همانطور که گفته شد هرچند که پترو رزین ماده ای بی اثر و پایدار است اما هر محصول شیمیایی خطرات خاص خود را دارد به همین دلیل توصیه می شود که در هنگام کار با این ماده یک سری نکات ایمنی از جمله: پوشیدن ماسک و عینک، روپوش و دستکش در هنگام کار با این ماده ضروری است، هر چند که پترو رزین در دسته مواد غیر سمی و غیر قابل اشتعال هم قرار گرفته است، اما باید نکات مهم را در نظر داشت و شرایط رطوبتی و دمایی برای نگهداری آن در نظر گرفته شود و در محیط هایی که مواد منفجره و ترقه و ... وجود دارد پترو رزین نگهداری نشود.

یکی از شرکت های معتبر در زمینه فروش محصولات شیمیایی با کیفیت و معتبر وارداتی شرکت شبانکو می باشد که خوشبختانه رسالت این شرکت کیفیت محصول و رضایت مشتری می باشد. این شرکت با توجه به ارتباط قوی که با شرکت های تامین کننده اصلی بسیاری از محصولات شیمیایی داخلی و خارجی دارد توانسته همکاری لازم با شرکت های نفت، گاز و پتروشیمی را داشته باشد و بسته به نوع نیاز،محصولات وارداتی را در وزن های مختلف بسته بندی کند.

مشخصات ظاهری پترو رزین(شکل ظاهری-دمای ذوب و جوش-بسته بندی و ...)

مهم ترین مشخصات ظاهری پترو رزین: رنگ زرد روشن و قهوه ای و حالت آن به صورت گرانولی است که در شرایط اسیدی و قلیایی پایداری خوبی را از خود نشان می دهد بسته به نیاز و مقدار مصرف این ماده بیشتر در بسته های 25 کیلوگرمی به فروش می رسد و این ماده به حالت جامد با فرمول شیمیایی C8H6O است که دمای ذوب این ماده در حدود 75 درجه سانتی گراد است و میزان اسیدی بودن این ماده برابر است با 160-190 و میزان بازی بودن پترو رزین در حدود 170-220 می باشد، مقدار درصد الکل موجود این ماده در حدود 0.03 درصد ذکر شده است.

معرفی شرکت هایی که پترورزین وارداتی اصل را به فروش می رسانند

برخی از شرکت های داخلی این محصول با ارزش را از کشورهایی چون کره و ژاپن خریداری می کنند و واردات این محصول به دلیل نیاز بالا به آن به خوبی صورت می گیرد و از آنجایی که این محصول به صورت وارداتی می باشد. طبیعتا فاکتور ترخیص و گمرک و ... هم بر روی قیمت نهایی آن تاثیر دارند و شرایط تحریم و نوسانات بازار ارزی هم از عوامل دیگری است که در افزایش قیمت پترورزین وارداتی تاثیرگزار بوده است. از نظر حلالیت، پترو رزین در استرها، هیدروکربن های آروماتیک و حلال های کلر محلول می باشد در حالی که به آب و انواع حلال های کتونی و محلول های گلیکول مقاومت نشان می دهد و در آن حل نمی شود.

جمع بندی کلی:

با توجه به بالا بودن کاربرد پترورزین فروش این محصول توسط شرکت های مختلفی صورت می گیرد که باید دقت کافی را داشت. محل نگهداری این ماده باید در محیطی باشد که دما از 30-35 درجه بالاتر نباشد و حداکثر رطوبت آن محیط بیش از 85 درصد نباشد زیرا در اثر رطوبت بالا امکان دارد که کیفیت محصول پایین بیاید.

از این ماده به عنوان تثبیت کننده حرارتی و تنظیم ویسکوزیته در تهیه فرمولاسیون مورد استفاده قرار می گیرد و توانایی ترکیب شدن با سایر رزین ها را دارد و در برخی از صنایع از این ماده به عنوان براق کننده و جلا دهنده استفاده می شود.

یکی از عواملی که امروزه در خرید هر محصولی قابل توجه می باشد قیمت آن می باشد که پترورزین هم از این قاعده مستثنی نیست و شرایط بازار و شرایط وارداتی بر روی آن تاثیر دارد و این ماده با توجه به دارا بودن خلوص بالا و کیفیت بسیار مناسبی که دارد محبوبیت بسیار بالایی را به دست آورده است.

خوشبختانه شرکت های معتبر زیادی در کشور به فروش پترورزین وارداتی می پردازند که محصول مورد نیاز برای شرکت ها را تهیه می کنند. توجه به کارایی بالای این محصول و با ارزش بودن آن سبب شده که همواره در خرید آن دقت لازم را داشت. بهتر است در هنگام کار با این ماده قبل از هر چیزی اطلاعات فنی و حفاظت ایمنی مواد را مطالعه کرده و با توجه به موارد گفته شده در مورد نحوه نگهداری و شرایط آن باید اقدام کرد و موارد لازم را در نظر گرفت که هم کیفیت محصول حفظ شود و هم اینکه ماندگاری آن بالا رود و خسارتی به بار ننشیند.